Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Moderator: backeliten
Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Hej!
Jag har stött på ett underligt problem på en BMW M30B35 med VEMS 3.6.
Efter att bilen stått ute hela vintern har den börjat bete sig konstigt vid laddtryck. Upp till 0.5 fungerar den hyffsat men det är vid 1 bar och fullgas den suckar till ordentligt. Jag tycker det känns som att tändningen backas ordentligt och motorn blir väldigt orkeslös samt misständer även lite vid vridmax. Den följer tändmappen hela tiden och lambdan ligger på 0.8 på hela området över 120kpa. Helt nya stift och kablar som drivs av en Bosch 3x2 spole. Har även provat två st olika vr-givare. Bilen startar lätt och går utan problem igenom besiktningen.
Efter ett par gasningar börjar grenröret glöda och lyser ordentligt så därför jag tror det är nåt med tändningen. Vi har strobbat och fick fram 65 grader före trigger.
Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
Mvh Alex
EDIT
Muttern till svängdämpare satt löst så kilen plus två förstärkningar har käkat upp veven. Var alltså triggern som flyttat på sig.
Jag har stött på ett underligt problem på en BMW M30B35 med VEMS 3.6.
Efter att bilen stått ute hela vintern har den börjat bete sig konstigt vid laddtryck. Upp till 0.5 fungerar den hyffsat men det är vid 1 bar och fullgas den suckar till ordentligt. Jag tycker det känns som att tändningen backas ordentligt och motorn blir väldigt orkeslös samt misständer även lite vid vridmax. Den följer tändmappen hela tiden och lambdan ligger på 0.8 på hela området över 120kpa. Helt nya stift och kablar som drivs av en Bosch 3x2 spole. Har även provat två st olika vr-givare. Bilen startar lätt och går utan problem igenom besiktningen.
Efter ett par gasningar börjar grenröret glöda och lyser ordentligt så därför jag tror det är nåt med tändningen. Vi har strobbat och fick fram 65 grader före trigger.
Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
Mvh Alex
EDIT
Muttern till svängdämpare satt löst så kilen plus två förstärkningar har käkat upp veven. Var alltså triggern som flyttat på sig.
Senast redigerad av Allx den ons aug 03, 2016 12:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Datalog?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Har inte loggat något. Vilket värde skulle vara intressant å se i detta fallet tror du?
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Nu när motorn är nybyggd och gatmappad med godkänt resultat tänkte vi att det vore kul att spänna fast bilen på rullarna. Första pullet gav 487whp vid 17 grader. Andra pullet gav 488 och ca 20 grader. När vi sedan ökar till 24 grader blev det 486. Detta med en K29 på 1.35 bar laddtryck. Det enda som märktes vid tändökningen var att vridet gick upp från 620 till 660 på hjulen. Effektkurvorna var näst intill identiska. Nån som kan tänkas förstå detta? Bänkägaren tyckte att det borde ha stigit med minst 30 hk från 17 till 24 grader.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Varför fortsätter man att öka när 3 grader bara gett 1 whp?
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Ren nyfikenhet bara. 17 grader var alldeles för lite på en M30 enligt bänkägaren.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Topp-effekten kanske inte ökar pga restriktion i kompressorn på turbon , men vridmomentet (och därmed effekten) på lägre varv ökade ju 40 Nm?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Effekten ökade något under vridmaxområdet ja. Undrar om det kan ha varit luftfiltret som begränsade? Sitter ett mindre 4" BMC där nu.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Vad för kompressor-inducer på K29:an?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Den är på 60 eller 62mm. Kommer inte riktigt ihåg.
Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo
Ja ett äldre aggregat som det där kan mycket väl vara i botten på den effekten, beror på hur bänken presenterar data också.
Filtret är troligen inte begränsningen men hade ju varit enkelt att testa i bänken.
Filtret är troligen inte begränsningen men hade ju varit enkelt att testa i bänken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.