Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Hej!

Jag har stött på ett underligt problem på en BMW M30B35 med VEMS 3.6.

Efter att bilen stått ute hela vintern har den börjat bete sig konstigt vid laddtryck. Upp till 0.5 fungerar den hyffsat men det är vid 1 bar och fullgas den suckar till ordentligt. Jag tycker det känns som att tändningen backas ordentligt och motorn blir väldigt orkeslös samt misständer även lite vid vridmax. Den följer tändmappen hela tiden och lambdan ligger på 0.8 på hela området över 120kpa. Helt nya stift och kablar som drivs av en Bosch 3x2 spole. Har även provat två st olika vr-givare. Bilen startar lätt och går utan problem igenom besiktningen.

Efter ett par gasningar börjar grenröret glöda och lyser ordentligt så därför jag tror det är nåt med tändningen. Vi har strobbat och fick fram 65 grader före trigger.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

Mvh Alex

EDIT

Muttern till svängdämpare satt löst så kilen plus två förstärkningar har käkat upp veven. Var alltså triggern som flyttat på sig.
Senast redigerad av Allx den ons aug 03, 2016 12:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av mattias »

Datalog?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Har inte loggat något. Vilket värde skulle vara intressant å se i detta fallet tror du?
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Nu när motorn är nybyggd och gatmappad med godkänt resultat tänkte vi att det vore kul att spänna fast bilen på rullarna. Första pullet gav 487whp vid 17 grader. Andra pullet gav 488 och ca 20 grader. När vi sedan ökar till 24 grader blev det 486. Detta med en K29 på 1.35 bar laddtryck. Det enda som märktes vid tändökningen var att vridet gick upp från 620 till 660 på hjulen. Effektkurvorna var näst intill identiska. Nån som kan tänkas förstå detta? Bänkägaren tyckte att det borde ha stigit med minst 30 hk från 17 till 24 grader.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Steve »

Varför fortsätter man att öka när 3 grader bara gett 1 whp?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Ren nyfikenhet bara. 17 grader var alldeles för lite på en M30 enligt bänkägaren.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av mattias »

Topp-effekten kanske inte ökar pga restriktion i kompressorn på turbon , men vridmomentet (och därmed effekten) på lägre varv ökade ju 40 Nm?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Effekten ökade något under vridmaxområdet ja. Undrar om det kan ha varit luftfiltret som begränsade? Sitter ett mindre 4" BMC där nu.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av mattias »

Vad för kompressor-inducer på K29:an?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av Allx »

Den är på 60 eller 62mm. Kommer inte riktigt ihåg.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med VEMS på M30B35 Turbo

Inlägg av mattias »

Ja ett äldre aggregat som det där kan mycket väl vara i botten på den effekten, beror på hur bänken presenterar data också.
Filtret är troligen inte begränsningen men hade ju varit enkelt att testa i bänken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar