Ström bryts inte med tändningen Volvo 940

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

DanneFantom
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 29, 2015 7:42 pm

Ström bryts inte med tändningen Volvo 940

Inlägg av DanneFantom »

Hej, jag har en 940 jag gör iordning för lite busåkande.
Jag var i full fart med att ta bort motståndet till spridarna så jag äntligen kunde få lite körtid när jag av någon totalt efterbliven anledning fick för mig att strömmen till spridarna var jord. Som ni kanske kan förstå gick det käpprätt åt helvete och nu står jag med en bil som inte är brukbar.
Till problemet - om jag kopplar in batteriet och slår på tändningen är allt som vanligt, jag verkar ha ström där det ska vara. Nästa steg är då att köra igång startmotorn, även här verkar allt fungera som det ska, tills jag är nöjd och ska ta ur nyckeln. Nu fortsätter startmotorn att gå och jag har även konstant ström till tändspolen tills jag kopplat bort batteriet. Jag har bytt ut något relä i motorrummet som gick till spridarna som verkade bränt annars har jag bara lagat någon kabel som brunnit av. Jag har ingen aning om bilen startar då jag inte har velat testa iom att strömmen inte verkar vilja försvinna.

Sammanfattning
Volvo 940 2.3ltt -96
Symptom - Ström vill ej försvinna till tändspolen och startmotor när man stänger av bilen
Orsak till fel - drog ink ström till spridarna till - på batteriet
Felsökning - kollat säkringar, mätt ström på div ställen