Hur snabbt varvar en motor upp?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

Det verkar vara omöjligt att hitta nåt på nätet, men någon här lär ju ha koll: Hur snabbt varvar en motor upp? Jag är alltså ute efter ökningen i rpm per sekund (vevaxelns vinkelacceleration) på en lagomt vass motor vid fullt gaspådrag utan belastning. Detta varierar så klart mellan olika motorer, men nån kanske har gjort nån mätning på hur lång tid det till exempel tar att nå 6000rpm från 1000rpm på deras motor? 1s? 0,1s? Jag behöver veta hur mycket vinkelhastigheten kan ändras på ett vevaxelvarv i grova drag....
brorsan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av mauser240 »

Kan du inte ta tid själv på din motor då?

En riktigt vass motor grejar det säkert på 0,1 sekund medan det för många standardmotorer kan ta flera sekunder...
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad snackar vi om för motor? teflon mats pro stock monky eller en B230 md dubbel masse svänghjul ? :hihi:

tomgång ca 1500rpm varvstopp ca 110000rpm (låter som miss tändning)

https://www.youtube.com/watch?v=OqYPNOTHrRw
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av mauser240 »

Hundratiotusen? Inte dåligt ;)
//MartinL
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

mauser240: Har tyvärr ingen vässad motor att prova på... bara en slö orginal B18 och den tar nog strax över sekunden att varva upp

Jens Gustavsson: En vässad motor med rapp gasrespons, är ute efter worst-case då jag håller på att konstruera ett tändsystem...
vill veta hur mycket vinkelhastigheten på veven kan ändras mellan 90° FÖDP, då triggern sker och uträkningarna startar, till ÖDP. Är
egentligen intresserad av hur tidigt jag kan sätta triggern utan att uträkningarna blir helt fel pga att vevens hastighet ändrats för
mycket... Eller om jag måste lägga in uträkning av vevaxelns acceleration för att få rätt timing.
brorsan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av mauser240 »

brorsan skrev:Hur snabbt varvar en motor upp? Jag är alltså ute efter ökningen i rpm per sekund (vevaxelns vinkelacceleration) på en lagomt vass motor vid fullt gaspådrag utan belastning.
brorsan skrev:är ute efter worst-case då jag håller på att konstruera ett tändsystem...
Ja vad är du ute efter? Ta och analysera youtube-klippet så har du åtminstone något att gå efter.

Min gissning är en varvtalsökning på åtminstone 100.000 rpm / sekund.
//MartinL
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

Verkar som det blir enklast att lägga in en funktion som räknar på vevaxelvinkelaccelerationen och kompenserar timingen därefter.
brorsan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är en bra fråga och i värsta fallet så kan det ske extrema saker i motorer med få cylindrar och mycket effekt speciellt. därför vi som trimmar 4cyl med turbo har problem att hålla fast svänghjul mm. inte bara en jämn acc sett på ett varv det händer saker under ett varv också men beror på hur extremt man ska tänka?

jag försöker ofta hålla saker enkla också, specielt på race motorer. jag har bara 2 trigger tänder på min B18 och jag förstår att det inte är optimalt men det fungerar ändå bra speciellt med automat och med mesta dels högre varv.

mvh jens
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

Har nu skrivit om koden så den räknar ut när gnistan ska levereras räknat i tänder istället för antal microsekunder efter triggern. Med en förtändning på t.ex. 32 grader så ska gnistan levereras 58 grader efter triggern. Styreneheten räknar då 5 tänder (10 grader per tand) och lägger sedan på tiden de återstående 8 grader tar baserat på tiden de 5 tänderna tog. Bör ge tillräcklig precision oavsett hur snabbt motorn varvar upp.

Skälet till att jag egentligen ville ha triggern tidigare än 90 grader FÖDP är att dwellen kan vara max 1.2mS vid 6000RPM om man vill ha exakta dwell-tider, då koden tar ganska exakt 50uS att exekvera. Man kan så klart räkna på dwell för nästa varv, men vevaxelns hastighet kan ändras allt för mycket under den tiden för att få någon som helst precision på dwell-tiden. Dwell som överstiger tiden mellan trigger och avfyrning kan bara uppskattas och i värsta fall bli fel på ett par mS om den är högt ställd.

Sen fungerar det som sagt alldeles utmärkt med lägre precision när vevaxelns hastighetsändring är konstant eller närapå, som fullgas med automat. Det är vid hastiga varvförändringar timingen blir fel om man inte lagt in algoritmer för att hantera detta, och resultatet blir ändå inte 100% då algoritmer inte kan förutse användarens pedal-input...

Mitt tändsystem kommer hålla sig så enkelt som möjligt, med få valmöjligheter. En MAP-sensor, hallgivare och ett 36-1 triggerhjul och wasted spark som gäller. Justeringsmöjligheterna består av dwell, tändmapp, grundförtändning och varvstopp. Har skapat ett gäng grundmappar som simulerar volvomotorernas vanligaste fördelare så det finns nåtgot att utgå från...

Är ute efter enkelhet och precision under alla omständigheter, mer avancerade funktioner finns det redan en massa produkter med :)
brorsan
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av *L.R* »

Fel på ett par mS kan bli förödande för spolen. Om man inte har drivsteg med primäströmsbegränsning.

Hur räknar du ut dwellstart, och när gör du beräkningen? (lägg ditt krut här)
Hur räknar du ut när gnistan skall skjutas?

Du kan ju under en utvecklingfas köra parallelltriggning verklig gnista mot extrapolerad vevinkel. För det är varvtalsändring över varvet du är intresserad av mer än den total varvtalsändringen för motor.

