Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Hej!

På min motor M10 från BMW tas trigger signalen från kamdrevet och 4 punkter. Innan motorn plockades ner lirade allting perfekt och jag hade en trigger angle på 60 och strobbad tändning. Nu är allting ihop igen och de som märks direkt är att motorn nätt och jämt vill gå. Tog fram strobblampan och kollar och ser att motorn har eftertändning så de smäller om det. Jag måste ändra trigger angle till 20 för att få motorn att gå ordentligt. Men då stämmer ju ingenting och tändningen går ej att justera korrekt. Kan man sätta kamdrevet fel på något vis? Har kollat så tändföljden stämmer och allt annat sitter på sin plats. Den gick ju som en klocka innan den plockades ner.

Det är inte jag som plockat ner motorn och satt ihop den igen så jag har ingen aning om hur de satt innan. Har frågat personen som gjorde det men en viss osäkerhet finns där också.

Tips o råd mottages gärna!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av mattias »

Lyft upp, kugga om fördelaren?
Det bästa hade varit att byta till två punkter på vevaxeln så klart.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Okej. Så fördelaren är fel? Hur vet jag hur fördelaren ska stå?

MVh Oskar
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av Steve »

Kuggat kamkedjan fel?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Det har slagit mig också, men motorn brukar inte särskilt bra om kedjan står nån kugg fel. Det för denna motorn om jag ändrar till trigger angle 20 och neråt mot 0.
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

mattias skrev:Lyft upp, kugga om fördelaren?
Det bästa hade varit att byta till två punkter på vevaxeln så klart.

Har idag kontrollerat så att alla märkningar stämmer. Veven är på noll, kammen står på noll och fördelaren står till att tända på cyl 1.

Jag kan se att man låst fördelaren på nått sätt tidigare, kan detta ha gått sönder och på så vis orsakat att jag för så mycket eftertändning? Eftersom att allt står på noll så måste det vara fördelaren som spökar, det är det enda jag inte riktigt vet hur jag ska kolla. Har pratat med de som kopplade in allting för ett antal år sedan och han ville minnas att dom satte VR-givaren mellan två av det fyra triggerpunkterna på kamdrevet med avsikt och fick på så vis trigger angle 45.

Jag behöver dock trigger angle 20 för att motorn överhuvudtaget ska starta och gå nu efter att allting varit nerplockat.

Någon som vet vad jag ska kolla? Hur fördelaren ska monteras rätt?


Jag famlar i mörker just nu och ligger sömnlös.... :roll:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av Steve »

Jag tror inte att det är fördelaren om inte triggern sitter i den. Enda som händer då man vrider på den är att gnistan får längre att hoppa..iofs skulle du nog ha kollat så den är synkad rätt så gnistan inte hoppar fel

Har du kollat med stroblampa?

Inte råkat ändra nån annan inställning?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Jo jag har kollat med stroblampa. Så om jag skulle dra ut hela fördelaren och vrida den 180 grader och stoppa ner den igen så kommer det inte att göra någon skillnad alls? Jag har inte ändrat något alls i programmet. Exakt samma inställningar som innan motorn plockades ner med enda skillnaden att nu eftertänder den. Det jag kan göra är att tillfälligt korrigera detta genom att ändra trigger angle. Men det får konsekvenser på andra hållet. Något är fel men jag kan ikke komma på eller se vart det skulle vara......
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Så här ser det ut när allting står på nollmarkeringen och rotorn mot cyl 1. Bilden är på kamdrevet med en vr-givare genom kåpan.


Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av Steve »

Fördelaren fungerar bara som en "fördelare" nu. Triggern på kamdrevet inkl inställningarna i sprutet bestämmer när gnistan kommer, då spelar det ingen roll om rotorn är 10 grader före eller efter stiftet i fördelarlocket. Blir skillnad om man har brytare eller trigger i fördelaren, då kan man ändra tändningen genom att vrida fördelaren
Men man bör kolla så att fördelaren är synkad rätt så gnistan inte kan hoppa till fel tändkabel
Vad är bytt när motorn har varit isär?
Den kan inte ha varit fel ihopsatt förut då så det blir fel när den sitter ihop rätt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Okej, jag förstår. Fick lagerbank för 2 år sedan. Sålde bilen då jag tröttna och nu har jag köpt tillbaka bilen med ny vev, nya lager, arp-bultar. Så jag bara vet att den fungerade innan men nu med samma inställningar i megasquirt så vill den inte alls. Det är duktiga killar som byggt bilen och kopplat allt så jag finner ingen anledning att misstänka att det varit nått fel. Det enda jag minns från sist bilen fungerade det var att den inte ville varva över 5000rpm. Kändes som om det var stopp där. Nu har jag inte haft möjlighet att prova detta ännu men motorn känns mycket rappare när man gasar.

Jag hade behövt börja om från 0 tror jag och kolla allt men vet inte hur det ska stå och vilka värden som ska stå vart i tunerstudio.
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Trigger angle fel efter demont & mont kamdrev

Inlägg av oskarax »

Har fortsatt kolla utan att komma fram till en förklaring. Det har liksom blivit tvärtom med tändningen. Jag får eftertändning 30-40 grader och om jag minskar trigger angle till tex 0 så får jag den precis till att tända på TDC. Men får inte till någon förtändning??? Jag har haft ute fördelaren och kollat och snurrat men blir inte klokare på den heller. Har satt motorn i 0 och rotorn pekar på cyl 1. HUr borde inställningarna se ut i tunerstudio när man kör fördelar MSNs? Vad missar jag?
Skriv svar