Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

ArvidOskarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 19, 2016 7:56 pm

Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av ArvidOskarsson »

Hejsan! Har börjat bygga på ett b230fk block med 16v topp och turbo. Inte kommit så långt ännu men vill ha lite hjälp och tips vad gäller tändning och bränsle då jag är helt grön på det här.

Hur mycket utav originalgrejerna kan man använda?

Hur ska man gå till väga för en relativt billig utgång?

Tändsystem? Haltech, VEMS, MS?

Spolar?

Spridare?

Jagar inga enorma siffror hade bara varit kul att få 16v och turbo att fungera ihop första gången och satsa på effekt till nästa bygge.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Steve »

Original spole och fördelare
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Pasen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis feb 23, 2016 7:13 pm
Ort: Älmhult

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Pasen »

Tändnign/bränsle så hade jag kört med original spole och fördelare och ett billigt eftermarknadssprut, antingen ett MS (Mega Squirt) eller något gammalt Link eller Nira.
Vill du ha ett sprut även till nästa motor så satsat på ett nytt/dyrare typ ECU Master eller MaxxEcu som båda är populära och bra.
ArvidOskarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 19, 2016 7:56 pm

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av ArvidOskarsson »

Ah det får tyvärr bli så billigt som möjligt denna gången eftersom jag bara jobbar när jag är ledig från skolan så är inte jättestora inkomster. Men då går det köra med original det mesta med original fördelare, spole osv. Får se vad det blir för sprut då. MaxxEcu glömde jag av helt, dem har man ju hört mycket positivt om! Får kolla runt lite mer. Tack för tipsen :)
Pasen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis feb 23, 2016 7:13 pm
Ort: Älmhult

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Pasen »

MaxxEcu ska vara riktigt bra grejer, dock dyrt i inköp.
Ecumaster ska också vara bra grejer och är billigare i inköp än MaxxEcu.

Det gååår att bygga med original sprut också om man vill men det är INTE optimalt och svårt att få bra då man får flasha chipen och inte mappa. Vet inte alls hur dessa chip funkar: http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=170

Hade jag varit du så hade jag satsat på ett eftermarknadssprut, antingen nytt eller begagnat.
ArvidOskarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 19, 2016 7:56 pm

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av ArvidOskarsson »

Får bli eftermarknadssprut! Kanske kan få tag i begagnat om jag har lite tur. Ändå som sagt inte tänkt som nåt värsting bygge eftersom det inte finns pengar till det än. Lite roligare busbil att ta till banan bara :)
Pasen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis feb 23, 2016 7:13 pm
Ort: Älmhult

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Pasen »

Eftermarknadssprut är alltid bättre än original, det har jag lärt mig den hårda/jobbiga vägen ;) :)
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av *L.R* »

Varför vill man över huvudtaget förslå fördelare och enkelspole?

Du behöver har lång dwelltid på spolen, så lång att du blir begränsad på höga varvtal.
Om jag finner lust imorgon skall jag mäta upp tändenergin i en volvo originalspole så kan vi jämföra mot t.ex vag.

Dessutom hela det stöket med lock, rotor. Hade mkt hellre kört separat spolar och kört dem i batch.
Pasen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis feb 23, 2016 7:13 pm
Ort: Älmhult

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Pasen »

Av nedan anledning och att han frågar vad av originalgrejerna man kan använda.
Finns väl ändå rätt många som kör med original fördelare, dock kanske inte spole på bilar med rätt bra mos i?
ArvidOskarsson skrev:Ah det får tyvärr bli så billigt som möjligt denna gången eftersom jag bara jobbar när jag är ledig från skolan så är inte jättestora inkomster. Men då går det köra med original det mesta med original fördelare, spole osv. Får se vad det blir för sprut då. MaxxEcu glömde jag av helt, dem har man ju hört mycket positivt om! Får kolla runt lite mer. Tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Steve »

*L.R* skrev:Varför vill man över huvudtaget förslå fördelare och enkelspole?

Du behöver har lång dwelltid på spolen, så lång att du blir begränsad på höga varvtal.
Om jag finner lust imorgon skall jag mäta upp tändenergin i en volvo originalspole så kan vi jämföra mot t.ex vag.

Dessutom hela det stöket med lock, rotor. Hade mkt hellre kört separat spolar och kört dem i batch.
Kompisen kör så på sin snik B230FT med 16v-topp. 445 whp vid 1,78 bar sen orkade inte originalspolen längre. Alla tänddetaljer togs från donatorbilen(utom tändstift)...så det är väl kanske inte så tokigt som en enkel början? Krävs bara en tändutgång på ett simpelt ms också

Enkelmassesvänghjul, beggad 763-tryckplatta och beggad sinter. Har gått 6.79 på 201m oklistrat(med 380whp)
M90 med svetsad stoppring på trean
MS1V3, 1200 cc spridare, annan BTR och dubbla 044-kopior. E85
Sen är nog resten originaldelar, så där har du ett billigt recept
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av *L.R* »

Jag förstår, alla avskyr inte fördelare lika mkt som jag. =)

Det är ju annars att optimalt tillfälle att få dit något annat när man ändå mekar dit ett annat sprut.
En wastefirespole, eller chevaspolar kostar inte många hundralappar beggat.
ArvidOskarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 19, 2016 7:56 pm

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av ArvidOskarsson »

Inget som är spikat än hur det blir.

Om jag nu skulle få för mig att sätta den i en 240 så får väl inte fördelare plats baktill ändå?
Pasen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: tis feb 23, 2016 7:13 pm
Ort: Älmhult

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Pasen »

Nej det får den inte
Lynvinge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: sön jul 14, 2013 1:35 am
Ort: Nordland, Norge

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av Lynvinge »

Om du tenker originalt sprut til å begynne med så har jeg chipper til 16v turbo. 500,-
ArvidOskarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 19, 2016 7:56 pm

Re: Tändning och bränsle Volvo 16v turbo

Inlägg av ArvidOskarsson »

Blir nog att köra eftermarknadssprut. Har jag tur så kanske man kan hitta något begagnat på när det är dags! Tack för tipsen allihop :)
Skriv svar