efter marknads EFI snart 30 år
Moderator: backeliten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
efter marknads EFI snart 30 år
snart har det gått 30 år sen Haltec kom ut med sina första programerbara EFI system som vanligt folk kunde mappa själv.
tänkte vi kan ju ta en titt i backspegeln och se vart allt börja och se hur utvecklingen har gått framåt och om allt blivit bättre?
Jag och magnus söder monterade ett Haltec F3 system på hans pv nån gång tidigt -90 tal och jag körde ett sånt så sent som 2009 på min vega faktiskt med skaplig framgång iallafall skulle jag säga.
lite kul läsning om de tidiga systemen
http://www.haltech.com/haltech-celebrat ... nnovation/
Här har vi en film som visar lite hur det gick till
https://www.youtube.com/watch?v=t5bsFA55wtg
tilock med data logg med 8 Herts som gick att skriva ut på skrivaren
tänkte vi kan ju ta en titt i backspegeln och se vart allt börja och se hur utvecklingen har gått framåt och om allt blivit bättre?
Jag och magnus söder monterade ett Haltec F3 system på hans pv nån gång tidigt -90 tal och jag körde ett sånt så sent som 2009 på min vega faktiskt med skaplig framgång iallafall skulle jag säga.
lite kul läsning om de tidiga systemen
http://www.haltech.com/haltech-celebrat ... nnovation/
Här har vi en film som visar lite hur det gick till
https://www.youtube.com/watch?v=t5bsFA55wtg
tilock med data logg med 8 Herts som gick att skriva ut på skrivaren
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: efter marknads EFI snart 30 år
är det ingen som jobbat med gamla och nyare system här? jag gillar iallafall enkelheten och ändå att de gjorde det som den skulle på ett rått men ganska bra sätt blädrar man omkring 2-3 minuter i menyn så kan man allt
kallstart va dåligt då det fans som exempel ingen start snaps bara en % kurva med extra soppa mot vatten temp så de kunde va lite tröga att starta.
men en bra grej man sällan ser i dag va en +- 10% ratt på soppan så man kunde hjälpa till lite där om den va extra trög. skulle va bra med Etanol motorer i dag också.
inbyggdt data logg minne och inbyggd BB lamda är nog vad man mest saknar i dag på den men saknas på många ganska modärna sprut ännu i dag men F3 har en smalbands ingång så det går att köra en bb in på den med 0-1v utgång.
Jag gick senare på Hestec i min 142 det har ännu med dagens ögon en mycket fin inbyggd data logg det va i slutet av 90 talet början av 2000 talet.
johan jonsson du körde ju länge med F9 det är ju efterföljaren till F3 som är väldigt lik. du körde väll mitten 8:or med den?
mvh jens
kallstart va dåligt då det fans som exempel ingen start snaps bara en % kurva med extra soppa mot vatten temp så de kunde va lite tröga att starta.
men en bra grej man sällan ser i dag va en +- 10% ratt på soppan så man kunde hjälpa till lite där om den va extra trög. skulle va bra med Etanol motorer i dag också.
inbyggdt data logg minne och inbyggd BB lamda är nog vad man mest saknar i dag på den men saknas på många ganska modärna sprut ännu i dag men F3 har en smalbands ingång så det går att köra en bb in på den med 0-1v utgång.
Jag gick senare på Hestec i min 142 det har ännu med dagens ögon en mycket fin inbyggd data logg det va i slutet av 90 talet början av 2000 talet.
johan jonsson du körde ju länge med F9 det är ju efterföljaren till F3 som är väldigt lik. du körde väll mitten 8:or med den?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Jag började med en Haltech F9 och Electromotive HPV3 som tändning.
Det var ganska så bökigt när det skulle mappas antingen 2 st datorer eller hålla på
med antingen bränsle eller tändning.
Sen efter ett antal år så hittade jag en Motec M48 till rätt kurs, efter det så har det blivit
att man fortsatt och uppgraderat när man hittat nått lämpligt till rätt pris.
En sak som är rätt intressant är att många insprutnings system kommer från Australien eller Nya Zealand.
Haltech , Motec , Autronic , Link , etc
Det var ganska så bökigt när det skulle mappas antingen 2 st datorer eller hålla på
med antingen bränsle eller tändning.
Sen efter ett antal år så hittade jag en Motec M48 till rätt kurs, efter det så har det blivit
att man fortsatt och uppgraderat när man hittat nått lämpligt till rätt pris.
