SMT Piggyback frågor.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Perka »

Har en -93as Colt med 1,6L 16V 4g92SOHC motor och funderar på ett Piggy back system på den för att kunna justera lite eftersom det modifieras. Hittar nada chip eller nåt till den så det har jag lagt ner. Har dock suttit och kollat på SMT:s system och det verkar smidigt plus att dom har inkopplings schema för just min bil/motor.

Undrar om det är nån som vet om det finns nåt företag i Sverige som säljer såna här system? Enligt Perfect Power som säljer SMT så är det bara 2st registrerade återförsäljare varav den ena verkar vara aktiv bara men undrar ifall fler säljer dom utan att vara återförsäljare?

Finns det nån här som är insatt i dessa system? SMT-6 verkar vara den äldre boxen och SMT-8 är den senaste, inkopplings schemat jag hittat är för SMT-6 så det är väl det jag siktar på.

Finns det något annat piggyback system på marknaden som kan passa till en tidig 90-tals mitsubishi med fördelar tändning om det har nån betydelse?
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av fugazi »

Vad är syftet? Turbo?
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Perka »

Nä bilen är en bruksbil så den kommer fortsätta vara besiktningsbar. Men i framtiden så kan det hamna extractor grenrör, sportkat och smått modifierat insug. Kanske en kamaxel också men det får bli nästa steg :) Tycker det är roligare att kräma ur så mycket som möjligt utan överladdning, visst det kostar mer men det får man ta.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av fugazi »

Större spridare (Galant Gti typ 240cc), E85 och lite uppställd tändning gör den motorn piggare och riktigt trevlig!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har ett Aem Piggyback liggande FIC/8 heter det om jag minns korrekt.
Det är väldigt universiellt och passar många olika styrsystem.

Det kan vara till salu för en vettig peng.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Perka »

fugazi skrev:Större spridare (Galant Gti typ 240cc), E85 och lite uppställd tändning gör den motorn piggare och riktigt trevlig!
Passar dom spridarna utan modifikation? vet du numret på dom?

Går den bara på E85 sedan eller funkar det med bensin också?

Du gjorde ingenting åt bränsletrycket?
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Perka »

Kadett4wd skrev:Jag har ett Aem Piggyback liggande FIC/8 heter det om jag minns korrekt.
Det är väldigt universiellt och passar många olika styrsystem.

Det kan vara till salu för en vettig peng.
Ja jag vet inte vad vettig peng är för ett sånt här system, har ingen koll på vad piggyback system kostar...
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Kadett4wd »

Kostar ca $600 i staterna just nu.
Halva priset är en vettig peng.
Går att logga bredbandslambda internt mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av fugazi »

Perka skrev:1.Passar dom spridarna utan modifikation?
2.vet du numret på dom?
3.Går den bara på E85 sedan eller funkar det med bensin också?
4.Du gjorde ingenting åt bränsletrycket?
1. Ja.
2. Nej
3. Jag körde nog aldrig på enbart bensin efter jag "konverterade", men det borde inte vara nå problem.
4. nej
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Pacman »

SMT-5 och -6 var prylar man sysslade med i slutet av 90-talet. När Megasquirt kom -99 så dog ganska mycket piggyback ut då det var billigare att bygga standalone.
Finns många än idag som sysslar med piggyback som Unichip och Apexi, HKS och Greddy, men har du planer på ett seriöst bygge så börja redan nu med ett seriöst sprut.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av MantaTIC »

Jag körde smt-5 eller 6 på en e30 som jag satte turbo på.
Bränsle gick att justera och tändning gick bra att backa upp till 6grader. Men höjning av tändning funkade aldrig bra.
Köp ett riktigt sprut istället skulle jag säga ilf.
Niko Rissanen
Turbo-Fredde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm

Re: SMT Piggyback frågor.

Inlägg av Turbo-Fredde »

Har ett Unichip liggande ink laddtrycksstyrningen.
Vet ej hur och om man får tag på program för mappning, köpt mitt på firma som mappade och gjorde allt klart.
Blir det för en billig peng om intresse finnes.
Lite info hittar du här, är dom som monterat i min bil men jag byter till EMU nu.
http://www.tsmotor.com/sida.php?id=23
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Skriv svar