Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Hej.

Jag frågar här då det finns flera olika svar på internet. Har läst alla manualer och även sökt här men svaren är olika vilket gör mig osäker.

Har svårt för att få till inställningarna till mitt tändsystem i tunerstudio. Jag har en MSD 6a som triggas av mitt MSD 1 v3 och en blaster 2 spole. Kör med fördelare. Vilka dwell inställningar är dom korrekta? Ska spark output vara inverterad eller inte? Som det är idag så går knappt bilen om jag sätter inverterad på YES. Men många skriver att den ska stå på YES. Ändrar jag till NO ja då går den mycket bättre men tändningen vandrar när jag strobbar och den är lite all over the place.

Om jag förstått det rätt så kan fel dwell inställningar påverka om de är fel i inställningarna? I manualen står det fixed duty 50% på ett ställe och 25.5 ms på ett annat. Står också inverterad NO på ett ställe och YES på ett annat.

Jag är bara intresserad av att få min tändning att stämma och fungera som det är tänkt. Men just nu famlar jag i mörker och får inte till det alls.

MS1 v3
MSD 6a
Fördelare
Triggar på fyra punkter på kamdrevet

Innan MSD boxen installerades drev MS en vanlig spole.

Tacksam för all hjälp.

Oskar
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

25.5 ms låter mer bekant från spridarinställningar. Tänk själv om du skulle ha så lång dwell...

50% fixed hittade jag på första försöket och spark inverted = yes.

Verkar ju logiskt men du har väl kopplat bort tändsteget?

EDIT: Var i manualen har du hittat att du bör ha non-inverted och 25,5 ms dwell?
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Hej! Vad menar du med kopplat bort tändsteg ett?

http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v30.html

http://www.megamanual.com/ms2/msd6a.htm

Längst ner på dessa sidorna står det olika saker.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

TÄNDSTEGET. Inte tändsteg ett.

Du har väl kopplat förbi tändsteget? När man kör passiv spole (vilket du gjort) så kör man med ett tändsteg. För att förstärka signalen från processorn.

Den senare länken är ju inte speciellt väsentlig eftersom det handlar om MS2...
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Min telefon som delade på tändsteget. Jag förstod att du menade det. Samma kabel pin 36 triggar nu msd boxen. Och spark inverted är NO och dwell på 50%. Ändrar jag till inverted YES så tänder det 30-40 grader efter tdc. Det går med andra ord knappt att starta motorn.

Testade lite ikväll och körde på inverted NO och om jag väljer triggern angle 80 och +22.5 så tycks det fungera skapligt i alla fall. Om detta är rätt eller fel på papperet det vet jag inte. Men närmare bra än så kommer jag inte.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

Har du alltså vart in i boxen och kopplat förbi tändsteget?
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Nej jag har inte öppnat och kopplat om någonting.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

Kanske skulle löna sig att pröva?
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Jag har inte den kunskapen tyvärr...

Pratade med en annan kille som bygger megasquirt och han sa att det ska fungera så som min box är byggd med tändsteg osv. Och att inverted ska vara yes. Men jag måste ha no för att ens kunna starta motorn.

Men sen tar de slut på idéer.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

Du länkade ju själv till anvisningen där det står att somliga upplever problem med tändsteget kopplat...

"When using the MSD digital 6 box in particular, some have experienced problems with the above layout as the ignition transistor Q16, does not give a true ground output. Try the following alternative instead."

Du kan ju inte säga att ideerna är slut så länge du fortsätter ignorera denna.
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Men jag vänder mig hit eftersom jag inte är särskilt duktig på elektroniken. Jag har försökt att tolka all information själv så gott jag kan. Vad Q16 är har jag ingen aning om. Hade jag vetat det så hade jag troligtvis kunnat felsöka detta själv utan att fråga om hjälp här? Det framgår inte vilka problem man skulle få vad jag kan se. Men jag uppskattar att du styr mig på rätt håll och jag ska absolut forska vidare i det. Förhoppningsvis är det lösningen på mina problem.

Oskar
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

Q16 är tändsteget ("ignition transistor").

"Does not give a true ground output" betyder att utsignalen (den du kopplade till minussidan på spolen förut) duger för att ladda en tändspole men inte nödvändigtvis för att trigga MSD korrekt, eftersom det inte är en ren jordsignal.

Om jag tänker mig att MSD:t får en oren signal så antar jag att symptomen är nåt av följande:

-Allt funkar som det ska.
-Inget funkar.
-Nåt där i mellan.

Inte lätt att hjälpa dig då man inte vet vad du kan och inte kan men jag tror i alla fall inte det är inställningarna det är fel på. (Det var ju faktiskt det du frågade om i huvudsak.)

http://www.msextra.com/doc/general/sparkout-v30.html

Här står ju alla komponenters placering (inkl. Q16).

JAG TAR INGET ANSVAR IFALL NÅGOT GÅR SÖNDER men om du vill prova min teori så ta och dra triggertåten från MSD direkt till minussidan (övre benet) på LEDen D14.
//MartinL
oskarax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tor feb 14, 2013 6:23 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av oskarax »

Jag förstår helt klart att det inte är så enkelt att veta hur insatt jag är i ämnet. Borde kanske klargjort det från början. När det kommer till kretskort och dess komponenter och hur det fungerar då är vi förbi vad jag har koll på.

Jag tänker att om jag drar en kabel från jordbenet D14 till IGN för att testa så är det samma sak som du skrev att jag kan ta triggerkabeln från MSD direkt till D14?

Jag börjar känna en viss frustration över detta nu efter många sömnlösa nätter men jag vill såklart inte ta ut det på någon annan :)

Jag tänker att det är ju massvis med människor som kört Megasquirt och en MSD 6a och en fördelare utan några som helst bekymmer och hur mycket jag än sökt och googlat så har jag inte hittat en enda som haft samma problem som jag......

Tack för att du tar dig tid att hjälpa. Uppskattas verkligen. Jag ska se om jag kan testa lite imorgon. Återkommer med resultatet!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av mauser240 »

Ign borde funka bra så länge dit inte är kopplat nå annat.
//MartinL
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Spark settings med MS1 v3 och MSD 6a

Inlägg av Eddie »

Visserligen MS2 jag har men vet inte om det skiljer något på tändstegen, jag kör msd6 digital och använder "high current" tändsteget i ms boxen. Kan kolla nästa gång jag är i garaget vad jag har för inställningar.

Får du in varvtalet i ms ordentligt då med båda inställningarna? Så det inte är triggern som strular.

EDIT: vet att jag kör 50% på dwell iaf.
Skriv svar