Spjällägesjustering VEMS?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hej alla glada.

Har haft lite störande småproblem i flera år på min 350 LT1 V8 som körs med VEMS v3.6...
Får liksom inte till det från tomgång/dragläge upp till vanlig körning, den tvekar just i övergången mellan tomgång/dragläge.
Kör ju ganska vass kam i dagsläget men det var så här även innan kambytet...jobbigt att modulera med kopplingen :(
Vad rekommenderas när det gäller spjällhus utan tomgångsmotor, så öppet spjäll som möjligt i grundjusteringen eller?
Har ju ett 4 tums kinaspjällhus från KL och har just nu justerat det så öppet som möjligt utan att tomgången rusar iväg.
Givetvis kalibreras tps:en efter varje pill på spjällhuset. Vill ha så "stark" tomgång som möjligt om ni förstår..
Kör just nu med 22 graders tändning i området kring tomgång, har prövat uppåt 28 grader tidigare och det är svårkört.
22 grader på tomgång är även vad som rekommenderas från jänkarna som kör LT1 med vass kam.
Har även en medveten vaccumläcka till den ventilerade optispark-fördelaren för att evakuera gaser.
Var ute i kväll och mappade lite och just vid dragläge dippar lambdan neråt 0.7 men det är ganska okänsligt för justeringar.
Har provat minska i det området i VE-tabellen men som sagt så verkar det vara svårt att få till...

Hur brukar ni göra, har ni några tips? :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av mattias »

Förtändningsstyrd tomgångs-reglering.

Sen kan man göra andra tricks, som att back av tändningen 10 grader på bara lägsta procenten spjälläge, så minsta ökning av spjälläge inte backar av något alls.

Skicka mappen så kan jag kolla när jag har en stund över (e-post i signaturbilden).

Ett tips är också att kolla att spjälläges-givaren är stum på axeln, så det inte finns något glapp. Det är inte ovanligt. Pilla in nån plast, tejp-bit eller nåt som kan pressa den helt stum.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av MattiasH »

Nu vet jag inte vad du har för effekt i maskin så du kanske verkligen behöver ett 102mm spjäll? Stora spjäll ger ju stor öppningsarea redan på små vinklar. Hur ser pedalrörelse kontra spjälläge ut? Försök få till en progressiv utväxling så det krävs mycket pedalrörelse för att öppna typ första 15% på spjället och sedan resterande med mindre pedalrörelse.
Finns många lösningar på originalbilar man kan kopiera.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av Larsson_200TQ »

mattias skrev:Förtändningsstyrd tomgångs-reglering.

Sen kan man göra andra tricks, som att back av tändningen 10 grader på bara lägsta procenten spjälläge, så minsta ökning av spjälläge inte backar av något alls.

Skicka mappen så kan jag kolla när jag har en stund över (e-post i signaturbilden).

Ett tips är också att kolla att spjälläges-givaren är stum på axeln, så det inte finns något glapp. Det är inte ovanligt. Pilla in nån plast, tejp-bit eller nåt som kan pressa den helt stum.
Hej Mattias!

Jag har just skickat min config till dig på mailen samt även en loggfil från ikväll.
TPS:en är stumt monterad på en hemmaslipad axeltapp på spjällhuset, typ halvmåne med presspassning.
Man ser i början av loggfilen beteendet vid start, lambdan dippar ner rejält.

Tack för att du tar dig tid att hjälpa en glad amatör! :thumbright:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av Larsson_200TQ »

MattiasH skrev:Nu vet jag inte vad du har för effekt i maskin så du kanske verkligen behöver ett 102mm spjäll? Stora spjäll ger ju stor öppningsarea redan på små vinklar. Hur ser pedalrörelse kontra spjälläge ut? Försök få till en progressiv utväxling så det krävs mycket pedalrörelse för att öppna typ första 15% på spjället och sedan resterande med mindre pedalrörelse.
Finns många lösningar på originalbilar man kan kopiera.
Tack för förslagen, har ett 4 tums spjällhus för att det var billigt & enkelt att få tag på.
Motorn hade samma beteende med orginalinsuget där det var 2st små spjäll, stora som 2 femkronor.
Orginal har dom ingen progressiv pedalrörelse vad jag vet, Camaro/Firebird 95-97 med LT1...

Tror bara det är en mappningsfråga alt. någon inställning i vems:et.
Kanske måste lägga all tid just i det här området för att få till en vettig körbarhet...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Spjällägesjustering VEMS?

Inlägg av mattias »

Spjället är stort, hur mycket "för stort" vet jag inte, men det hade nog gått utmärkt med 70-80 mm spjäll istället. Det är bara att se om det stryper något på full gas och höga varv, och det gör inte det här 104 mm spjället.

Stora problemet är att du har en vass kamaxel, sällan mer än 2 hekto vakuum även på lite varv och brukskörning. Du kan knappt justera den här med tryck som lastsignal. Bättre då använda spjälläge, det kan i sin tur bli knepigt med ett så pass stort spjäll, men svårt att säga förrän man provar och beror så klart på var man lägger ribban i hur perfekt allt ska fungera.

Det var några andra saker jag tog upp med dig i ett mail istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar