Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av Runeson »

Sett hur folk byter ut den klassiska fördelaren mot tändspolar ex MSD,LS7 osv när bör man göra detta och varför? Håller på med en m30 turbo och funderar över om man ska köra med andra eller orginal!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av Performance_seeker »

Nu är det några år sen jag räknade på det där så jag tar fritt ur minnet...en 60-tals amerikansk V8 tappar mos i tändsystemet redan vid 3800 rpm om jag minns rätt...tiden för att återladda tändspolen blir allt kortare vid högre varv...vet inte om det var svar på din fråga??? :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av dundersmurfen »

Spelar ju roll om man har tändmodul eller brytare. Sålänge man har gnista som orkar utan misständning så är det ingen problem. Räknade på en 8 vid 8000rpm. Den tänder 4000 / minut dvs 67 /sekund. Delar man upp i hur många millisekunder man har mellan gnistor så hinner en gott och väl? Blir cirka 15ms man brukar ladda 4ms och det är bra om den får det dubbla att ladda ur. Men vad vet jag ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av dundersmurfen »

Orginal brukar räcka väldigt långt om det är fräscht. Alla volvo bmw osv som har rejäla bosch grejer klarar massa laddtryck :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av Daniel-635 »

Gammal diskussion i min tråd i ämnet.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255

Bosch Coil packen jag använder ser du monterad på sidan 20 i min tråd.
Original BMW tändkabel passar, dessutom i längd om Coilpacket sitter på torpeden.

Förr kostade coilpacket typ 1500 i Vems shoppen, lätt val för mig då.
Speciellt eftersom Vems Tändutgångar orkar inte driva original tändspolen.

Perfekt om man inte ska ladda över 1,5 bar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av JoBy »

dundersmurfen skrev:Spelar ju roll om man har tändmodul eller brytare. Sålänge man har gnista som orkar utan misständning så är det ingen problem. Räknade på en 8 vid 8000rpm. Den tänder 4000 / minut dvs 67 /sekund. Delar man upp i hur många millisekunder man har mellan gnistor så hinner en gott och väl? Blir cirka 15ms man brukar ladda 4ms och det är bra om den får det dubbla att ladda ur. Men vad vet jag ;)
Nu räknade du lite för snabbt.

Enkelt exempel är 6000 RPM = 100 Hz => 10 mS per varv.
På dessa 10 mS ska den tända 4 gånger, alltså 2.5 mS mellan varje gnista.

På en V8 behövs en kapasitiv tändbox (typ MSD) om man ska ha gnistenergi på högre varv med fördelare.
Annars är det waste spark eller separate spolar som gäller.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det låter mer rätt :) Tack
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Fördelare Vs. Separata tändspolar ??

Inlägg av Pro-Mille »

Daniel-635 skrev:Gammal diskussion i min tråd i ämnet.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255

Bosch Coil packen jag använder ser du monterad på sidan 20 i min tråd.
Original BMW tändkabel passar, dessutom i längd om Coilpacket sitter på torpeden.

Förr kostade coilpacket typ 1500 i Vems shoppen, lätt val för mig då.
Speciellt eftersom Vems Tändutgångar orkar inte driva original tändspolen.

Perfekt om man inte ska ladda över 1,5 bar.
Bosch Motorsport coilpacken funkar perfekt även med över 3bar i överladd och E85 :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar