Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej alla!
Jag håller på att mappa, men kommer ingenstans. Bara trasiga toppackningar. Bilen går perfekt på "cruisingfart" upp till 0.5-0.7bar. Men när laddet spoolar upp så blir det ännu jäkla avgassmällar. Vad jag än gör, höjer sänker värdena. Men det verkar precis som boxen inte fattar vad som händer när det börjar smälla. Nu ikväll gick min toppackning nr2 på 2veckor.
Finns det någon som har någon mapp liggandes jag kan testa med som en bra utgångspunkt?
Motorn i fråga:
Plenum egensvetsat
531 topp portad och något kompsänkt
kammen är nu en vx3, men har special liggandes. (Kör vx3 enbart för att kunna ordna det låga registret fint)
Egensvetsat extraktorrör, schwitzer 200 något. Laddar 1.3-1.4. 1bars ladd runt 3500-4000varv
Delphi 788cc, e85.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av mauser240 »

Nejnejnej!

Finns ingen färdig mapp som funkar bättre. Även om det fanns så vet du ju inte det före du provat 30 andra och bytt 30 toppackningar.

Du kan ju dessutom inte mappa register med VX3 och sedan byta kam och tro att mappen fortfarande stämmer.

Är du förresten säker på att det smäller från avloppet?

Du har väl bredbandslambda i alla fall? Släng upp en logg så ska vi ta en titt.
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag tänkte ifall det kanske var bättre att utgå från någon annans mapp, ifall det var någon som hade likande setup osv.
Mappar med vx3:an för att jag vet att bilen kan gå helt jämt och fint med den iom att den är en orginalkam. Eftersom en special kan ju ha en lite hoppig gång osv. Men jag vet att jag måste mappa igen när jag byter kam, men jag gör såhär för att vara säker på att alla saker står rätt till :)

Bredbandslamda har jag! Tyvärr så är jag inte vid datorn där jag har mappen, men kan ladda upp den imorgon! Skulle vara himla snällt om du kunde de :)
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Här är länken till min fil, laddade upp den på dropbox!
https://www.dropbox.com/pri/get/S%C3%A4 ... t_a-ApwtJA
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av mauser240 »

Länken funkar ej. Public?
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Testa denna istället. Dock så är denna tunen något sämre, än den tunen där länken inte fungerade.
Men inte så stora skillnader, men det ser jäkla rörigt i ve-tablen då jag använt autotune, menmen :)
https://www.dropbox.com/home/S%C3%A4varturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av The »

Du laddar 1.4bar på en omappad motor?
Börja med att mappa in den utan laddtryck och se till att få koll på inställningarna, sen kopplar du in trycket och mappar till det..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Har inte tänkt att man ens kan göra så!
Men blir det inte helt knasigt när man vrider upp laddet även om det är mappat i de högre registrena utan ladd? :s
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av mauser240 »

Länken funkar fortfarande inte men det har nog inte så stor betydelse för det var en logg jag frågade efter och inte en mapp.

Givetvis måste du mappa alla celler du kan tänkas landa på.
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag vet att du frågade efter en logg, men jag loggade tyvärr inte då :( Men du kanske kan kolla min tändmapp så inte den är helt galen iaf. Jag får byta packning och börja om från början, plus att börja utan ladd! Har inte ens tänkt så långt att man faktiskt kan mappa på så vis!
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

https://www.dropbox.com/s/mdrz59jd432z1 ... e.msq?dl=0
Borde funka annars är det något väldigt knasigt!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av mauser240 »

Utan att egentligen veta nånting om din motor kan jag säga följande:

Tändmappen såg väl inte så aggressiv ut förutom på tomgång men bränslet är ju inte mappat alls över 0,64 bar ser det ut som. Sen bör du undvika sådär höga värden i bränslemappen för att ge dig själv lite spelrum. Öka req. fuel och minska i mappen bara spridarna räcker till. Ev. kan du börja med att mappa ifall du då skulle få ner värdena.

Är systemet i ordning fysiskt?
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Tack för svar!
Jag har såg höga värden i ve-tablen, bara för att jag testade att höja och sänka lite drastiskt för att se om den reagerade. Men det verkade vara så fel värden att boxen inte fattade vad som skedde.
Men det angående reqfuel, skall jag ändra de till större spridare än vad jag har eller hur skall jag gå tillväga?
Motorn är fullt fungerade och styrningen med, utom toppackningen nu då!
//Frasse
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av mauser240 »

Vad menar du med att boxen inte fattar vad som händer? Du borde logga för att ha ett hum om vad som händer. Vad har du för lambda och DC på högre ladd?

Req. Fuel är bara ett "ditåt"-värde, i alla fall om du inte har stenkoll på dödtid och spänningskompensation. I och för sig onödigt att ändra före du når 255 men det kan vara trist att behöva ändra i framtiden om du t.ex. höjer ladd och 255 inte räcker till mer.
//MartinL
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Hjälp med bränslemapp Volvo MS1 v3

Inlägg av FrasseTurbo »

Iom att jag körde automappning så tror jag boxen inte hann med att ändra som den skulle. Jo jag vet logga är jäkligt bra men jag gjorde inte de tyvärr. Jag släppte av gasen direkt när laddet kom för att värdena skenade iväg till alldeles för snålt.
Okej på så vis då kanske jag ska höja reqfuel lite, enklast är väl att skriva in spridarna som större?
Skriv svar