Spännande triggerfel med Nira I3
Moderator: backeliten
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Sorry för långsamt svar, men tack för tipset! Fipplade lite med dwelltabellerna och provocerade fram en reaktion hos härket för första gången på länge... Lång historia kort, varje cylinderbank fick en dedikerad 12v-matning till spolarna och ny jord varpå problemet försvann
Klart trevligt att kunna dra ur bilen till stoppet för första gången sen den slogs ihop förra året.
Tyvärr var glädjen kortvarig; Nirat har utvecklat ett lätt schizofrent förhållande mellan soppa och tändning. VE-tabellen läser RPM och MAP för att räkna ut bränslemängden, inga problem där. Men samtidigt läser Tändningstabellen RPM och ser 0 kpa (och här kommer det intressanta) så länge den inte har ett par procent input från TPS-givaren?! Med andra ord går den fläskfett och låter som en traktor på tomgång med 6 grader tändning (läser ju från lägsta cellen som är 20kpa) för att sen hoppa direkt till cellen för 56-60kpa till så fort man petar på pedalen. Samma sak med avstängd motor, 0 eller 100kpa med lite pedal samtidigt som VE visar atmosfärstryck hela tiden. Mapping mode är inställt på MAP och MAP min är -100 kpa, ungefär så långt jag kom idag. Vem behöver håravfall, köp en hobbybil och bli skallig på kuppen?
Klart trevligt att kunna dra ur bilen till stoppet för första gången sen den slogs ihop förra året.
Tyvärr var glädjen kortvarig; Nirat har utvecklat ett lätt schizofrent förhållande mellan soppa och tändning. VE-tabellen läser RPM och MAP för att räkna ut bränslemängden, inga problem där. Men samtidigt läser Tändningstabellen RPM och ser 0 kpa (och här kommer det intressanta) så länge den inte har ett par procent input från TPS-givaren?! Med andra ord går den fläskfett och låter som en traktor på tomgång med 6 grader tändning (läser ju från lägsta cellen som är 20kpa) för att sen hoppa direkt till cellen för 56-60kpa till så fort man petar på pedalen. Samma sak med avstängd motor, 0 eller 100kpa med lite pedal samtidigt som VE visar atmosfärstryck hela tiden. Mapping mode är inställt på MAP och MAP min är -100 kpa, ungefär så långt jag kom idag. Vem behöver håravfall, köp en hobbybil och bli skallig på kuppen?
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Om det bara är ignition så kolla
Flik;Mappings -> Mapp;Ignition->Mapp;Basic-> Ignition Tps Idle max.
Flik;Mappings -> Mapp;Ignition->Mapp;Basic-> Ignition Tps Idle max.
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Men samtidigt läser Tändningstabellen RPM och ser 0 kpa (och här kommer det intressanta) så länge den inte har ett par procent input från TPS-givaren?!
Jag körde mitt NIRA helt utan TPS-sensor, Koppla in MAP-sensorn i både ingången för MAP och ingången för TPS. DÅ tror NIRAT att du alltid gasar precis så mycket att TPS förändras lika mycket som MAP förändras. TPSen använder du ända bara till att jämna ut turboeffekten på mellangas, det kan man lösa annat sätt, om det behövs. PÅ min Audi behövdes det inte.
Möjligen skulle du också kunna ändra på vilket minsta värde du satt i TPS-tabellen. Om du sätter ett värde som aldrig kommer att uppnås - mao att gasen aldrig riktigt hamnar helt i nollläge, vad händer då?
Det låter intressant att du verkar ha hittat en väg runt NIRAs ws-buggar men Lång historia kort, varje cylinderbank fick en dedikerad 12v-matning till spolarna och ny jord varpå problemet försvann förstår jag inte riktigt hur det kan lösa problemet och jag förstår inte heller varifrån problemet med TPSen kommer. Din korta historia är nog lite för kort mig. Kan du inte utveckla lite mer?
Jag körde mitt NIRA helt utan TPS-sensor, Koppla in MAP-sensorn i både ingången för MAP och ingången för TPS. DÅ tror NIRAT att du alltid gasar precis så mycket att TPS förändras lika mycket som MAP förändras. TPSen använder du ända bara till att jämna ut turboeffekten på mellangas, det kan man lösa annat sätt, om det behövs. PÅ min Audi behövdes det inte.
Möjligen skulle du också kunna ändra på vilket minsta värde du satt i TPS-tabellen. Om du sätter ett värde som aldrig kommer att uppnås - mao att gasen aldrig riktigt hamnar helt i nollläge, vad händer då?
Det låter intressant att du verkar ha hittat en väg runt NIRAs ws-buggar men Lång historia kort, varje cylinderbank fick en dedikerad 12v-matning till spolarna och ny jord varpå problemet försvann förstår jag inte riktigt hur det kan lösa problemet och jag förstår inte heller varifrån problemet med TPSen kommer. Din korta historia är nog lite för kort mig. Kan du inte utveckla lite mer?
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Det står annars i wizarden att att man inte skall ändra dwell tabellen för v8 på höga varvtal.
