Motronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Motronic

Inlägg av gravis »

Hej,

Jag har en 240 Turbo med B230 2,5 Liter samt turbo och portad B234 topp.
Större spridare samt ombyggd luftmassa mm.

Just nu har jag ett motronic system i min bil taget från en Volvo 740 Turbo från 1984. När motorn byggdes från början så bränndes EPROM om för att match setuppen. Så allt fungerar hjälpligt. Dock så gissar jag att allt är långt ifrån optimalt, det gör att jag ska byta styrsystem till VEMS eller MAXECU framöver, dock så kommer det inte att ske i närtid som det verkar.

Utifrån det så undrar jag vad man kan göra med mitt befintliga motronic för att kunna mappa om det tillsvidare. Alternativt, finns det andra kostnadseffektiva lösningar
som gör att bilen går att mappa. Finns det någon som har kvar kompetensen att arbeta med ett så pass gammal system?

BTW är långt ifrån kunnig inom motorstyrning men försöker lära mig :)
hasse johansen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 08, 2016 2:28 pm
Ort: bjuv skåne

Re: Motronic

Inlägg av hasse johansen »

ett enkelt tips dock kostar det några kronor men gör att du kan ha extra punch i bränsle vid dess extra uttag PIC 5 ..micro dynamics gör detta system.. extra bränsle vid ett visst laddtryck, sen så återgår det till normalt bränsle vid normal last .. kostnad ca 2500 -3500 kr mkt enkelt att ställa in med potensiometer... som sagt enkelt att montera och hyffsat billigt för högre effekter på just volvo med motronic körde med detta själv under flera år funkar kanon ,,,.... hasse
Skriv svar