Köra lågohms spridare på 740 med högohm?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

JesperBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
Ort: Karlskrona

Köra lågohms spridare på 740 med högohm?

Inlägg av JesperBerglund »

Tjena allihopa! Första tråden jag skapar och hoppas att jag la den i rätt kategori och att rubriken är okej! Har en 740gl som jag vill ha mer fart i. Bestämde mig då för att turbokonvertera och har därför köpt hem turbo och diverse delar som behövs, tanken är att ladda på runt 0.8 bar och då lär knappast original spridarna hänga med utan risk för att bilen ska spika. Dessa original spridarna är ju hög ohm. Köpte de turkosa spridarna ifrån 940 turbo för att de lär räcka gott o väl till detta.
Nu till min fråga: Eftersom original spridarna är hög ohm, och de jag köpte är låg ohm, hur sker inkopplingen? Folk snackar om motstånd, men jag förstår inte riktigt, om det finns någon kunnig som kan förklara så utförligt som möjligt hur detta ska kopplas in med motstånd och helst vilket motstånd jag ska använda så skulle jag varit oerhört tacksam.

Bilen är en 740 -91, Regina/Rex elsystem.
//Turbojeppe
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Köra lågohms spridare på 740 med högohm?

Inlägg av David V »

Om du har en elektrisk last, en lampa, en lysdiod eller en bränslespridare eller vad som helst, så kommer den att dra en viss ström vid en viss spänning.
Ökar du spänningen så kommer även strömmen öka då den högre spänningen tvingar mer ström genom prylen.
Även då du minskar motståndet så kommer mer ström att flyta genom komponenten.

Så sätter du bara dit lågohmspridare så är risken stor att motorstyrningen blir överbelastad och man bränner nån säkring eller elektronikkomponent i boxen.

Sätter du däremot ett motstånd i serie med spridaren så att spridaren och motståndet tillsammans har samma resistans som originalspridaren så är du hemma. På plusmatning eller jord gör ingen skillnad rent elektriskt.

Det som händer med motstånd i serie med spridaren är dels att strömmen kommer att minska, samma ström flyter genom båda komponenterna, men även så kommer spänningen att delas mellan de båda. Det ger alltså att en del av effekten som drivsteget i styrenheten producerar kommer att brännas bort i motståndet. Du måste alltså ha motstånd som tål en del effekt utan att brinna upp, ofta har de en tjock keramisk kropp eller kylflänsar.
Mitt råd är att ta de förkopplingsmotstånden som sitter original i volvo 940 :wink: Sitter en klump på innerskärmen vänster fram, följer du kablaget så kan du säkert se hur det är inkopplat och kan återanvända delar av kablaget.

/David
JesperBerglund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
Ort: Karlskrona

Re: Köra lågohms spridare på 740 med högohm?

Inlägg av JesperBerglund »

Tack så jättemycket för svar! Det uppskattas!
//Turbojeppe
Skriv svar