Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Moderator: backeliten
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Tja! Äger en 740 -91, där styrsystemet original är Rex/Regina. Turbokonverterade bilen och insåg då att detta elsystemet inte räcker till vad jag vill forsätta göra med bilen, gav mig då iväg och köpte en hel kabelstamm med motorel, instrumentel, och elen bak till lyktorna, allt ifrån en 945 turbo -96 (Alltså LH 2.4) Allt är nu inkopplat och färdigt men något är jävligt fel. Har alltså konstant 12v precis överallt. Cigguttag funkar med nycklarna urdragna, fläkten funkar med nycklarna urdragna, Stereon funkar med nycklarna urdragna, har till och med mätt med voltmeter fram på kablarna till lamporna, det är 12v precis på vartenda kabel, har felsökt och slitit ut alla kablar som jag jordat till exempel inne i bilen på förarsida och passagerar sida och på skärmarna. men detta påverkar fortfarande inte att det är konstant 12v. Vad f*n ska jag göra nu?
Har helt slut på idér, alla tips ni har är välkomna!!
Kommer INTE att byta tillbaka till det gamla elsystemet, det var ett rent helvete att byta ut all denna el
Har helt slut på idér, alla tips ni har är välkomna!!
Kommer INTE att byta tillbaka till det gamla elsystemet, det var ett rent helvete att byta ut all denna el
//Turbojeppe
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Något fel i tändningslåset?
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Stereon felinkopplad? Man kan ju koppla stereon så den funkar utan att ha på nyckeln men har varit med om att dom hade kopplat ihop konstant + tändplus på bilen istället för att koppla ihop dom på stereon
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Fota, och ryck sedan bort alla säkringar. Om felet är kvar så är det mycket mindre att felsöka. Om felet försvann så plocka tillbaka säkringarnaoch se när felet kommer tillbaka, då vet du också var du ska fortsätta felösöka. Har du elschemat?
Jonas Bylund
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Tack för svar! Det är inget fel i tändingslåset då det fungerade innan jag bytte el, har med andra ord kvar samma tändningslås, det är precis samma kontakt till tändningslåset också (alltså att 15, 31, 50 sitter på samma ställe osv), har även ryckt vartenda säkring precis som ni säger men feletkvarstår, har provat att rycka alla jordkablar i bilen och på skärmarna men ingen skillnad, blir galen på detta, har ni fler tips?!
Har även 3 olika böcker med elscheman, 2 st 940 och 1 till 740 så man ska kunna se skillnaden på de olika elsystemen.
Har även 3 olika böcker med elscheman, 2 st 940 och 1 till 740 så man ska kunna se skillnaden på de olika elsystemen.
//Turbojeppe
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Steve skrev:Stereon felinkopplad? Man kan ju koppla stereon så den funkar utan att ha på nyckeln men har varit med om att dom hade kopplat ihop konstant + tändplus på bilen istället för att koppla ihop dom på stereon
Det är ju inte bara stereon som fungerar utan nycklarna, det är ju fläkt, cigguttag o i princip allt i bilen. Allt detta ska ju starta på 1ans läge på tändningslåset men det gör det inte varför??
//Turbojeppe
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Läs en gång till, tänk en gång till.JesperBerglund skrev:Steve skrev:Stereon felinkopplad? Man kan ju koppla stereon så den funkar utan att ha på nyckeln men har varit med om att dom hade kopplat ihop konstant + tändplus på bilen istället för att koppla ihop dom på stereon
Det är ju inte bara stereon som fungerar utan nycklarna, det är ju fläkt, cigguttag o i princip allt i bilen. Allt detta ska ju starta på 1ans läge på tändningslåset men det gör det inte varför??
Du menar att allt slocknar när du vrider på nyckeln?
//MartinL
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Nej det gör det inte, men de spelar ingen roll om nycklarna är urdragna eller om 1ans läge på tändingslåset är i. har provat att mäta kablarna till cigguttag o kablarna till stereon o de gör ingen skillnad hur man än gör. Jorden från batteriet är jordat i motorfästet, det är väl rätt?
//Turbojeppe
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Har du bytt grunkan med el på tändningslåset?
tänkte om den råkat fasta i 'på' läge.