En sak som är rätt intressant är att många insprutnings system kommer från Australien eller Nya Zealand.
Haltech , Motec , Autronic , Link , etc
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: efter marknads EFI snart 30 år
De där stämmer väl inte riktigt va? Många sprut har ju intern lambda och logg minne. Kolla link tex där dom har 32mb inbyggt logg minne och intern lambda http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=542Jens Gustavsson skrev:inbyggdt data logg minne och inbyggd BB lamda är nog vad man mest saknar i dag på den men saknas på många ganska modärna sprut ännu i dag men F3 har en smalbands ingång så det går att köra en bb in på den med 0-1v utgång.
mvh jens
Maxxecu har 8mb minne och intern lambda
De är iaf två jag vet om som har
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Det stämmer nog ganska bra det Jens sa för det finns inte så många exempel på system som i en rimlig prisklass haft båda de detaljerna. De du nämnt är system som kommit först sista åren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Ja men då finns de ju styrsystem med internt logg minne och intern lambda idag som jens sa eller missuppfattar jag de han menar? Vad är en rimlig prisklass och vilka ingår i de?mattias skrev:Det stämmer nog ganska bra det Jens sa för det finns inte så många exempel på system som i en rimlig prisklass haft båda de detaljerna. De du nämnt är system som kommit först sista åren.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: efter marknads EFI snart 30 år
jag kanske skrev klantigt? jag menar att det man saknar i dag mest om man kör ett F3 är just logg och BB lamda men som sagt det fins på vissa insprut i dag och svårt att klara sig utan då man haft det ett tag. jag hadde inbyggd log redan på hestec tiden(men ingen utanför F1 motor labb visste vad en BB lamda va då). sen har jag 2Gig minnes kort på vemset jag kört sista 5-6 åren har alla körningar i logg kortet flera år tillbaka faktiskt Max ecu, link, mm har system under 15-20K med dessa finesser inbygda också (men tror inte att nån slåt minnes kapaciteten ännu?).
då jag körde haltec F3 2010 i vegan komplettera jag det med en tec ege med inbyggt minne och BB lamda så jag hade rätt bra koll på alla viktiga parametrar som rpm, laddtryck, lamda, avgastemp. men vemset va ju mycket bättre i slutändan så klart
men jag som kört förgasare och gamla mekaniska insprut också på forntiden har mycket och jämföra med och sannigen är att man kan få till en skaplig bränsle kurva med ett gammalt F3 på både varv och olika tryck och det är ju det viktigaste som man inte kunde före de "mappnings bara" spruten kom för 20-30 år sen till vår värd.
då jag körde haltec F3 2010 i vegan komplettera jag det med en tec ege med inbyggt minne och BB lamda så jag hade rätt bra koll på alla viktiga parametrar som rpm, laddtryck, lamda, avgastemp. men vemset va ju mycket bättre i slutändan så klart
men jag som kört förgasare och gamla mekaniska insprut också på forntiden har mycket och jämföra med och sannigen är att man kan få till en skaplig bränsle kurva med ett gammalt F3 på både varv och olika tryck och det är ju det viktigaste som man inte kunde före de "mappnings bara" spruten kom för 20-30 år sen till vår värd.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Då är jag med på hur du menarJens Gustavsson skrev:jag kanske skrev klantigt? jag menar att det man saknar i dag om man kör ett F3 är just logg och BB lamda men som sagt det fins på vissa insprut i dag och svårt att klara sig utan då man haft det ett tag. jag hadde inbyggd log redan på hestec tiden. sen har jag 2Gig minnes kort på vemset jag kört sista 5-6 åren har alla körningar i logg kortet flera år tillbaka faktiskt Max ecu, link, mm har system under 15-20K med dessa finesser inbygda också (men tror inte att nån slåt minnes kapaciteten ännu?).
då jag körde haltec F3 2010 i vegan komplettera jag det med en tec ege med inbyggt minne och BB lamda så jag hade rätt bra koll på alla viktiga parametrar som rpm, laddtryck, lamda, avgastemp. men vemset va ju mycket bättre i slutändan så klart
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Haltech F3 och vad det nu hette, IG4?,, tändningssystem från haltech körde jag runt -96
Nåt år senare uppgraderade jag till E6h, då slapp jag fumla med två program och flytta mappkabeln mellan boxarna.
Sen när DTA S60pro kom så nappade jag på det, det hade ju inbyggt loggminne samt en väldans massa mer möjligheter.
DTA var bra att gå över till då jag var van millisekundmappning.
Nåt år senare uppgraderade jag till E6h, då slapp jag fumla med två program och flytta mappkabeln mellan boxarna.
Sen när DTA S60pro kom så nappade jag på det, det hade ju inbyggt loggminne samt en väldans massa mer möjligheter.
DTA var bra att gå över till då jag var van millisekundmappning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: efter marknads EFI snart 30 år
vi körde nog mest fördelare med modifierade tändkurvor och vac/laddtrycks klockor på de tidiga EFI åren och ska man va ärlig tittar man på tänd loggen på som exempel min vega så har jag mellan 19-21 grader på en repa skulle jag köra 20 grader stum hade nog inte gjort nån större skillnad??
jo DTA va ju ett bra nästa stegs sprut där vid milenje skiftet jag gick på hestec det va väldigt modärnt också och hadde allt man kunde fantisera om då. jag va också nära att köpa Accel DFI systemet som många i usa använde då som såg vettigt ut. även haltec E6K va bra grejor tror jag.
jag va en milli sekund mappare i många år också och om jag ska va ärlig så är jag lite det ännu det finns ju nån typ av logik i det som jag gillar. man kunde starta en motor som alldrig va startad och den gick på tomgång direkt och om man visste ungefär vilken toppeffekt man hade vid vist ladd så va man nära med rätt millisekund där med.
men ska erkänna att jag gillar Max ECU VE mappning (stämmer faktiskt ganska bra mot motorns verkliga VE) och hela program varan, den är lätt att lära sig och man hittar bra. ett bra sprut för nybörjare och är man proffs så lägger man till finesser sen i programvaran.
nu ska jag inte va nån tillbaka strävare jag gillar flera nya system som redan är nämnda men vissa saker va rätt bra tidigare också.
mvh jens
jo DTA va ju ett bra nästa stegs sprut där vid milenje skiftet jag gick på hestec det va väldigt modärnt också och hadde allt man kunde fantisera om då. jag va också nära att köpa Accel DFI systemet som många i usa använde då som såg vettigt ut. även haltec E6K va bra grejor tror jag.
jag va en milli sekund mappare i många år också och om jag ska va ärlig så är jag lite det ännu det finns ju nån typ av logik i det som jag gillar. man kunde starta en motor som alldrig va startad och den gick på tomgång direkt och om man visste ungefär vilken toppeffekt man hade vid vist ladd så va man nära med rätt millisekund där med.
men ska erkänna att jag gillar Max ECU VE mappning (stämmer faktiskt ganska bra mot motorns verkliga VE) och hela program varan, den är lätt att lära sig och man hittar bra. ett bra sprut för nybörjare och är man proffs så lägger man till finesser sen i programvaran.
nu ska jag inte va nån tillbaka strävare jag gillar flera nya system som redan är nämnda men vissa saker va rätt bra tidigare också.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Antar att man är bakåtsträvare när man kör två bilar med haltech e6x (Opel kadett 2.4 & P1800 ES Turbo). Har man laptopen ansluten så får man ju bra loggar som går att importera i haltechs moderna log viewer.
Nackdelen är väl att man saknar riktigt BB lambda stöd, men det gör ju att "kringgå" lite med en lc-1 och konfigurera utgångarna lite annorlunda.
Går ju såklart även att jobba i afr, men det är ju lite bakåtsträvande det med.
Nackdelen är väl att man saknar riktigt BB lambda stöd, men det gör ju att "kringgå" lite med en lc-1 och konfigurera utgångarna lite annorlunda.
Går ju såklart även att jobba i afr, men det är ju lite bakåtsträvande det med.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: efter marknads EFI snart 30 år
Jag har precis gjort så med Anytrim ingångarna på VEMS boxen.Jens Gustavsson skrev: men en bra grej man sällan ser i dag va en +- 10% ratt på soppan så man kunde hjälpa till lite där om den va extra trög. skulle va bra med Etanol motorer i dag också.
0-44% ökning av bränsle tabellen, hela vägen från Blyfri 95 till "Överblandad" E92.
Funkar faktiskt riktigt bra, tar även med sig Boost target och Kallstarts parametrar.
Millisekund mappning går ju rent matematiskt att räkna fram, men är bökigt om man kommer från VE världen.
Min tumregel 85Nm per liter ger ca. 100 i VE tabellen.
Sen som Jens säger sätter man 20° över hela tändtabellen på sug, och över 0,5 Bar 10°
Går inte motorn att köra hjälpligt på det har man nog gjort något annat fel också
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo