Trigger B230

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Trigger B230

Inlägg av gravis »

Hej,
jag planerar att byta sprut på min B230 16v turbo. Idag har jag en klassisk blockmonterad fördelare samt dubbla givare vid svänghjulet. Gissar att ena läser på startkransen och den andra läser på en pigg som är fastsatt på svänghjulet.
Har läst en hel del om trigger på forumet men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Så nu till min fråga, vad exakt behöver jag göra för att kunna byta ut mitt motronic mot ett modernt sprut som Vems eller Maxecu.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Trigger

Inlägg av JoBy »

Kanske för att det går att göra lite hur som helst.

Det behövs minst två trigg-pulser per vevaxelvarv. Det kan komma från fördelare, remskiva eller svänghjul. Det kan både vara magneter eller bara järn beroende på vilken typ av givare man använder.
Man kan även använda ett hjul med många tänder, typ 60-2 eller 36-1. Då används VR-givare.

Vill man köra sekvensiell insprutning eller en tändspole per cylinder behövs även en kam-givare som ger en 'home' puls vartannat vevaxelvarv.
Jonas Bylund
Bild
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Trigger

Inlägg av gravis »

Tack för bra input! Mao om jag köper ett remhjul med 60-2 eller 36-1 och VR givare samt löser en givare för kam så är allt ok för att få det att fungera. Jag tänkte köra med VAG spolar.
Det finns ingen lösning där jag kan använda de 2 hallgivarna vid svänghjulet som redan sitter där?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Trigger

Inlägg av super7 »

En smidig lösning är att köra med fördelaren som har hallgivare och ta bort
rotorn och fördelar locket, sen svarvar man till ett lock som täcker
över hallgivaren.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trigger

Inlägg av Steve »

Sätt dit ett 60-2 svänghjul med tillhörande givare och fäste från en B230 -88B och framåt
Vet inte om fästet till givaren passar direkt på ditt block, men det kan nog nån annan svara på
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Trigger

Inlägg av DreRacing@ »

du behöver inte kam-givare för att köra separata spolar (vag-spolar)
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Trigger

Inlägg av gravis »

Tack för alla svar, är inte sugen på att byta svänghjul då jag inte har lust att plocka ur motorn igen. Den sitter i min 240 och kommer tyvärr inte åt övre bultarna till lådan.

Med risk för att verka lite trög, vad behöver jag göra för att köra vag spolar, räcker det med 60-2 trigger på remskivan och VR givare alternativt fördelare med hallgivare eller måste jag göra någonting mer.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Trigger

Inlägg av DreRacing@ »

det räcker med 60-2 eller 36-1 på veven. skippa hela fördelern. så åker du wasted spark.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Trigger

Inlägg av gravis »

Då blir det trigger på veven med wasted spark.

Gott Nytt År och tack för hjälpen
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Trigger

Inlägg av MVA-Productions »

Är det motronic i bilen nu är det väl två piggar för ena givaren och en för den andra givaren och bägge sitter utanför kuggkransen? Bör väl gå att trigga exempelvis MS med detta och en hallgivare utan problem? Två av piggarna i ena linjen sitter väl exakt 180 grader ifrån varann och bör då fungera utan problem att trigga en fyrcylindrig motor med? Rätta gärna om jag har fel men har för mig att det är så? Den andra piggen kan man använda för att sprutet ska veta vilka cylinderpar som ska ha bränsle om man inte vill köra alla spridare på en bank.
Mvh
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trigger

Inlägg av Steve »

Du har fel :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Trigger

Inlägg av MVA-Productions »

Jaså? Oj då ber jag om ursäkt i så fall :doh:
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Trigger

Inlägg av DreRacing@ »

MVA-Productions skrev:Är det motronic i bilen nu är det väl två piggar för ena givaren och en för den andra givaren och bägge sitter utanför kuggkransen? Bör väl gå att trigga exempelvis MS med detta och en hallgivare utan problem? Två av piggarna i ena linjen sitter väl exakt 180 grader ifrån varann och bör då fungera utan problem att trigga en fyrcylindrig motor med? Rätta gärna om jag har fel men har för mig att det är så? Den andra piggen kan man använda för att sprutet ska veta vilka cylinderpar som ska ha bränsle om man inte vill köra alla spridare på en bank.
Mvh
den ena på startkransen, den andra på 1 pigg
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Trigger B230

Inlägg av MVA-Productions »

Måste dubbel kolla på mitt hjul med nu :roll:
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Trigger B230

Inlägg av gravis »

Japp jag har motrinic i nu. Det sitter två givare vid svänghjulet. Ena verkar läsa på kransen och den andra läser på ett stift som är iborrat utanför kransen. Stiftet sitter i linje mitt i hålet för startmotorn för att få det att funka när jag byggde motorn.
Innebär det att jag kan använda det som sitter i bilen eller ska jag gå på triggerskiva på veven som jag tänkte.
Skriv svar