Snabbfråga huvudströmbrytare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Cepe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:40 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av Cepe »

Ang 6 polig huvudströmbrytare, ex
http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA

Fundering för att bilen ej ska "självgå" pga generator strömmen, skulle det räcka med att bryta kabeln till laddlampan via 2ans krets så generatorn slutar ladda, och resterande över själva huvudkretsen
Ford Escort Rs Turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av Steve »

Varför inte göra som instruktionen och bryta tändningen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av DreRacing@ »

generatorn slutar ej att ladda om denna sladd brytas när bilen går
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av Johan Lindberg »

generator direkt till batteriet är väll lösningen?
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av MattiasH »

Jajamen, drar man B+ från generatorn till batterisidan av huvudströmbrytaren så stannar bilen när man vrider av brytaren.
Vanlig enkel strömbrytare jag pratar om nu, finns säkert klasser och reglementen som föreskriver att man måste bryta fler kretsar eftersom det finns den typen av brytare?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av Steve »

Med en sån där i länken som även bryter strömmen till tändningen måste man väl inte koppla så? Då kan den inte få ström från generatorn
Eller är jag för trött nu igen? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av MattiasH »

Du har rätt Steve, köper man en sån FIA-brytare dom i länken så behöver man bara koppla en enligt instruktion, så den bryter batteriet, tändningen och ev jordar ner vissa saker om det krävs.

Köper man däremot en vanlig enkel brytare så får man dra lite mer grovkabel så man får B+ från generatorn på batterisidan av huvudbrytaren för att bilen ska stanna. Verkar inte allt för ovanligt att många sätter en sån bara rakt på batterikabeln även på tävlingsbilar :roll:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Snabbfråga huvudströmbrytare

Inlägg av mattias »

Som sagt : batteri, startmotor och generator på samma sida huvudbrytaren, och resten (inkl tändningen) på den andra sidan. Enkelt och smärtfritt.
Om man är lite paranoid och vill skydda sig från att kabeln kortsluter mot något vid krock eller händelse så har man satt en säkring (storlek ANL, typ 150A eller mer) så man slipper svetsa kabeln till karossen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar