Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 2:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Immobilizer Hyundai Tucson
InläggPostat: mån nov 21, 2016 4:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Ställde frågan på ett Hyundaiforum men kunskapsnivån där verkar vara mer av arten "hur byter man den här glödlampan" så jag tänkte testa här oxå


Köpte en Tucson billigt av en bekant. Som många andra Hyundaier (vad det verkar när man googlar) så lider den av startproblem...

Har varit ett intermittent problem, dvs den har inte alltid tänt "bil med nyckel" (immobilizer) lampan men det har löst sig med att försöka några gånger.
Men nu när den blev helt ostartbar så lessnade ägaren och sålde den till mig.

När man stoppar i nyckeln i tändningslåset och vrider på den så ska ju (om jag fattat det hela rätt) indikatorn med bil och nyckel lysa, det gör den inte.
Känns ju osannolikt att bägge nycklarnas chip skulle lägga av samtidigt. Och en felande ECU/Immobilizer styrbox brukar ju inte direkt fungera sämre och sämre utan det brukar ju vara lite mer digitalt, antingen eller..

Det jag gjort hittils är:
Kollat felkoder, inga som går att läsa ut med en vanlig OBD2 - ELM327 grunka..
Testat med bägge nycklarna + fjärrkontroller/låst upp manuellt
Ta av batteriet i en halvtimme och sedan testat om det får kontakt - funkade inte.
Tagit isär kontakten till immobilizer antennen några gånger (ren och fin, ingen oxid) - funkade inte
Knackat på antennen - funkade inte.
Säkerställt funktion hos microbrytaren som känner av att det är en nyckel i tändningslåset.
Gått över säkringar och kollat så att alla är hela.
- Bytt till en ny antenn. Den gamla låg på ca 6ohm, den nya på ~10ohm. Löste dock inte felet.

Prövade mäta signalen till antennen, men den är nog för kort puls för att funka att mäta med en vanlig multimeter utan kräver nog oscilloskop, blinkar till typ 1V och återgår till 0.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 7:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 59
Kolla lite på ecuconnections.com

Sent fra min S30 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 21, 2016 8:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Inlägg: 315
Ort: Örebro
Lägg än oring bakom immlbilzer ringer som sitter runt tändningslåset så den kommer närmare nyckeln. Annars kan faktiskt vevaxelgivare felkoda på immlbilzer

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
10.01@233kmh. Gatevo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 22, 2016 7:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Problemet är väl att jag inte får några felkoder alls.
Har testat att ha ringen löst så den går att skjuta närmare nyckeln , och även att ta loss den och lägga nyckel nr2 på ringen med den andra i tändningslåset.
Inget av alternativen gjorde någon skillnad.
Tvivlar på att det är vevaxelgivaren då, om jag nu inte fattat helt fel, immobilizer lampan ska tändas direkt när man vrider på nyckeln.
Verkar ju vara vanligt med vev/kamaxelgivarstrul på dessa, men då brukar de väl starta och stanna. Denna tänder inte ens.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 22, 2016 9:31 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2534
Ort: Bollebygd
Det är alltså så att lampan ska lysa när det är ok å starta??

Bytte till mig en accent -04 till frugan (hon kallar den hundbaj accident),

Igår vägrade den starta, inte ett klick på starten, men det går å rulla igång den!

Nyckellampan lyser på tändning men slocknar när den startar(på rull).

Start lr immobilizer??

