Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

robbe212
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 09, 2015 8:59 pm

Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Inlägg av robbe212 »

Hejsan
Jag håller på och kopplar Vag 60-2 trigger till mitt VEMS pnp v3 3B. Jag funderar på vilken pinne signalen ska in på? Är det bara att ersätta original pinne 49 med signalen från nya triggern istället? Jag har byggt filtret i kablaget till triggern. Alltså en resistans mellan matning och signal samt en kondensator i serie på signalkabel. Jag undrar också varifrån jag tar 5v till triggern. Tar man den enklast från den separata 10-pinskontakten?

Så:
1: Vilken pinne i vems pnp 3b ska signalen in på
2: Varifrån plockar jag matningen till triggern

Tack på förhand
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Inlägg av mattias »

Har trigger-ingången på kortet blivit omlött för Hall-givare?
Jag antar att det inte är modellen med VR-givare (för den finns även den).
Filtret du pratar om, varför?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
robbe212
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 09, 2015 8:59 pm

Re: Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Inlägg av robbe212 »

Hejsan och tack för snabbt svar.
Tror inte att det är omlött. Filtret är enligt vad CP-Service säger på deras hemsida. Tror att det gör om fyrkantsvågen som Vag triggern ger till en sinusvåg som boxen tar. Så tror helt enkelt att det är så man gör istället för att löda i boxen.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Inlägg av mattias »

Det är ingen lösning jag rekommenderar eller någonsin hört någon använda. Länka eller kopiera gärna texten hit från där du hittade den.
Det är ett hyfsat enkelt ingrepp i boxen för att bygga om den.
Kamläges-givaren ska inte längre maskas av home-tanden heller, du behöver inte den givaren längre. Du kan plocka spänning till nya 60-2 Hall-givaren från original kablage till kamläges-givaren (är rätt säker den är +5V).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
robbe212
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 09, 2015 8:59 pm

Re: Hjälp Audi S2 VEMS pnp 3B

Inlägg av robbe212 »

http://webshop.cp-service.se/sv/537-vag ... igger.html

På andra bilden där har du kopplingsschemat. Skulle göra så enligt AG:s just för att boxen är gjord för VR. Men mina frågor har jag fått svar på nu.

Kan jag alltså plocka bort båda originalgivarna för veven? Den ena är ju för position och den andra för hastighet. Ska jag gå in på pinne 48 och 49 med signalen från nya triggern?
Skriv svar