123ignition B23
Moderator: backeliten
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
123ignition B23
Hej,
Är det någon som har en bra tändkurva till en B23 med 2,5L vev 405topp FS296/månen7 kam och dubbla weber 45.
Har skaffat en programmerbar 123ignition men hittar ingen bra ''trimm'' tändkurva.
Mvh, Sebbe
Är det någon som har en bra tändkurva till en B23 med 2,5L vev 405topp FS296/månen7 kam och dubbla weber 45.
Har skaffat en programmerbar 123ignition men hittar ingen bra ''trimm'' tändkurva.
Mvh, Sebbe
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 123ignition B23
det måste man tuna fram i en bänk men en bra start kan va ca 25-30 grader på tomgång sen fullt utslagen över 3500rpm och ca 36 grader.
vad har du för kompa tryck och förhållande?
vilket bränsle?
mvh jens
vad har du för kompa tryck och förhållande?
vilket bränsle?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: 123ignition B23
Jag vet att det ska ställas in på bromsbänk, men jag tänkte ha en grundinställning så jag kan köra bilen till trimmarn iaf.
Komp vågar jag inte svara på!
Bränsle är 98'Oktan.
Är detta en bra början?
500 15
1000 25
1500 25
2000 27
2500 27
3000 30
3500 35
4000 35
4500 36
5000 36
5500 36
6000 36
6500 36
7000 36
Rätta mig gärna, jag försöker lära mig
(Bilen har varit bänkat för en månad sedan med original brytarspetsarfördelare, då fick vi fram 171hjulhk, men han blev väldigt svårt att köra på lägre varv. Då fick jag tips av trimmarn att skaffa 123ignition så att man kan få bättre körbarhet även på lägre varv (dvs under 3000rpm))
Komp vågar jag inte svara på!
Bränsle är 98'Oktan.
Är detta en bra början?
500 15
1000 25
1500 25
2000 27
2500 27
3000 30
3500 35
4000 35
4500 36
5000 36
5500 36
6000 36
6500 36
7000 36
Rätta mig gärna, jag försöker lära mig
(Bilen har varit bänkat för en månad sedan med original brytarspetsarfördelare, då fick vi fram 171hjulhk, men han blev väldigt svårt att köra på lägre varv. Då fick jag tips av trimmarn att skaffa 123ignition så att man kan få bättre körbarhet även på lägre varv (dvs under 3000rpm))
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: 123ignition B23
Ha samma tändning på höga varv som ni kom fram till i bänken då blir det ju rätt bara lyssna så det inte spikar.
Beroende på komp klämspalten mm verkar spannet ligga från ca 30-36 grader för toppeffekt på en volvo sugmotor
Sen på lägre höjer du mot för vad originalfördelaren gav.
500 varv är ju typ startmotor varv så ställ där så den startar så fort som möjligt vill den slå emot på startmotorn så är det för högt.
tomgång dvs kring 1000 tycker jag 25 verkar högt 18-20 tror jag räcker iaf med den kammen och volymen men det är ju snabbt provat.
Blir tändningen för hög kan motorn få ryckig gång vid låg belastning i typ stadskörning (tex 20kmh på 2an plan väg och mycket lite gas)
Sen för att köra bilen är det inte så noga bara när du gasar på som det är stor chans till spikningar.
Beroende på komp klämspalten mm verkar spannet ligga från ca 30-36 grader för toppeffekt på en volvo sugmotor
Sen på lägre höjer du mot för vad originalfördelaren gav.
500 varv är ju typ startmotor varv så ställ där så den startar så fort som möjligt vill den slå emot på startmotorn så är det för högt.
tomgång dvs kring 1000 tycker jag 25 verkar högt 18-20 tror jag räcker iaf med den kammen och volymen men det är ju snabbt provat.
Blir tändningen för hög kan motorn få ryckig gång vid låg belastning i typ stadskörning (tex 20kmh på 2an plan väg och mycket lite gas)
Sen för att köra bilen är det inte så noga bara när du gasar på som det är stor chans till spikningar.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: 123ignition B23
Hur upptäcker man spinningen? Aldrig varit med om det så är helt ny på det.
Har ändrat tändkurva lite. Glömde ta bild på den. Återkommer
Har ändrat tändkurva lite. Glömde ta bild på den. Återkommer
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: 123ignition B23
Just nu är min tändkurva som följande.
500 15,0
1000 18,0
1300 20,0
1800 25,0
2300 27,0
2800 30,0
3300 34,0
3500 36,0
7200 36,0
Själv är jag väldigt nöjd. Motorn drar jämt och stark genom hela registret.
Upplever inga konstigheter, men som sagt har aldrig varit med om spikningar.
Hur kan jag upptäcka spikningar eller säkerställa att motorn inte spikar?
500 15,0
1000 18,0
1300 20,0
1800 25,0
2300 27,0
2800 30,0
3300 34,0
3500 36,0
7200 36,0
Själv är jag väldigt nöjd. Motorn drar jämt och stark genom hela registret.
Upplever inga konstigheter, men som sagt har aldrig varit med om spikningar.
Hur kan jag upptäcka spikningar eller säkerställa att motorn inte spikar?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: 123ignition B23
Varför har man så hög tändning på tomgång om den är programmerbar? Blir den inte lugnare med lägre?Jens Gustavsson skrev:det måste man tuna fram i en bänk men en bra start kan va ca 25-30 grader på tomgång sen fullt utslagen över 3500rpm och ca 36 grader.
vad har du för kompa tryck och förhållande?
vilket bränsle?
mvh jens
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 123ignition B23
då hamnar progressions hålen i förgasana bättre på tomgång (mindre spjäll vinkel) då får man bättre ordning på tomgång och övergångarna på första lilla gas utslagen.
duration vid 1.25mm på kamaxeln. på en B20 blir det lite anorlunda. då är det stumat redan vid 270 eller lite under. men beror lite på vilka förgasar nummer man har och nockvinkel mm. men en bra start nått åt detta hållet.
265 graders kam ca 24 grader
270 ca 28grader
275 eller mer stumad tändning mer eller mindre
duration vid 1.25mm på kamaxeln. på en B20 blir det lite anorlunda. då är det stumat redan vid 270 eller lite under. men beror lite på vilka förgasar nummer man har och nockvinkel mm. men en bra start nått åt detta hållet.
265 graders kam ca 24 grader
270 ca 28grader
275 eller mer stumad tändning mer eller mindre
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 123ignition B23
Aha, har varit med om tvärtom fast det på annan motor och förgasarsetup.