bilen är en volvo 360-88 med lambdasond, katalysator och enligt instruktionsboken ska det sitta LU jetronic på denna b200f motorn
nån som har koll på flödet på dessa orginalspridare och ifall spridare från lh jetronic är samma? skulle vara intressant med andra spridare som kan tänkas passa med flöde som räcker upp till lättare trimmade b230 (140hk?) och 2,5 liter sugmotor (170hk?)
sen undrar jag lite om mappning av dessa LU-jetronic, dom ska vara ungefär samma som L/Le-jetronic (bortsett från lambdasonden, den borde väll gå att förbikoppla?) iallafall L-jetronic skulle gå att mappa väldigt enkelt med att ändra resistansen i luftmängdmätaren(först mäta fram rätt resistans med en variabel resistor) det skulle finnas flera resistorer över banan som mätaren dras över så man får göra det flera gånger helst i bromsbänk eller med bredbandslambda
bonnamappningen genom att släppa spänningen på fjädern känner jag redan till tänkte dock att man också ville ha det magrare vid cruise och dellast
tacksam för svar och god jul
mvh/johan
Lu-jetronic spridare och gärna tips om mappning(sugteim)
Moderator: backeliten
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: Lu-jetronic spridare och gärna tips om mappning(sugteim)
Spridarna är likvärdiga som på en motor med lh 2,4 (214 eller 217cc) men brukar sitta en 2,5bars bränsletrycksregulator istället för en 3 bars.
Så med en 3bars regulator bör dom räcka till mot 170hk.
Är insprutet lika dumt som det äldre LE jetronik ska det gå trigga med en vanlig block monterad fördelare och går löda in motstånd i boxen för att ändra varvstoppen (finns info om det på 300 power clubs forum)
Så tändningsbiten går lösa iaf det finns ju nån justering på lmm men vet inte om den tar hela registret eller mest lågfarten ksk går kompensera lite där om man släpper eller spänner på fjäder för luftklaffen.
Så med en 3bars regulator bör dom räcka till mot 170hk.
Är insprutet lika dumt som det äldre LE jetronik ska det gå trigga med en vanlig block monterad fördelare och går löda in motstånd i boxen för att ändra varvstoppen (finns info om det på 300 power clubs forum)
Så tändningsbiten går lösa iaf det finns ju nån justering på lmm men vet inte om den tar hela registret eller mest lågfarten ksk går kompensera lite där om man släpper eller spänner på fjäder för luftklaffen.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: Lu-jetronic spridare och gärna tips om mappning(sugteim)
hur fungerar det varvstoppet? kan man montera 123 tänding utan att boxen flippar?