Och ändrar inte läge om du vrider på nyckeln.
tänkte om den råkat fasta i 'på' läge.
Och ändrar inte läge om du vrider på nyckeln.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Kommer inte ihåg hur det ser ut original men batteriet skall i alla fall vara jordat i chassiet och i motorn och motorn skall också jordas skillt i chassiet.
Menar du att lampor, blinkar, torkare, pisspojke, fläktar, o.s.v. startar så fort du kopplar in batteriet?
Vad menar du ens med 12 volt överallt?
Menar du att lampor, blinkar, torkare, pisspojke, fläktar, o.s.v. startar så fort du kopplar in batteriet?
Vad menar du ens med 12 volt överallt?
//MartinL
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Om det är kopplat som jag skriver så går ju strömmen bakvägen till tändningslåset och ger ström på alla funktioner i radioläget fastän nyckeln inte ens sitter i. Behöver inte heller vara stereon som är kopplad fel på det viset men det är enklast att göra fel där.JesperBerglund skrev:Nej det gör det inte, men de spelar ingen roll om nycklarna är urdragna eller om 1ans läge på tändingslåset är i. har provat att mäta kablarna till cigguttag o kablarna till stereon o de gör ingen skillnad hur man än gör. Jorden från batteriet är jordat i motorfästet, det är väl rätt?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Nu hänger jag inte med vad du menar?Kadett4wd skrev:Har du bytt grunkan med el på tändningslåset?
tänkte om den råkat fasta i 'på' läge.
Och ändrar inte läge om du vrider på nyckeln.
//Turbojeppe
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
mauser240 skrev:Kommer inte ihåg hur det ser ut original men batteriet skall i alla fall vara jordat i chassiet och i motorn och motorn skall också jordas skillt i chassiet.
Menar du att lampor, blinkar, torkare, pisspojke, fläktar, o.s.v. startar så fort du kopplar in batteriet?
Vad menar du ens med 12 volt överallt?
Nej det gör det inte, men så fort man sätter på batteriet så lyser jättesvagt spolarvätskelampan i mätarhuset, sen är det som skrivet innan precis som att ettans läge på tändningslåset är i hela tiden, men nej konstigt nog funkar inte blinkers förrens 2ans läge, men mätarhusets tempgivare stiger till nästan hälften direkt när man slår på 2ans läge och helljuset är på, slår man av ljusomkopplaren till halvljus så sjunker tempgivaren? det är så sjukt o helskumt?
//Turbojeppe
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis jun 21, 2016 5:14 pm
- Ort: Karlskrona
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Precis! du fattar helt rätt! det är precis som att strömmen går bakvägen o ger ström till alla funktioner i radioläge! Men frågan är varför i hela friden det är så? Har liksom slut på idéer?Steve skrev:Om det är kopplat som jag skriver så går ju strömmen bakvägen till tändningslåset och ger ström på alla funktioner i radioläget fastän nyckeln inte ens sitter i. Behöver inte heller vara stereon som är kopplad fel på det viset men det är enklast att göra fel där.JesperBerglund skrev:Nej det gör det inte, men de spelar ingen roll om nycklarna är urdragna eller om 1ans läge på tändingslåset är i. har provat att mäta kablarna till cigguttag o kablarna till stereon o de gör ingen skillnad hur man än gör. Jorden från batteriet är jordat i motorfästet, det är väl rätt?
//Turbojeppe
Re: Konstant 12v i hela bilen, vad är felet?
Det är väl inget konstigt att det kan bli så. Det är felkopplat eller kortis i någon pryl. Kortis mellan kablar i någon kabelstam.
Det räcker att något kortsluter 12V till en funktion som ska få 12V på ettans läge på nyckeln.
Bara att felsöka med hjälp av elschema. Utesluta delar där det inte kan vara fel. Dela på kontakter för att se vilken sida felet finns på ...
Det räcker att något kortsluter 12V till en funktion som ska få 12V på ettans läge på nyckeln.
Bara att felsöka med hjälp av elschema. Utesluta delar där det inte kan vara fel. Dela på kontakter för att se vilken sida felet finns på ...
Jonas Bylund