Sida 1 av 1

Camaro 1989 Elschema, motor startad!

Postat: mån sep 26, 2016 11:28 am
av Daniel-635
En arbetskamrat har en Camaro 1989 som ej startar.

Den är utrustad med PASS key , någon form av (enklare?) startspärr.

Nu efter motor renovering startar ej bilen, enl. uppgift ska startspärren vara bort programmerad i trimchip som sitter i.

Är Pass key systemet verkligen inkopplat till ECUn, eller sitter det mer "stand alone"?

Jag har ej tittat på bilen ännu, utan bara på ett felaktigt Haynes schema.

Tips om ett schema som kan stämma uppskattat, eller andra tips generellt.

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: tis sep 27, 2016 6:39 pm
av gsi_dalarna
Antar att det är en tpi?
Får den gnista eller bensin?
Startspärr sitter i ecu

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: tis sep 27, 2016 7:29 pm
av Daniel-635
Start motorn drar men, varken gnista eller bränsle kommer.

Ska vara en TPI 350 om jag fattat rätt.

Men när jag söker på 1989 hittar jag inga elschema med startspärr (VATS) och TPI.

Däremot verkar det vara vanligt att det strular, finns nästan för mycket sökträffar :doh:
Verkar som att det sitter en modul utanför som spärrar startmotor och tändning, och även skickar en signal till ECUn för att bränsle ska komma ?
Den signalen verkar vara 5 volt och 30 Hz, med trimchippet skulle då detta vara av aktiverat...

Får nog ta en fysisk titt på bilen för att säkerställa vilka prylar det sitter.
Dessutom vart tändspolen inkopplad med ganska många kablar, vad de nu ska vara till :hihi:

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: ons sep 28, 2016 9:47 pm
av JoBy
Typisk bild hur HEI fungerar.

Bild

Det krävs pulståg från fördelaren för att databoxen ska skicka på bränsle.
Utan referenspulser blir det varken tändning eller bränsle.
Om du öppnar 'bypass' kontakten som man gör för att ställa grundtändning, då ska du få gnista oberoende av databoxen.

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: ons sep 28, 2016 9:53 pm
av JoBy

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: ons sep 28, 2016 10:00 pm
av Steve
Tror jag skulle koncentrera mig på att göra en grundkoll på hur allt är kopplat först...även om ägaren påstår att han kopplat rätt :)

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: tor sep 29, 2016 11:29 am
av Daniel-635
Tack JoBy, bra info.

Ska kolla på bilen ikväll, så får vi se hur besvärligt fall det är.

Steve, grundkollen ingår, inklusive hur tändkablar går vart rotor pekar mm. :wink:



EDIT:

Det tog en bra stund att hitta, men tack vare schemat på HEI modulen i tändspolen så hittade jag att det saknades matningsspänning.

En kabel från tändspolen som skulle mata fördelaren vart förväxlad med IAT givaren, så nu har bilen gnista.

Security lampan slocknar, men bränslepumpen startar ej.

Så det får bli en felsöknings kväll till framöver, men det är ju hopp om det.

Jag passade även på att riva ut delar / rester av ett gammalt larm, som jag först trodde vart problem...

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: fre sep 30, 2016 5:20 pm
av Johan Posth
Startspärren är väldigt simpel i dessa då de sitter ett motstånd i nyckeln och kollar du på nyckeln så borde de finnas två kontaktytor som du mäter med multimetern och får fram ett ohmtal. En kollega hade samma fel och konataterade att någonting i tändningslåset hade lossnat så att boxen inte kände av motatåndet i nyckeln och således inte startade. Han tog då ett motstånd i samma storlek som de uppmätta i nyckeln och letade på dom 2 kablar som går till boxen och lossade dom och lödde in motståndet så att boxen alltid känner rätt motstånd.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: fre sep 30, 2016 7:08 pm
av Daniel-635
Jag har kollat upp det där med PASSKEY och VATS systemet, men tror inte att det spökar faktiskt.
Security lampan slocknar ett par sekunder efter man slagit på tändningen.

Nästa gång ska jag dubbel kolla så att MAT givaren inte tagit skada.

