launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Bergsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 17, 2008 9:11 pm

launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Inlägg av Bergsten »

Hej, är lite fundersam över hur mycket om ens det spelar någon roll om man har fullt sekventiell styrning av bränsle samt tändning på en motor jämfört med att köra fullt sekventiellt på soppan men ej på tändningen när man ska använda launchcontrol?

Jag har fått för mig att man kan få en mer effektiv och jämnare kontroll men det kanske bara är något jag har fått för mig? ja vart osäker mest då jag resonerade med mig själv om hur högt varvtal man kan ha innan det ej går att nyttja sekventiell styrning då det helt enkelt går för fort?

lite luddigt men är mest nyfiken hur det ligger till så man vet om man ska leta högre upp i prisklasserna för att kunna köra 8cyl sekventiellt eller ej?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Inlägg av mauser240 »

Är väl ingen hit att tända under insugstakten. Annars har jag inget att tillföra, tyvärr.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Inlägg av Kadett4wd »

Seqventiellt kan ge vinster på lägre varv, med andra ord kan det ev locka fram nåt 50tal rpm tidigare spool.
På högre varv har man inte mycket att vinna, om ens nåt?

Så, med det i ryggen så kanske launchcontrol kan bli lite lite effektivare med seqventiellt, även om jag tror det är marginellt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bergsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 17, 2008 9:11 pm

Re: launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Inlägg av Bergsten »

Jag har läst någon stans här på sävar om att det finns höga risker för baktändningar och andra problem när man kör wasted fire på tändningen, men det kanske bara är när man även kör batch på spridarna och får en massa oförbränt bränsle i rören som sedan kan antändas?

Med sekventiell styrning på spridarna så ska det ju ej i teorin vara så höga mängder bränsle som släpps igenom oförbränt om man inte kör fett så lambdan skiter på sig lr? =)


Ja frågar detta med anledning av att jag ska investera i ett lite mer "upp to date" motorstyrning än det Autronic sm4 som jag har använt i många år, funktionsmässigt har det vart fantastiskt men när det gäller uppdateringar för att hänga med de nyare spruten så börjar det kännas föråldrat...

Jag ska använda detta på en cheva LM7 v8 turbo, powerglide, transbrake osv, alltså ren rakt fram maskin och behöver all hjälp som går för att bygga laddtryck vid start, så både transbrake samt launchcontrol ska användas för att minimera problemet så mycket som möjligt.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: launchcontrol sekventiell vs wastefire?

Inlägg av mauser240 »

Då är waste fire inget att rekommendera. Om du tänder t.ex. 15 grader eöd så har du ju en gnista 15 grader in i insugstakten på en annan cylinder och detta kan givetvis sätta eld på blandningen och orsaka baktändning.
//MartinL
Skriv svar