Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av Jens.L »

Hej

Jag har köpt en Innovate MTX bredbandslambda och monterat i bilen samt kopplat in till mitt Link G4 storm på analog input 4. Jag kopplade in mätaren enligt manualen med relä.
Men jag får inte mätaren och sprutet att visa samma värden. Det diffar lite i afr från mätaren till datorn. Jag har provat att köra med Innovate LC-1 kalibrering i sprutet samt att jag
provade ändra inne på CAL 4 till det som stog i manualen till mätaren "The default analog outputs are as follows: Analog output one (yellow) is 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39 AFR."

Har jag 14.7 afr på mätaren så ligger den runt 15 afr i datorn.

Mätaren har en bra jordpunkt, men inte på samma ställe som sprutet om det kan ha någon betydelse?.

/Jens.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av mauser240 »

Mätaren har en bra jordpunkt, men inte på samma ställe som sprutet om det kan ha någon betydelse?

Jo det kan ha en stor betydelse.
//MartinL
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av Performance_seeker »

Jag hade samma på min MTX-L för några år sedan. Du kan justera om utgångssignalen på MTX-L så att sprutet visar samma som mätaren. Då var det en separat programsnutt som man körde för att ställa om, numera tror jag det är integrerat i Logworks. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av Jens.L »

Link sprutet är kopplat av Motornord för många år sen och dom använde original härvan så jag är lite osäker på vart sprutet är jordat. Men läser man elscheman till bilen(supra mk3) verkar jord av ecu vara på en bult på insuget så får prova att jorda innovate mätaren där också och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av Mattias J »

Jord och tändningsplus ska vara från samm ställe som ecu:n
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Bredbandslambda visar olika - Link g4 - Innovate MTX

Inlägg av tobiasw »

Om du inte vill flytta jorden eller ändra på ut-signalen från din mätare så kan du mycket enkelt göra en egen kalibrering i linket istället för att använda default innovate lc-1 kalibreringen.
Då kan du säga att tex 8 afr = 0v och 19 afr = 4,8 volt (bara fiktiva siffror :))

Sen lägger du bilen bara väldigt fett o ändrar den "feta" siffran i kalibreringen, sen lägger du den snålt å ändrar den snåla kalibreringssiffran. Busenkelt :)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Skriv svar