Varm avgastemp, grenröret glöder på min b230fk

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

bossesmekk
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör sep 24, 2016 1:01 pm

Varm avgastemp, grenröret glöder på min b230fk

Inlägg av bossesmekk »

Har en volvo 242 med en nybyggd b230fk som mitt grenrör börjar glöda på utan att behöva belasta.
Jag byggde om grenröret för extern WG så det blev inte helt tätt men kunde köra många mil och ladda på en hel del utan tecken på glöd, sen sprack röret för wgn så lämnade iväg för svetsning. Nu är det 100 tätt och har monterat och blir sjukt varmt. :angryfire:

Det jag har provat utan framgång - Bytt rotor, tändlock, tändkablar, tändmodul, tändspole. Höjt tändning med 3 o 6 grader gick sämre. Höjt soppa tryck över 3,8 som det egentligen ska vara. justerat kammen 2,5 grader fram bak o nollat, även sett över ventilspel (alla 0,35). kört med endast downpipe.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få ner avgastempen? :D

Setup.
smidda kolvar och stakar borrad 1 öd
kina extraktor 50mm wastegate
3' dp och avgassystem
hx35 12ans avgashus
LH 2.4 chippade boxar
gröna R spridare 3¨lmm
Laddtryck ca 1bar
renoverad original 531 topp
KAM KLR T2
Dur på körspel 280grader
Kamlyft 11,3mm
Nockvinkel 112 grader
TDC lyft ca 2,5mm.
Ventilspel 0,35mm

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2528538
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Varm avgastemp, grenröret glöder på min b230fk

Inlägg av Jompa_a »

Vilket bränsle kör du på?
Hur ser tändkurvan ut?
Har du mätt avgasmottrycket?
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Skriv svar