Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Hejsan alla gasglada människor!

Det är såhär att jag har problem med att få min motor att gå riktigt (Volvo t5). Styrsystemet är ett MS3 V3X. Har läst säkert ett 100 tal trådar, manualer och guider.

Den ''startar'' men hoppar och fräser och skjuter avgasknallar, låter inte alls bra.

Kör med separata tändspolar & tändföljden gick ej att ändra i tunerstudio dom sköt 1 2 3 4 5 framifrån och bakåt (hur jag än ställer in så skjuter den inte stiften enligt tunerstudio) så jag fick skarva om signalkablarna på tändspolarna och flytta spridarkontakterna så nu SKA de va rätt tändföljd (12453).. Har Gnista på alla stift & alla spridarna skjuter soppa. Alla avgasrören från motorn till kollektorn blir varma.

Tändinställningarna bör vara någorlunda rätt för att kunna starta iallafall(vad jag har läst mig till), spridar inställningarna är jag lite osäker på. Kanske släcker gnistan? Bredbanden hoppar lite mellan 12-15 på ett ungefär
Undrar hur som helst om någon skulle vilja skriva ut dom rätta värdena för att kunna starta motorn. OM ni inte har nått annat bra förslag på vad som kan vara fel.

Länkar ett videoklipp på hur den beter sig. https://www.youtube.com/watch?v=K_IfWhQh7WA

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Steve »

Har du låst tändningen på ett visst antal grader och strobbat in den och sett så att det stämmer?

Har du kopplat in kamaxelgivaren eller kör du den typ som 10-cylindrig och wastefire?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Jag har provat att låsa på lite olika grader vad folk har sagt att de ska va, men jag har ej strobat den (är lite osäker på den biten).

Jag kör med kamaxelgivare inkopplad och har provat 2 olika och bör inte vara något fel där. Har dock inte ohm mätt dom :thumbdown:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Steve »

Har du provat att göra en triggerlog så du ser att dina triggers funkar som dom ska?

Finns det nån nollmarkering på vevaxeln som du kan strobba mot?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av DreRacing@ »

kolla trigger log
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Sätter motorn i tdc och gör en egen "nolla" på remhjulet när jag ska prova stroba :)

Kollade live logen när jag körde på start och tyckte de såg okej ut! Men jag kan göra en ny logg och slänga upp en bild här! Eller om någon vill ha hela filen?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Steve »

Varför ska du vänta med att strobba? :roll:

Första man gör är ju att kolla triggern med spridare och spolar urkopplade
Sen kopplar man in spolar och kollar med tändinställningslampan så inställningarna stämmer
Sen bränsle
Sen startar man, och då oftast utan problem

Istället för att börja med allt, dränka motorn och inte veta vad som är fel
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Performance_seeker »

Det bör inte vara några konstigheter med att få spridarna hyfsat nära rätt. Om du vet kapaciteten på spridarna och ställer in "required fuel" så skall det vara nära rätt. Men om du har rotat omkring i andra inställningar innan du försökt starta så kan det vara ide att ladda "default" igen och ställa in från början.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Vänta å vänta.. har inte tillgång till någon strobelampa så har inte kunnat göra det innan jag har köpt en :) skall göra det så fort jag kan. Trigger tyckte jag såg okej ut så jag kopplade in resten också. Tändinställningarna har jag ju förlitat mig på annat folk som säga sig kunna då jag som sagt inte hade någon strobelampa.

Jodå alla dom inställningarna är gjorda. Det är 875cc spridare och jag minns inte helt säkert men tror att req fuel blev typ 3.1. Har inte rotat i något annat mer än bas inställningarna. Har provat att ändra timingen bara när dom ska skjuta. Där står ju 360grader orginal men någon nämnde minus skalan så dvs -360 grader. Men jag har 360 där. Annars som sagt inget annat ändrat.. Men kanske borde prova att ladda om alla inställningar som du säger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Performance_seeker »

Hehehe,
jag gjorde samma tabbe som du...man förleds att tro att tändföljden är programmerbar i en av menyerna, men som du listade ut, tändpulserna kommer i trådarna 1-2-3-4-5. Jag blev också tvungen att koppla om, men jag upptäckte misstaget innan jag försökt starta motorn.
Ditt värde på 3.1 kan nog ligga i rätt härad, jag har 12.3 på 875cc spridare på E85 och 8,4 liter V8 (ser att jag har specat 861cc på spridarna...måste kolla varifrån det kommer...borde nog vara 875cc... :hihi: ).
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Haha ja de är lite knepigt sätt men jaja :)

Det är lite skillnad fyfan :D

Ska se om ja hinner åka om garaget idag eller imorgon, jobbar 7-21 för tillfället.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av Elias_ »

Hur har ställt in kam triggern?, antar att du har halvmåne typen på din T5a och då skall du köra "poll level".
då kommer MS sampla signalen varje gång givaren passerat dom 2 missade, alltså MS kommer enbart titta om signalen är hög eller låg just då och beroende på på om den är hög eller låg vet MS om motorn är i fas1 eller i fas2.

så steg 1: är att ställa motorn i TDC cyl 1 och mäta signalen från kam givaren, är det spänning där då så sätter du HIGH är det spänningslöst så sätter du LOW i sprutet.

Steg 2. trigger logga så allt är ok

steg 3. stroba tändingen mot cyl 1 och justera tooth #1 angle.

steg 4. kör output test på spridare och tändspolar så du ser att tändföljden är rätt på båda sidor.

STARTA :thumbright:

drog igång en T5 förra sommaren och förutsatt att alla är lika så skall kam triggern stå på POLL LEVEL - LOW, TOOTH #1 angle - 142, SPARK OUTPUT - GOING HIGH ( om du använder volvos spolar, kan dom heta 602 på slutet ).

lycka till !
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Hur har ställt in kam triggern?, antar att du har halvmåne typen på din T5a och då skall du köra "poll level".
då kommer MS sampla signalen varje gång givaren passerat dom 2 missade, alltså MS kommer enbart titta om signalen är hög eller låg just då och beroende på på om den är hög eller låg vet MS om motorn är i fas1 eller i fas2.

så steg 1: är att ställa motorn i TDC cyl 1 och mäta signalen från kam givaren, är det spänning där då så sätter du HIGH är det spänningslöst så sätter du LOW i sprutet.

Steg 2. trigger logga så allt är ok

steg 3. stroba tändingen mot cyl 1 och justera tooth #1 angle.

steg 4. kör output test på spridare och tändspolar så du ser att tändföljden är rätt på båda sidor.

STARTA :thumbright:

drog igång en T5 förra sommaren och förutsatt att alla är lika så skall kam triggern stå på POLL LEVEL - LOW, TOOTH #1 angle - 142, SPARK OUTPUT - GOING HIGH ( om du använder volvos spolar, kan dom heta 602 på slutet ).

lycka till !

Hejsan! Det stämmer att jag har 'halvmåne' typen. Även där har jag fått till mig att Cam signalen skall stå på rising edge? aja. Får prova detta!

Steg 1, uppfattat. Under där man kan välja LOW & High finns det en tillhörande flik som heter: Check at tooth #1. Där står en 0:a från början är det korrekt?

Steg 2, lite osäker på hur en perfekt trigger kurva ska se ut i loggen. Det känns som att motorn plockar signal & sen dör den, och så repeterar den. så motorn pendlar mellan 150-1000 varv och kväver sig om man gasar mer än typ 10% (den går på alla cylindrar nu i rätt ordning)

Steg 3, Hur strobar jag med separata spolar (Ja volvos spolar 601/602 va dom nu heter) när jag inte har någon tändkabel att hänga på? eller ska jag plocka upp spolen helt enkelt? För jag provade lite men det var så jävla svårt att se när den blixtra när remhjulet gick så 'långsamt' på startmotorn? Har inte riktigt koll på den här biten. Det med tooth #1 angle, alltså det borde väl inte vara någon skillnad på t5 motorerna? för nu har jag fått höra 60,120 & du nämner 142?

Steg 4, är korrekt



Tack för infon, hoppas du kan ge lite djupare info om strobeningen så hoppas jag på att lösa det här.. :)
Senast redigerad av aDedorsson den tor maj 05, 2016 11:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
aDedorsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön apr 24, 2016 5:02 pm

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av aDedorsson »

Det mesta tycker jag ser ut som hej kom och hjälp mig. Som ni ser så pendlar motorn väldigt mycket, Är det triggerns fel? Den går i rätt ordning och på alla. Släpper man gasen och varvar den upp lite grann (7-900rpm) och går jämt i några sekunder innan den dör.

tryck på bilderna, först en gång och sen en gång till för att få upp dom i full storlek :)
Bild
Bild


Tacksam för all hjälp jag kan få, är ny inom detta som ni säkert har förstått.. :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Hjälp med startmapp Megasquirt volvo T5

Inlägg av DreRacing@ »

din trigger är helt okei!
MEN din PW går ju i 0 gjenast du släpper gasen. motorn får inte soppa!
override fuelcut på?
skicka mig i msq
dre-racing@hotmail.com
Skriv svar