Du skulle säkerligen får din 5a att fungera om du justerade ner dwell.
Du skulle säkerligen får din 5a att fungera om du justerade ner dwell.
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Du skulle säkerligen får din 5a att fungera om du justerade ner dwell.
Min dwell låg på 5 ms vid 600rpm - 5/1200 - 4,1/2400 - 3,1/5000 - 2,4/7000 - 1,7/8800. Detta vid 14 volt.
Kör du ws så skall varje spole/tändutgång gnista 2 ggr per motorvarv. Kör man fördelare på en 5a skall en spole/tändutgång gnista 2,5 ggr per varv. Det blir alltså MER tid tillgänglig för dwell med ws på en fem cyl.
Vid 2500-2600 rpm där min motor stoppade så skall varje spole skicka gnista ca 86 ggr per sekund med ws. Det blir 11,6 ms tid mellan tändningarna.
Ser man däremot på att vad NIRAt totalt skall prestera så blir 10 gnistor per varv med ws mot 2,5 med fördelare. 10 gnistor per varv blir 433 i sekunden vid 2600 rpm. Då är det bara 2,3 ms mellan varje gnista.
Jag säger inte att du har fel, men jag förstår inte riktigt att dwell-tiden skall kunna ställa till det vid wasted spark. Dwell är ju uppladdningstid för tändspolen, inte för sprutet. Eller ?
Min dwell låg på 5 ms vid 600rpm - 5/1200 - 4,1/2400 - 3,1/5000 - 2,4/7000 - 1,7/8800. Detta vid 14 volt.
Kör du ws så skall varje spole/tändutgång gnista 2 ggr per motorvarv. Kör man fördelare på en 5a skall en spole/tändutgång gnista 2,5 ggr per varv. Det blir alltså MER tid tillgänglig för dwell med ws på en fem cyl.
Vid 2500-2600 rpm där min motor stoppade så skall varje spole skicka gnista ca 86 ggr per sekund med ws. Det blir 11,6 ms tid mellan tändningarna.
Ser man däremot på att vad NIRAt totalt skall prestera så blir 10 gnistor per varv med ws mot 2,5 med fördelare. 10 gnistor per varv blir 433 i sekunden vid 2600 rpm. Då är det bara 2,3 ms mellan varje gnista.
Jag säger inte att du har fel, men jag förstår inte riktigt att dwell-tiden skall kunna ställa till det vid wasted spark. Dwell är ju uppladdningstid för tändspolen, inte för sprutet. Eller ?
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Kör du ws så skall varje spole/tändutgång gnista 2 ggr per motorvarv.
Ser man däremot på att vad NIRAt totalt skall prestera så blir 10 gnistor per varv med ws mot 2,5 med fördelare. 10 gnistor per varv blir 433 i sekunden vid 2600 rpm. Då är det bara 2,3 ms mellan varje gnista.
Hmm, tänkte nog fel här. 1 gnista per spole o motorvarv med ws och 5 gnistor per varv totalt, borde det väl bli. Borde då också bli 4,6 ms mellan gnistorna
Ser man däremot på att vad NIRAt totalt skall prestera så blir 10 gnistor per varv med ws mot 2,5 med fördelare. 10 gnistor per varv blir 433 i sekunden vid 2600 rpm. Då är det bara 2,3 ms mellan varje gnista.
Hmm, tänkte nog fel här. 1 gnista per spole o motorvarv med ws och 5 gnistor per varv totalt, borde det väl bli. Borde då också bli 4,6 ms mellan gnistorna
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
tänk så här: 6000rpm = ett varv 10ms. WS tänder varje varv så det blir 10ms mellan gnisten. på 3000 har man dubbla tiden, 20ms
60/2500rpm= 24ms
60/2500rpm= 24ms
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
5cyl 2,5cyl/varv
5cyl ws 5cyl / varv (på 6000 varv 2ms/cylinder)
5cyl ws 5cyl / varv (på 6000 varv 2ms/cylinder)
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
dwell är laddtid, nen det finns case där dwell kan ställa till det.
Man måste beakta att dwell är en tid som ska starta före en vinkel. Mao en vinkel på sätt och vis.
Man måste beakta att dwell är en tid som ska starta före en vinkel. Mao en vinkel på sätt och vis.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
dwell är laddtid till spole, man kan mäta hur mycket laddtid den behöver för att gje optimal gnista.
denna tid är samma oavsett varv (förståss)
om man kör med för litet dwell så orkar inte motorn tända ordentligt, det är det enda...
som flesta WS spolat jag har sett vill ha kring 4ms
denna tid är samma oavsett varv (förståss)
om man kör med för litet dwell så orkar inte motorn tända ordentligt, det är det enda...
som flesta WS spolat jag har sett vill ha kring 4ms
Re: Spännande triggerfel med Nira I3
Du kan mäta är strömmen mättar, därefter kan du inte "få in" mer energi i spolen.
Att inte låta gnistan slå är vanskligt, då energin från primärspolen kommer landa i drivsteget.
Att inte låta gnistan slå är vanskligt, då energin från primärspolen kommer landa i drivsteget.