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 22, 2016 11:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Så har jag förstått det iallafall. Att den ska tändas när man vrider och ifall den blinkar indikerar den fel.
Ska läsa igenom instruktionsbok när jag kommer hem.
Vad är skillnaden mellan immobilizer och startspärr, trodde det ena var en svensk benämning på det andra
Den har då larm, fjärrlås, startspärr och en låda under instrumentpanelen som det står immobilizer på

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 29, 2016 12:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 285
Ort: Oskarshamn
Vissa japanska bilar brukar ju ha en givare på kopplingspedalen,vet inte hur det är på Tucson dock. Det är inte så lätt att den slutat fungera? Har själv bara skruva europabilar men då får man ju alltid ut någon felkod om startspärren strular

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 29, 2016 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2534
Ort: Bollebygd
På min va de iaf startmotorn som gett upp(grova kabeln från solenoiden in i starten hade ärjat av), så det löste sig med en bit kabel å lite jävlaranamma!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
alfi skrev:
Vissa japanska bilar brukar ju ha en givare på kopplingspedalen,vet inte hur det är på Tucson dock. Det är inte så lätt att den slutat fungera? Har själv bara skruva europabilar men då får man ju alltid ut någon felkod om startspärren strular

Med automatlåda så tror jag inte på den teorin :-)

Kanske det skulle vara någon felkod ifall man hade någon riktig avläsningsutrustning, men de är ju så satans dyra till kia/hyundai..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 04, 2016 10:45 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Inlägg: 206
Ort: Sundsvall
Om du har en liten box som sitter fast med en M6 bult och har ett litet vitt kontaktstycke så ta isär boxen och plocka ur kretskortet och kontrollera lödningarna till stiften som går ut till kontakten. Har varit med om många såna där boxar på Hyundai där lödningarna vara för dåliga och när man har förbättrat lödningarna så har det fungerat.

Har du lödkolv och kunskap så är det ju värt att prova, kan inte garantera att det är felet i ditt fall men det låter precis som det iaf. Jobbade förut på en Hyundai verkstad i 7år så jag kan säga att det va en del problem med immobilizer på hyundaierna mellan 96-09

_________________
Mitsubishi Colt (CAO) 1,6 16V -93 / Dodge Aspen SE 4dr -77


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Om det står immobilizer på boxen så ha jag en sådan.
Klart värt att undersöka!

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 18, 2017 7:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Perka skrev:
Om du har en liten box som sitter fast med en M6 bult och har ett litet vitt kontaktstycke så ta isär boxen och plocka ur kretskortet och kontrollera lödningarna till stiften som går ut till kontakten. Har varit med om många såna där boxar på Hyundai där lödningarna vara för dåliga och när man har förbättrat lödningarna så har det fungerat.

Har du lödkolv och kunskap så är det ju värt att prova, kan inte garantera att det är felet i ditt fall men det låter precis som det iaf. Jobbade förut på en Hyundai verkstad i 7år så jag kan säga att det va en del problem med immobilizer på hyundaierna mellan 96-09

Hade ur en liten box som det står immobilizer på, med två vita kontakter, en liten och en större.
Gick över lödningarna på kortet men blev ingen skillnad.

Eller någon skillnad har det blivit, går inte att låsa bilen på fjärren med en nyckel i tändningslåset. Kan inte svära på det men har för mig att det gick tidigare

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 10:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Äntligen haft tid att kolla lite på detta.
Beställde hem en FTDI USB - OBD2 kabel så jag kunde köra cascade och emulera Hyundai Hi-Scan och kolla märkesspecifika felkoder.
Visade sig att Immoboxen verkade må alldeles förträffligt bra men gav en felkod på ECM kommunikationen.

Hittade även en riktig verkstadshandbok på manuals.com vilket gjorde livet (eller iallafall felsökningen lite lättare).
Så efter att ha mätt upp allt som går att mäta kring immobilizern så kunde jag konstatera att det var fan inget fel på den.

Började nysta i spåret på ecm kommunikationen istället och tillslut hittade jag att 2 av de typ 100 kablarna till huvudboxen som ska ha ström (+) när tändningen är på inte hade det.
Nystade vidare och visar sig att "main relay" i säkringsdosan under huven har kabelbrott till jord för reläets styrström.

Bytte ut relät mot en kabelstump med två flatstift och ta mig fasen, bilen funkar.

Så nu är det bara kvar att hitta var kabeln är paj..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010