Spännande triggerfel med Nira I3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av UFO »

Börjar tröttna en aning på det här bygget nu... Har slängt på ett Nira I3 på en cheva LM7 och kör det i batch fire/wasted spark. På motorn sitter ett 60-2 triggerhjul monterat på insidan av svängningsdämparen, kabeln till boxen är skärmad och allt är jordat. Motorn går utmärkt så länge man håller sig under 3200 rpm, sen verkar triggersignalen försvinna och det börjar hostas/hackas/pangas i både insug och grenrör. Gör ingen skillnad om man smyger upp på varv eller stämplar från tomgång. Syns ingenting i loggar och får inga felmeddelanden på DGE trigger om jag inte kör med väldigt mycket spel mellan hjul och givare. Lambdan är prick på ända tills felet dyker upp och generatorn laddar 14.4v.
Det första triggerhjulet visade sig vara krokigt, slängde ut pengar för en ny dämpare och ett annat triggerhjul som monterades noggrannt - ingen skillnad. Har prövat givare från rödmotor, vitmotor och nu senast Saab 9-3, alla tre med spel från 0.3 upp till millimetern - ingen skillnad. Böt kabel till givaren och gick igenom alla jordpunkter samt kollade igenom varvstoppen i RK - ingen skillnad. Bara för att ha något att göra förstärkte jag triggerfästet (som var i 5mm's plattjärn innan)... Ni kan ju gissa vad som hände.
All hjälp uppskattas! :lol:
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av quattro »

Jag kan bara säga att jag bytte ut mitt NIRA i3 pga just det du beskriver. Jag körde det på en Audi 10v 5 cyl. Probemet jag hade var att det tappade vevsignalen moment. Eftersom Nira inte läser kamtriggern över 600 rpm så ledde det till att systemet inte visste vilket kamaxelvarv motorn var på, och ibland försökte det gå på felvarv med överslag i fördelarn som resultat. När jag satte i COP så kunde den ju inte tända på fel varv utan då stannade motorn helt tvärt istället.

Lösning? Köra Wasted Spark och COP - och det är precis det jag gör nu, fast med ett EMU-sprut. NIRAt vägrade nämligen helt kategoriskt totalt att fungera kopplat för wasted spark. PÅ låga varv - precis som du skriver - så fungerade allt perfekt. På min motor låg gränsen på 2600 rpm. Där blev det tvärstopp. Jag upplevde det som att det låg en varvtalsbegränsning som gick in där och stängde av tändningen.

Jag letade överallt, alla inställningar, men nix. Så fort jag tog bort ws-iställningen så fungerad sprutet bra igen. Som jag svurit över det där j-la NIRAt! Till slut tog jag ur det och lade på hyllan. Nu kör jag som sagt EMU, wasted spark inställt för 10 cylindrar. med 5 st COP. Allt fungerar perfekt. Vevsensorstörningarna finns kvar vilket jag kan se på att varvräknaren fladdrar till ibland, men motorn missar inte en tändning.

Så tyvärr, jag tror inte du kommer att hitta någon lösning i NIRAt, men OM du gör det är jag intresserad av vad du hittat. NIRAt är otroligt användarvänligt, så om bara skiten ville fungera också så vore det bra.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av Lövet98 »

UFO skrev:Börjar tröttna en aning på det här bygget nu... Har slängt på ett Nira I3 på en cheva LM7 och kör det i batch fire/wasted spark. På motorn sitter ett 60-2 triggerhjul monterat på insidan av svängningsdämparen, kabeln till boxen är skärmad och allt är jordat. Motorn går utmärkt så länge man håller sig under 3200 rpm, sen verkar triggersignalen försvinna och det börjar hostas/hackas/pangas i både insug och grenrör. Gör ingen skillnad om man smyger upp på varv eller stämplar från tomgång. Syns ingenting i loggar och får inga felmeddelanden på DGE trigger om jag inte kör med väldigt mycket spel mellan hjul och givare. Lambdan är prick på ända tills felet dyker upp och generatorn laddar 14.4v.
Det första triggerhjulet visade sig vara krokigt, slängde ut pengar för en ny dämpare och ett annat triggerhjul som monterades noggrannt - ingen skillnad. Har prövat givare från rödmotor, vitmotor och nu senast Saab 9-3, alla tre med spel från 0.3 upp till millimetern - ingen skillnad. Böt kabel till givaren och gick igenom alla jordpunkter samt kollade igenom varvstoppen i RK - ingen skillnad. Bara för att ha något att göra förstärkte jag triggerfästet (som var i 5mm's plattjärn innan)... Ni kan ju gissa vad som hände.
All hjälp uppskattas! :lol:
Polaren hade de problemet på sin s38 med i3+ och hans problem va att batteriet va kasst och hade för låg spänning och fel avstånd på givaren. Googlade runt då vi höll på och hittade att spelet skulle vara ca 1,2mm men sen beror de väl på givare också, kan vara så att den är för nära och när du varvar så hinner den inte riktigt läsa av tänderna. En liten fundering bara
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av *L.R* »

Givare och hjul måste matchas. Det finns inga genvägar.
Har du en tand där signalen svänger över eller under nollgenomgången så går det inte att detektera.

Har man mkt sväningar och många tänder kan det också ge problem.
Bygg med få tänder och stort gap. Typ 36-2 24-2

Vet v8or där triggskivan suttit i framkant där det varit problematiskt med 60-2. lösningen har varit att gå ner till 30-2 (te.x använda saabs trigghjul från t5/t7 och kapa bort tänder så att det blir 30-2 istället)
UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av UFO »

Tjae, om du har några förslag på VR-givare som fungerar bra med små hjul så får du gärna tipsa. Hjulet kan jag tyvärr inte byta då i3 enbart läser 60-2... Körde ju för övrigt med saabs givare och saabs hjul innan det böts, exakt samma symptom. Det som är riktigt surt i sammanhanget är att det sitter ett fint hjul pressat på veven redan - men det är 24 tänder utan missing tooth och synkas med kamgivaren i originalboxen... Kanske lika bra att köpa mikroskvätt med extrakoden som kan läsa det på en gång?
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av quattro »

Jag ser att det är flera som pratar om givare o hjul-matchning, mm.

Jag vill bara säga att väldigt tydligt att jag tror att detta är ett inbyggt fel, eller bugg om man så vill, i NIRA. Du kan prova vilka hjul och givare som helst men jag tror inte det kommer att funka.

Tag bort wasted spark och kör sekventiellt så kommer problemet att försvinna, och då kommer du också att se att det inte hade med vare sig givare eller hjul att göra.
UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av UFO »

Bara ett problem med den approachen... Det är en v8 med COP-spolar och i3 har bara 6 tändkanaler/spridarutgångar sist jag kollade :-(
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av quattro »

Bara ett problem med den approachen... Det är en v8 med COP-spolar och i3 har bara 6 tändkanaler/spridarutgångar sist jag kollade :-(

Du har givetvis helt rätt. Tyvärr kan det vara så att även jag rätt.
Varför jag tror det är för att du verkar ha exakt samma problem som jag hade. Dessutom, i mitt fall stod NIRAt inställt på 10 cyl och bröt strax under 2600 rpm. I ditt fall står det på 8 cyl och bryter vid ca 3200 rpm. 10/8 är lika med 1,25 och 3200/2560 är också lika med 1,25 Så att sprutet bryter vid 3200 rpm för dig, stämmer precis med att det bröt vid strax under 2600 rpm för mig.

Prova att logga och se om du kan se vad som bryts. I mitt fall tror jag det bara var tändningen, inte bränslet vilket betyder att det inte var vevsensorn eller nåt sånt.. Det var sprutet som bröt tändningen precis som vid ett varvtalsstopp inställt på att bryta tändningen. Gick jag över till 5 cyl sekventiellt försvann problemen direkt.

Jag såg nu att det finns en uppdaterad programvara från 2015-03-02 till NIRA i3 version 1.061. http://www.nira.se/motorsport/downloads
Om du inte har laddat ner den redan så kan du ju testa att göra det. Har du tur så kanske den löser problemet. Att dom uppdaterat programvaran så sent som 2015 till ett sprut som slutade tillverkas flera år tidigare tyder ju också på att det finns buggar i det.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av Steve »

Kan inte va så enkelt att det är varvstoppet som går i på hälften av nån anledning eftersom du kör wasted? Vad har du det ställt på?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
UFO
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av UFO »

Steve:Jag och en polare som är kompetent med nira spenderade ett par timmar på vägen enbart med att felsöka/mappa bilen och då kollades även det där med varvstopp/ALS/2-step osv. Det går i som brukligt om maxvarv ställs under 3000 någonstans (ignition cut) och låter inte alls som felet gör.
Quattro: jepp, kör 1.061. Det tycker INTE om windows 8, men det går att mappa hjälpligt. Jag är mest orolig för att du har rätt, skulle ju kännas precis lagom att byta hela systemet sådär fyra dagar innan första bilträffen för året... Därav total genomgång.
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av DreRacing@ »

har inte nira nogon support?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av Mattias J »

Nej. Sämsta bemötande jag fått i hela mitt liv.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av quattro »

Jag och en polare som är kompetent med nira spenderade ett par timmar på vägen enbart med att felsöka/mappa bilen och då kollades även det där med varvstopp/ALS/2-step osv. Det går i som brukligt om maxvarv ställs under 3000 någonstans (ignition cut) och låter inte alls som felet gör.
Quattro: jepp, kör 1.061. Det tycker INTE om windows 8, men det går att mappa hjälpligt. Jag är mest orolig för att du har rätt, skulle ju kännas precis lagom att byta hela systemet sådär fyra dagar innan första bilträffen för året... Därav total genomgång.


Jag ställde alla varvtalsbegränsningar som överhuvud taget fanns, till över 10.000 rpm - även t.ex. de som finns i ALS, launch, och sånt. Inget hjälpte. Och nej, support finns inte. Men man kan prova att vända sig till firmor som sålt och installerat NIRA te.x TREND.
Ett problem vid mappningen tycker jag är att man måste ha en dator med en seriell port - eller köra genom en adapter på en USB-port. Men det är klart att sprutet är gammalt idag.
Det här problemet med att ws inte fungerar var den enda anledningen till att jag bytte sprut. Jag försökte i flera dar i 2 omgångar med ett halvår mellan, men det gick inte. Så till slut fick det åka ur istället. Synd.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av *L.R* »

Hur ser dwelltabellen ut för v8an?
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Spännande triggerfel med Nira I3

Inlägg av *L.R* »

Ufo, kan du ta en skärmdump på din dwelltabell?

Är den rakt av från wizarden?
Skriv svar