MS1 mappa motor för första gången.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Jag är ny på MS men försöker göra allt själv då jag misstänker att jag kommer montera eftermarknadssprut på fler bilar framöver.
Har varit väldigt noggrann när kabelhärvan byggdes och kört med skärmade kablar på TPS och tändsignal. Jag triggar endast varvtal från spolen så ingen VR eller Hall. Tändningen är inte inkopplad ännu. Syftet var att börja lära mig bränsle-delen innan jag ger på tändningen också. Dock är härvan förberedd med sladd för att trigga tändning via spole och fördelare på utgången för bränslepumpen som jag istället kör på vanlig vippbrytare.

Har lekt lite med startpriming och med 8ms kall och 3ms varm så startar den på ett kick varje gång.
Nu har jag mappat lite tomgång och låglast. Jag loggar det mesta och går tillbaka och tittar och justerar efter varje körning.
Har satt accel-enrichment till 0 till att börja med då den var inställd väldigt känsligt och gjorde att jag fick uppfetningar ibland då bilen bara stod på tomgång. Hittade felet i loggen och efter detta går den fint och jämnt. Jag kör på 95-oktanig bensin. Inte optimalt men macken som jag kan tjuvköra till från garaget har bara 95-oktan...

Nu till frågorna:
Hur noggrannt kan man träffa lambda utan closed-loop-styrning? (Jag har BB-lambdasignalen in i sprutet men MS1 stödjer inte closed loop)
Tänker på variationer i bränslekvalitet, luftfuktighet osv. Temperatur kompenserar den ju för men det andra?
Gör jag rätt om jag tänker använda ordningen för mappning nedan? Flik gärna in med mer exakta AFR-värden för 95-oktanig sugmotor.

1. mappa in tomgång och några olika varvtal olastat. AFR 12-14
2. mappa steady state låglast. AFR 13-14
3. mappa steady state höglast. AFR 12-13
4. mappa långsamma svep på t.ex. högsta växeln.
5. mappa snabba svep med AccelEnrichment.
6. mappa kallstarter om nödvändigt.

Bjussar på en torrvarvs-film också :)
https://www.youtube.com/watch?v=LWkHB8Uj5r0
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av therealpinto »

MS1 stödjer visst closed loop på lambda, eller, alla MS1 jag kört sedan 2004 har i alla fall gjort det :-)

Det finns andra som är bättre på att mappa och du kan läsa mycket i MS-manualen. Men din strategi tycker jag väl låter rätt vettig, kanske skulle jag byta plats på steg 3 och 4 (långsamma svep är enklare att hinna med att ändra i).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av mattias »

Steady state hög last kan nog bli svårt på vägen. :)
Ett tips är att köra högst växel ända från 1000 rpm och svepa upp till 2000-3000 så du får ordning på vad den vill ha där, acc-berikning kan i onödan kompensera för att man inte gett den vad den ska ha på atmosfärtryck när man snabbt passerar där vid korta gas-pådrag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av Johan Lindberg »

Nu är jag ju inte direkt rutinerad bara mappat min egen bil och nån polares.

Det jag tycker du skall göra direkt är att köpa tunerstudio och megalog viewer, VE Analyzer(autotune) är klockrent när man mappar själv.

När jag mappar så gör jag först det olastade och oftast kan man ju hitta nån mapp från nå liknande så man har nått skapligt att utgå ifrån.

När man gjort de så börjar jag köra å grov justera då märker man fort om de är alldeles för mycket soppa eller för lite om man gasar lite.

När jag känner att man kan köra runt lite å det ser bra ut så börjar jag köra fullgas på tunga växlar. I det här läget när jag grov mappar använder jag vanliga rutan för VE mappen och inte tuning läget. Skulle det vara så att det blir snålt när man går över till positivt tryck så markerar jag hela området ovanför och tar på * (multiplicera alltså) med vad jag känner lämpligt säg 1.1 för 10procents numeriskt högre VE värde eller 0.9 för 10 procent mindre. Så jobbar jag mig till mindre områden å lägger den åt feta hållet 11-12 afr på laddtryck.

Sen går jag över å kör ve analyzer, först får man göra iordning en lambda/afr target tabell där man anger vilken blandning man är ute efter på olika laddtryck och varv. sen är det bara slå igång å köra några vändor och göra en analys, köra igen osv. Då ställer jag även in kriterierna så att den inte ändrar under atmosfärstryck så att inte acc berikningen strular till det.

Efter det är det lite fin lir på lättare laster och då är det mycket lättare med en chaufför så man kan sitta i tuning läget å snygga till det.

man får ju allt eftersom snygga till tabellen då det lätt blir "tagigt". Jag upptäckte t.ex att när jag var på strippen å körde utan att ha dator med mig att när jag flatshiftade hamna jag i ett område jag inte hade mappat och inte hamnade i utan flatshift så den surade i växlingarna. :doh:

Bara gratis versionen av megalogviewer är ju bra när man kan ladda in mappen å se samtidigt i vart man är i tabellen.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av mekluuba »

Hej och tack för alla svar.

Var lite krångel att få i växlarna vilket berodde på en felvänd bricka i växelspaksinfästningen. Efter det har det gått bättre att mappa.
Har precis rivit huvudbromscylindern på bilen så nu är det lite mappar-paus. Frambromsarna låg på eftersom cylindern inte släppte trycket helt och hållet.. Var svårt att få stabila förhållanden på vägen för mappning då.

Får ganska stabil tomgång nu men ska absolut kolla över closed-loop framöver, om inte annat för skojs skull. Lambdasignalen in i MS för den givaren jag har verkar ligga ca 0,8 enheter lägre på AFR-skalan (14,7) i MS om jag jämför mot displayen på lambdan. Ska titta vidare på det när bilen är körbar igen.

I övrigt tackar jag för tipsen så ska jag metodiskt jobba vidare med detta framöver. Uppdatering kommer en vacker dag.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: MS1 mappa motor för första gången.

Inlägg av mekluuba »

Bromscylindern var fin men bromsslangarna kass..

Jaja, har åkt runt och lekt en del nu och känner att jag får mer och mer kläm på programmen. Hade ställt in fel lambdasond därav låg lambdavärdet fel mellan givaren och megasquirt. (Rätt märke men fel modell) Fixat nu iaf.

Har läst in mig på Acceleration Enrichment som skall aktiveras vid snabba gaspådrag. Den tittar på derivatan av TPS signalen? Alltså ändring av TPS per sekund. Fattar jag det rätt så jobbar den hela tiden när man ändrar gaspedalen men om man t.ex trampar plattan i mattan så jobbar AE bara några millisekunder sedan är ju TPS 100% hela tiden och då är inte AE aktiverad längre?

Vad använder ni för metodik för att trimma in AE? Tips och tricks mottages tacksamt.

https://www.diyautotune.com/support/tec ... nrichment/
Denna beskriver att man skall börja med små långsamma "gasningar" (tip ins) och sedan fortsätta med snabbare och snabbare tryck på pedalen tills man får det att lira. Om ni förstår hur detta går till i praktiken så beskriv gärna vad det är man letar efter i form av känsla osv. Kan man förvänta sig en liten accelerations-kick av små duttar eller är man bara ute efter att den inte skall tveka vid gaspådrag?

Sedan är nästa steg att även koppla in tändningen till MS (via fördelare och bosch 139-modul).
Nån som vet hur orginal tändmapp för B230E ser ut? ...alltså vacumklocka för MAP och slungvikter för RPM :) ... eller nån som vet några värden man kan anta när man skall börja?
Skriv svar