Viktigt är också hur snabb di/dt du kan ha över primärspolen. Hur snabbt driver du igbt eller drivsteg. Eller är det bara gjort för logic level?
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

Det blir BIP373 under testfasen, men ska även prova en OEM coilpack med inbyggd ignitor och wasted spark. Dwellstart nu när jag ändrat koden ser ut såhär:

degToFire = triggerPos - preIgn - preIgnComp - dwellDeg;

degToFire är alltså antal grader till dwellen start ska ske, triggerPos är antal grader triggern är monterad FÖDP, preIgn är förtändningen hämtad ur tändmappen, preIgnComp är fast förtändning och dwellDeg är antal grader dwellen ska vara på vid nuvarande varvtal för att stämma med dwelltiden man angivit. När denna tidpunkt nåtts startar dwellen på 1&4 och signalen hålls hög i så många uS man ställt dwelltiden och sätts till låg när dwelltiden löpt ut. Detta ska eventuellt ändras till att räknas i grader vid höga varvtal. Vid låga varvtal går det inte att räkna tänder då dwellen kan vara kortare än tiden en tand tar att passera sensorn. Ska testköra som det är först och se hur det fungerar.

beräkningen sker alltså direkt på den fallande signalen efter triggern (tand = låg, gap = hög). Som det är nu så triggern 90 grader FÖDP, men det begränsar som sagt dwelltiden till 1,2mS cid 6000RPM.

Sen räknas tänder som jag beskrev i ett tidigare inlägg... Iom att jag ändrat från en uträkning av antal uS från triggern till antal grader från triggern så kommer vevaxelns hastighetsändring inte längre vara lika relevant... Vid körning kommer denna uträkning vara extremt exakt, det är vid gasning utan belastning där accelerationen på veven kan vara mycket hög som det kan fela på nån procent... vilket förmodligen alla digitala tändsystem gör.

Som sagt, det är logic level som gäller, antigen inbyggd ignitor eller BIP373orna :)

Läste om en som mätt upp dwellen på MS, och den var helt åt helvete fel i verkligheten, skillde på 20% från satt dwell på 1mS, vill inte ens tänka på vad det felar vid 2-3mS eller högre där starten på dwellen endast kan vara en uppskattning med triggern 90grader FÖDP.
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av Performance_seeker »

Mycket intressant projekt Brorsan, det är något som jag vill syssla med själv! :thumbright:

MegaSquirts kod borde vara öppen för alla, det vore intressant att veta hur MegaSquirt löst de funderingar du har. Jag har kunskap att läsa koden själv men inte riktigt tid just nu, utan det får bli till vintern.

Jag har lite fenomen med min MegaSquirt och GM's truck coils med inbyggda tändsteg...verkar som jag skulle kunna få för tidig tändning under vissa startskeden...men mer undersökning behövs. Jag blir tvungen att dra ner dwellen för att undvika eventuella för tidiga tändningar...har redan knäckt 2 (lågkvalitets-) startmotorer trots mycket sen "cranking ignition". Nu stoppar jag i en högsta prisklassens startmotor och vill verkligen inte knäcka den också... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av Performance_seeker »

brorsan skrev:...Läste om en som mätt upp dwellen på MS, och den var helt åt helvete fel i verkligheten, skillde på 20% från satt dwell på 1mS, vill inte ens tänka på vad det felar vid 2-3mS eller högre där starten på dwellen endast kan vara en uppskattning med triggern 90grader FÖDP.
Brorsan, var hittar jag den texten...det låter som samma misstanke som jag har!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
brorsan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån okt 15, 2007 7:06 pm

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av brorsan »

Performance_seeker skrev:Brorsan, var hittar jag den texten...det låter som samma misstanke som jag har!
Tack! Tyvärr hittar jag inte på länken nu, återkommer om jag hittar den!
Performance_seeker skrev:Mycket intressant projekt Brorsan, det är något som jag vill syssla med själv! :thumbright:

MegaSquirts kod borde vara öppen för alla, det vore intressant att veta hur MegaSquirt löst de funderingar du har. Jag har kunskap att läsa koden själv men inte riktigt tid just nu, utan det får bli till vintern.

Jag har lite fenomen med min MegaSquirt och GM's truck coils med inbyggda tändsteg...verkar som jag skulle kunna få för tidig tändning under vissa startskeden...men mer undersökning behövs. Jag blir tvungen att dra ner dwellen för att undvika eventuella för tidiga tändningar...har redan knäckt 2 (lågkvalitets-) startmotorer trots mycket sen "cranking ignition". Nu stoppar jag i en högsta prisklassens startmotor och vill verkligen inte knäcka den också... :hihi:
Har funderat på det, men vill helst inte kika på MS-koden, alldeles för lätt att hamna i nån annans "tänk" ;)

Ja, låter ju som om en buggig dwell skulle kunna vara boven för dig, att ECUn tror gnistan kommer senare än den egentligen gör. Ska leta mer och se om jag hittar länken!
brorsan
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hur snabbt varvar en motor upp?

Inlägg av Performance_seeker »

brorsan skrev:Har funderat på det, men vill helst inte kika på MS-koden, alldeles för lätt att hamna i nån annans "tänk" ;)
Jag förstår dig ang. MS-koden, jag vill helst också göra allt själv.
brorsan skrev: Ja, låter ju som om en buggig dwell skulle kunna vara boven för dig, att ECUn tror gnistan kommer senare än den egentligen gör.
Ja, jag har en högkompressionsmotor och det finns starka antydningar att gnistan kommer för tidigt i vissa fall under cranking, trots att jag har mycket sen tändning! Jag har legat på 3.5 ms dwell, men det får jag dra rejält mycket mindre nu jag läst ditt inlägg.

Skall kontakta en av MS-utvecklarna i England och fråga om råd utan att nämna misstankarna om buggig dwell... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar