Ang 6 polig huvudströmbrytare, ex
http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA
Fundering för att bilen ej ska "självgå" pga generator strömmen, skulle det räcka med att bryta kabeln till laddlampan via 2ans krets så generatorn slutar ladda, och resterande över själva huvudkretsen
Snabbfråga huvudströmbrytare
Moderator: backeliten
Snabbfråga huvudströmbrytare
Ford Escort Rs Turbo
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
Varför inte göra som instruktionen och bryta tändningen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
generatorn slutar ej att ladda om denna sladd brytas när bilen går
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
generator direkt till batteriet är väll lösningen?
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
Jajamen, drar man B+ från generatorn till batterisidan av huvudströmbrytaren så stannar bilen när man vrider av brytaren.
Vanlig enkel strömbrytare jag pratar om nu, finns säkert klasser och reglementen som föreskriver att man måste bryta fler kretsar eftersom det finns den typen av brytare?
Vanlig enkel strömbrytare jag pratar om nu, finns säkert klasser och reglementen som föreskriver att man måste bryta fler kretsar eftersom det finns den typen av brytare?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
Med en sån där i länken som även bryter strömmen till tändningen måste man väl inte koppla så? Då kan den inte få ström från generatorn
Eller är jag för trött nu igen?
Eller är jag för trött nu igen?
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
Du har rätt Steve, köper man en sån FIA-brytare dom i länken så behöver man bara koppla en enligt instruktion, så den bryter batteriet, tändningen och ev jordar ner vissa saker om det krävs.
Köper man däremot en vanlig enkel brytare så får man dra lite mer grovkabel så man får B+ från generatorn på batterisidan av huvudbrytaren för att bilen ska stanna. Verkar inte allt för ovanligt att många sätter en sån bara rakt på batterikabeln även på tävlingsbilar
Köper man däremot en vanlig enkel brytare så får man dra lite mer grovkabel så man får B+ från generatorn på batterisidan av huvudbrytaren för att bilen ska stanna. Verkar inte allt för ovanligt att många sätter en sån bara rakt på batterikabeln även på tävlingsbilar
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Snabbfråga huvudströmbrytare
Som sagt : batteri, startmotor och generator på samma sida huvudbrytaren, och resten (inkl tändningen) på den andra sidan. Enkelt och smärtfritt.
Om man är lite paranoid och vill skydda sig från att kabeln kortsluter mot något vid krock eller händelse så har man satt en säkring (storlek ANL, typ 150A eller mer) så man slipper svetsa kabeln till karossen.
Om man är lite paranoid och vill skydda sig från att kabeln kortsluter mot något vid krock eller händelse så har man satt en säkring (storlek ANL, typ 150A eller mer) så man slipper svetsa kabeln till karossen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.