Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Erik Berglund
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 31, 2016 6:21 pm

Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Erik Berglund »

Hej

Installerat ett dta s80pro på min cbb.
Använde mig av 8 spolar för att slippa tändkablar
Över allt.
Men gnistan dyker upp på olika ställen
När jag försöker starta. Första gnistan är rätt
Sen blir den förskjuten mer och mer för att sedan komma rätt igen. Jag har provat att köra med fördelaren då funkar det direkt.

Spolarna inkopplade som seqvensiellt .
Twinspark med 0 offset på (ska enligt dta fungera då utan kam sync)=wastefire

Har ni någon teori?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av mauser240 »

Hej.

Kan inget om dta men du kan ju inte ha både sekventiell tändning och wastefire, eller?
//MartinL
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Performance_seeker »

Tycker det låter som ett synkproblem och troligen en felinställning. Vet inte hur ditt system ser ut men det låter som datorn räknar fel på antalet tand-pulser...har du tandhjul på vevaxeln och kam-synk?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av quattro »


Installerat ett dta s80pro på min cbb.
Använde mig av 8 spolar för att slippa tändkablar


Vad är cbb för motor? Hur många cylindrar har du angett i programmet och hur många har du i verkligheten ? Nej det är ingen failad fråga, jag har själv 10 i programmet och 5 i verkligheten. Detta för att kunna köra wasted spark på en femma.

I DTA kan du köra med udda tändtider eftersom du helt fritt kan ange vid vilka grader som de olika cylindrarna är i tändläge. Det låter som att du antingen fått in fel antal cylindrar eller att du har rätt antal men i fel tändlägen. DTA kräver inte kamgivare men kör du sekventiellt utan kamgivare kommer den att bli mer svårstartad.
Sen håller jag med Mauser att det inte går att köra sekventiellt och wasted spark samtidigt. Du måste välja det ena eller det andra.

Sen, vad menar du med twinspark? Är det en 4-cyl Alfa med 2 stift per cylinder? Försöker du köra twinspark, wasted spark och sekventiellt, allting på samma gång? Det går nog knappast. Twinspark + sekventiellt borde gå bra men bara om du har 2 stift per cyl alltså, plus kamgivare. Annars är wasted spark bra och då blir den också lättstartad även utan någon kamgivare. Twinspark och sekventiellt borde också gå att kombinera om du skriver in att du har 8 cyl. Rent tekniskt borde det fungera men jag vet inte om sprutet accepterar den kombinationen.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av mauser240 »

Cbb tror jag brukar stå för chevy big block. V8 alltså.
//MartinL
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av JoBy »

Jag vet inte heller något om dta.

Twinspark med offset 0 borde betyda att den tänder två tändspolar samtidigt. Dessa måste naturligtvis kopplas rätt parvis.

twinspark på en 4-cylindrig ger 8 tändspolar, är det den inställningen du har?
twinspark + wastespark på en 8-cylindrig ger 8 tändspolar och bör vara bästa inställningen och kräver endast vevsynk.

Har du kamsynk?
Har du vevsynk eller bara referenser för varje cylinder?
Jonas Bylund
Bild
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av quattro »

Om vi funderar lite....
Twinspark betyder att 2 tändspolar gnistar vid samma tillfälle - även om det inte alltid är exakt samtidigt. Vad man vill uppnå är att korta ned tiden för flamfronten att nå från stiftet ut till "hörnen" på förbränningsrummet. Det minskar spikningsbenägenheten. Twinspark tänder alltså 2 stift samtidigt men bara en gång per kamaxelvarv.
Wasted spark innebär att 1 tändspole gnistar dubbelt så ofta, dvs en gång per vevaxelvarv. Det gör att man kan använda 1 tändspole till 2 cylindrar.

I princip finns det inga bilmotorer som tänder flera cylindrar samtidigt. Twinspark har du därför BARA användning för om du har 2 stift i varje cylinder. Så om du kör en vanlig big block v8 med ett tändstift per cylinder så är twinspark oanvändbart. Tag bort det.

Wasted spark kopplar du parvis till de 2 cylindrar som är vid ÖD samtidigt. En av dem är i kompressions och tändfas, medan den andra har båda ventilerna öppna.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Steve »

Sluta fundera :P Han måste nog svara på lite frågor först
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Kadett4wd »

I dta kan man välja starta maskin på wastefire och sedan gå över till seqventiellt om jag minns korrekt.
Detta för att korta ned tiden för motorn att synka och starta.
Och däri kan problemet ligga, om värdet är långt ned där den ska kliva över samtidigt som kamtriggern är felfasad så kan det bli knas.

Du vevar på starten och den vill precis kliva över till seqventiellt redan på starten, prova höj värdet till säg ~10000rpm om det går, så den aldrig vill kliva över.
Eller om det är aktivt att den ska gå seqventiellt, annulera det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det finns en mapp för GM LS7, vet inte om det är samma tändföljd som en bigblock? Den har iaf inställningar för separata spolar, men det är ingen färdig mapp.
Välj "File, open (upload from disc)" så får du fram en lista med olika mappar som är med i programmet.

Kollade lite snabbt i "Engine configuration, Coil per plug settings". Där finns vevaxelgrader för varje spole och man kan välja varvtal där den ska slå om till sekventiell tändning.
Sen som Kadett4wd skriver så är det i "Engine configuration, General engine settings". En bit ner finns en ruta som heter "Transition from cranking, rpm 500-4000".
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av DreRacing@ »

nej det är inte samma tändföljd

skilnad på tidlig och sen big block också.

ls är iaf 1-8-7-2-6-5-4-3
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Dta med 8 spolar skumt tändnings problem.

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det behövs mer information om motorn. Vevaxeltrigger osv.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Skriv svar