Triggerhjul och antal tänder.
Moderator: backeliten
Triggerhjul och antal tänder.
Hur mycket påverkar antal tänder motorstyrningen?
För att någonsin bli klar med min bil har jag tänkt köpa lite färdiga delar.
Motorn är en RB26dett dvs en nissan skyline gtr.
Dom färdiga kitten med triggerhjul och kamsync har oftast få tänder typ 6 eller 12.
Jag har blivit rekommenderad att åka med 60-2 hjul.
Jag ska åka med vag spolar och kamsync.
Vems box finns
Är helt novis till det här med motorstyrning så hoppas att ni kan blåsa lite kunskap åt mitt håll.
För att någonsin bli klar med min bil har jag tänkt köpa lite färdiga delar.
Motorn är en RB26dett dvs en nissan skyline gtr.
Dom färdiga kitten med triggerhjul och kamsync har oftast få tänder typ 6 eller 12.
Jag har blivit rekommenderad att åka med 60-2 hjul.
Jag ska åka med vag spolar och kamsync.
Vems box finns
Är helt novis till det här med motorstyrning så hoppas att ni kan blåsa lite kunskap åt mitt håll.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Jag tror att man lugnt kan säga att fler insignaler ger bättre underlag för beräkningarna som sker i motorstyrningsmodulen, d.v.s. att fler tänder på vevaxeln ger ett exaktare resultat.
I motorstyrningsdatorn kan man göra vad som helst...men få insignaler gör att processorns programvara måste gissa vad som sker baserat på det som hände tidigare...och det ger större osäkerhet i systemet...
I motorstyrningsdatorn kan man göra vad som helst...men få insignaler gör att processorns programvara måste gissa vad som sker baserat på det som hände tidigare...och det ger större osäkerhet i systemet...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triggerhjul och antal tänder.
12 tänder och kamsync räcker långt. Det är inte mycket hastighetsförändring på 30 vevaxelgrader.
Men sätt dit 60-2 på en gång - det ökar exaktheten i förtändning vid start och tomgång/låglast. Det är också ett hjälpverktyg när styrsystemet har bra triggerlog (som t.ex VEMS som du har).
Men sätt dit 60-2 på en gång - det ökar exaktheten i förtändning vid start och tomgång/låglast. Det är också ett hjälpverktyg när styrsystemet har bra triggerlog (som t.ex VEMS som du har).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerhjul och antal tänder.
så ju fler tänder desto bättre, måste man ha missing tooth med kamsync?
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Utan kamsynk får du avfyra tändspolarna parvis, i "wasted spark".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Tror du läste för fort nu Mattias
Man måste inte ha en missing tooth om man har kamsynk. Kan dock inte svara på om det blir bättre om man har det
Man måste inte ha en missing tooth om man har kamsynk. Kan dock inte svara på om det blir bättre om man har det
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Missing tooth måste man ha annars vet inte motorn när den ska tända kam synk är bara för att veta vilket "varv" motorn är på.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Triggerhjul och antal tänder.
I MS måste man inte ha missing tooth om man åker kam-givare. KAm-tanden agerar då som missing tooth
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Samma med Vems och troligen dom flesta andra sprut också. Med kamgivaren vet den ju exakt vars motorn är även utan missing tooth
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Jo jag läste nog lite fort, det var sent..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Triggerhjul och antal tänder.
På min motor så är kamsynken ett halvt varv, d.v.s. ett varv på vevaxeln. Utan missing tooth på vevaxeln vill det verkligen till att det inte finns några störningar vid läsningen av vevaxelns VR-givare...Steve skrev:Samma med Vems och troligen dom flesta andra sprut också. Med kamgivaren vet den ju exakt vars motorn är även utan missing tooth
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Eftersom man bara triggar på ena flanken (rising/falling) är det inte ett bekymmer.
När styrsystemet är mer anpassat har det till och med nytta av att veta att synk-tanden är ett vevaxel-varv långt, för då kan den synka på båda flankerna och man behöver aldrig dra två varv på motorn innan den är synkad och kan ge tändning och bränsle.
När styrsystemet är mer anpassat har det till och med nytta av att veta att synk-tanden är ett vevaxel-varv långt, för då kan den synka på båda flankerna och man behöver aldrig dra två varv på motorn innan den är synkad och kan ge tändning och bränsle.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Triggerhjul och antal tänder.
Trodde inte det räckte med kamgivare utan missing toth man lär sig alltid nåt nytt. Dock är jag tveksam till att använda den till trigger då givaren ofta sitter nära centrum på kamen som dessutom roterar med halva vevaxel varvtalet + att kamrem/kedja kan ge variationer på kamens läge i förhållande till vevaxel
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Re: Triggerhjul och antal tänder.
RB26an har trigger och kamsync på samma givare. Den sitter på avgaskammen. hade tänkt använda den bara som kamsync nu men skicket var lite dåligt. Blir å bygga en egen variant.
Har hört att vag spolar inte gillar wasted spark.
Har hört att vag spolar inte gillar wasted spark.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Triggerhjul och antal tänder.
även om man använder kam-givare så är det veven man triggar på, så inget bekymmerMicke K skrev:Trodde inte det räckte med kamgivare utan missing toth man lär sig alltid nåt nytt. Dock är jag tveksam till att använda den till trigger då givaren ofta sitter nära centrum på kamen som dessutom roterar med halva vevaxel varvtalet + att kamrem/kedja kan ge variationer på kamens läge i förhållande till vevaxel