VEMS frågor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

VEMS frågor

Inlägg av 1800 »

Lite funderingar runt inkoppling av VEMS.

Vad jag förstår så bör man använda relän med inbyggd skyddsdiod. Dock var det inte så lätt att hitta sådana, men relän med inbyggt motstånd verkar det finnas mycket av. Uppnår man samma resultat med sådana eller är det relä med skyddsdiod det man bör ha?
Vilken typ av utgång man bör använda för att dra relät verkar det vara lite olika bud om när man läser på vems-forumet.. Jag tänkte använda en "Low Current output (0,3A)". Vissa tycker att de fungerar jätte bra och vissa inte. Vad är era erfarenheter?

Sen tänkte jag koppla in magnetventilen för laddtrycksstyrningen, till en "Injector output" nr 6 och 7 finns lediga. Hur vet jag vilket stift de tillhör? Det står bara "Injgroup". Provade koppla in där och testa men lyckas inte få den att dra.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: VEMS frågor

Inlägg av JoBy »

Det är ju enkelt att montera en skyddsdiod om det saknas i reläet.

En lämplig diod kostar en krona, men annars funkar denna även om den är onödigt kraftig:
http://www.clasohlson.com/se/Likriktardiod/51-1163

Det är bara att koppla den över reläets spole med strecket mot + sidan.
Jonas Bylund
Bild
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

VEMS frågor

Inlägg av 1800 »

Det är i och för sig inte så dum idé, anledningen till att jag frågade är att jag har några relän med inbyggt motstånd liggande. Sitter motståndet i relät där av samma anledning, för att undvika spikar vid "avstängning" av relät?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: VEMS frågor

Inlägg av JoBy »

The coil is not a "high voltage source", it's a current source, with the initial current being equal to the steady-state "on" current.

This only creates high voltages when the circuit impedance is high, such as when the driving transistor cuts off. If a resistor is placed in parallel with the coil, then the peak voltage across the coil will be limited to Icoil multiplied by the resistor value. Note that the voltage across the switching device will reach a value that is the power supply voltage plus the peak coil voltage.

The only reason that this method isn't more commonly used (than, say, the diode) is that the resistor also dissipates power for the entire time that the coil is on. Adding a diode in series with the resistor fixes this problem. And having the resistor (rather than just a diode) provides a faster turn-off time than the diode alone would give you.
Alltså .. enbart diod tar bort spiken men strömmen fortsätter en stund i spolen. Den håller kvar en liten stund tills energin i spolen sjunker.

Enbart resistor dämpar spiken en del men dödar energin i spolen fortare än en diod. Resistorn drar dock även effekt när spolen är dragen.
Jonas Bylund
Bild
Skriv svar