Ms 1v3 b230

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Ms 1v3 b230

Inlägg av 140Rally »

Har en b230 folkracemotor jag ska köra seperata spjällhus och ms1v3.
Är helt grön på ms. vad ska jag köra för tändning enklast och billigast? Sitter brytar fördelare i nu.. samt köra mapsensor eller ej. Hört att de skall funka dåligt med seperata spjällhus..
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av 140Rally »

Ingen som vet?
Har iaf införskaffat en edis4 tändspole idag som jag tänkt använda! Nån som kan hänvisa mig till vilket kopplingsschema jag skall använda?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av mauser240 »

140Rally skrev:Ingen som vet?
Har iaf införskaffat en edis4 tändspole idag som jag tänkt använda! Nån som kan hänvisa mig till vilket kopplingsschema jag skall använda?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#2coil

EDIT: Korrigerat länk.
//MartinL
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av svinto »

Jag föreslår att du låter bli tändningen i steg ett. Få ordning på bränslet först, det är tillräckligt jobbigt om man är nybörjare. Särskilt med spjällhus.
Sen i steg 2 kan du trigga din edis-spole med vr-givare och 60-2 på svänghjulet, eller en 36-1 skiva på remskivan.
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av 140Rally »

ingen 60-2 på svänghjulet sitter skeletthjul på. bli 36-1 på remskivan, måste jag ha modulen till edis systemet eller kan jag styra spolen med ms? har för mig ms va byggt för vr och edis4 kan man se det i boxen?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av mauser240 »

Du frågade efter schemat och jag länkade till det.

Varför frågar du om samma sak igen?
//MartinL
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av 140Rally »

va??
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av mauser240 »

Du frågade efter ett kopplingsschema för att kunna styra spolen och jag länkade schemat. Sen frågar du om du kan styra spolen med MS.

Antagligen kan man styra spolen med MS eftersom det finns ett kopplingsschema på det hela. Oklart?

msextra.com - Här finns svar på alla dina frågor.
//MartinL
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av 140Rally »

undra ju om jag va tvungen att ha tillhörande modul till tändspolen eller hur jag styr enbart tändspolen med ms o vad jag förstått ska det gå om jag har två tändsteg inbyggda men hur ser jag det o hur kopplar jag isåfall.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ms 1v3 b230

Inlägg av mauser240 »

Modul eller tändsteg (VB921 på schemat) behövs, sen är det upp till dig om du har de i boxen eller utanför.

Med EDIS-modulen kan du inte köra spark-cut för den går i limp-home mode om den tappar styrsignalen.

Ingen kan veta vad din box innehåller men om den är byggd enligt msextras standard så är det ju bara att följa schemat och se vad du hittar.
//MartinL
Skriv svar