Enl. ägaren tände bilen på "flera cylindrar" (på start gas).
Så jag tror att fördelare och tändkablar sitter på hyfsat rätt ställe och rätt vevaxel varv.



Nya frågor inför nästa felsökning.

Kan man strobba tändningen på startmotorn, den här Bypass kontakten, behöver man använda den om man har gnista ?
Är det ett relä av något slag i HEI modulen och brytaren sitter externt ?

Styrningen till Bränsle pumpen.

Jag har hittat dessa som i princip liknar Haynes Schemat.

Bild

Kan bränslepumpen drivas från "Fuel Pump Switch" också, som i själva verket är Oljetycksgivaren ?
Startar pumpen först när man har varvtalssignal och/eller oljetryck, eller finns det en "Prime" direkt när man slår på tändningen ?

Liknande schema.

Bild



Många frågor, men det sparar sjukt mycket tid för en som är van vid Bosch system på BMW...

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: sön okt 02, 2016 8:25 pm
av JoBy
Vad menar du med att stroba tändningen?
För att kolla så att tändningen står rätt ( att fördelaren är rätt vriden ) behöver man dela på bypass kontaken.
För att kolla om det är gnista på stiftet behöver man inte. Om tändspolen är klen kan det vara gnista när man tittat på ett tändstift ur motorn, men inte med cylindertryck. Det kan man se med stroblampa.

Om man tar ut ett tändstift och kollar gnistan på det samtidigt som man håller ett finger för tändstiftshålet. Då ser man lätt om fördelaren sitter 180 grader fel. ( om gnista och kompression kommer samtidigt eller varannan gång)

Enklaste sättet att tvångsköra bränslepumpen är med en kabel till ALDL-kontakten du ser uppe till vänster på elschemat. Men spänning på pinne G så kan du köra pumpen när bränslepumpsreläet inte är aktivt. ALDL-kontakten brukar sitta vid höger knä på förarsidan.

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: mån okt 03, 2016 11:26 am
av Daniel-635
Bypass kontakten, är det en liten brytare inne i Modulen i fördelaren ? (Jag vågade inte bryta upp lilla locket)
Eller sitter det ett relä/transistor/optokopplare, på ritningen ser det ju ut som ett relä med 5Volt logik signal till ?

Bra tips om bränslepumpen, det får bli nästa test, bara jag blir övertygad att tändningen står rätt och stämmer med tändföljden. (Enkelt och bra knep med finger i hålet!)

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: mån okt 03, 2016 2:18 pm
av JoBy
Det är en kontakt på en sladd. På Corvetten sitter den nära vänster ventilkåpa.

Bild

Själva omkopplaren sitter i modulen och väljer intern eller extern signal till tändningen. Kabeln med kontakten styr omkopplaren.

Re: Camaro 1989 Elschema

Postat: sön okt 09, 2016 10:00 am
av Daniel-635
Ni vet känslan när det ser ut så här, och dimman från "Nystartade" Headers blandade med avgaser ligger tät i garaget. :wink:
Det är GÖTT :thumbright:

Bild

Precis som Steve nämnde med grundkollen, så vart felen till slut ganska enkla.
Men svåra och hitta för mig som inte skruvar GM till vardags.

Kablaget från batteriet ner till startmotorn vart värmeskadat och risigt, och därmed utbytt.
Eftersom renoveringen pågått i några år föll lite kablage i glömska.

Det saknades helt enkelt några anslutningar på batteriet till bränslepump och kylfläktar.


En sista ? fråga.

Jag har hittat lite olika uppgifter på hur tändningen ska ställas både 0 och 6° förekommer.
Vi ställde det på 6° med Bypass "EST Connector" urkopplad, tror ni att det är korrekt ? (enl. boken alltså)

Re: Camaro 1989 Elschema, motor startad!

Postat: mån okt 10, 2016 12:55 am
av Thunderbo1t
Minst 6 grader skulle jag säga, men givetvis beror det på vad motorn tycker bäst om. Har för mig nån amerikansk tidning prövade en massa saker på en firebird TPI och 9 grader var bra/bäst på en std motor med små mods, kommer inte ihåg om det var dynokörning eller tider på strippen som avgjorde vad som var bäst, lutar åt tider.