Hallo
monterade en mac ventil ikväll i bilen.
provade köra en sväng men dock tokladdar bilen.
hann prova lite olika inställingar innan de blev för mörkt, dock ingen lycka
kopplat in den på EC36 pin 33 ignition output.
klickar i ventilen på test mode.
finns det några grundinställningar att börja med ang PID värden osv?
så här ser det ut nu. säkert helt galet men ändå
kopplat enligt metod 1
//Marcus
MAC ventil VEMS
Moderator: backeliten
MAC ventil VEMS
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MAC ventil VEMS
Du kan börja med att sätta "Boost control PID integral limit till typ 30-40 istället. 255 ger den lite väl mycket frihet.
Sätt P, I och D till : 30, 30, 200
Sen kan det ju vara bra att du sätter en vettig target just över ditt fjäder-grundtryck. Och det trycket ska också vara den första raden i din tabell för "reference dutycycle".
Börja med att sätta 20% på den raden i refDC-tabellen som är trycket för den target du satt i target-tabellen. Sen kollar du vad regleringen vill göra jämfört med det tryck du får. Dataloggen säger allt, iterera tills den reglererar och hittar av target. Sen höjder du t.ex 20 kPa på target och skapar en ny rad för det trycket i refDC-tabellen (kopiera värdena från trycket just under, och höj 6-7%.
Använd inte "Apply max DC until ... " förrän du tuneat klart. Har du den för tight kan det lätt överskjuta när laddet kommer pga klockan är fylld.
Det krävs lite rutin och att man förstår mekanismen. Det går att få till riktigt fint.
Sätt P, I och D till : 30, 30, 200
Sen kan det ju vara bra att du sätter en vettig target just över ditt fjäder-grundtryck. Och det trycket ska också vara den första raden i din tabell för "reference dutycycle".
Börja med att sätta 20% på den raden i refDC-tabellen som är trycket för den target du satt i target-tabellen. Sen kollar du vad regleringen vill göra jämfört med det tryck du får. Dataloggen säger allt, iterera tills den reglererar och hittar av target. Sen höjder du t.ex 20 kPa på target och skapar en ny rad för det trycket i refDC-tabellen (kopiera värdena från trycket just under, och höj 6-7%.
Använd inte "Apply max DC until ... " förrän du tuneat klart. Har du den för tight kan det lätt överskjuta när laddet kommer pga klockan är fylld.
Det krävs lite rutin och att man förstår mekanismen. Det går att få till riktigt fint.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: MAC ventil VEMS
Okaj.kalas
Skall prova mer ihelgen
Ja får man bara hålla på en stund så faller nog bitarna på plats hur det fungerar
Tackar så länge
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skall prova mer ihelgen
Ja får man bara hålla på en stund så faller nog bitarna på plats hur det fungerar
Tackar så länge
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;