Bredbandslambda trasig?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Robzter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor mar 12, 2009 9:51 pm
Ort: Stockholm

Bredbandslambda trasig?

Inlägg av Robzter »

Har en aem bredbandslamda med lsu 4,9 sond i min 240 med förgasarmotor. Den har varit med och provat ut div motorinställningar och förgasararrangemang. När jag startar bilen visar mätare afr 14,7 en stund för att senare visa fetare och fetare tills mätaren går i botten. När den gjort det hoppar den raskt över till den magra skalan, slår i botten där och stannar där resten av körningen. Samma sak upprepas varje gång jag startar bilen.
Mitt antagande är att den är igensotad eller igensurad. Kan man isf göra något åt det? Bränna eller blåsa ur den? Tål den det? Eller bara att köpa en ny?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Bredbandslambda trasig?

Inlägg av mauser240 »

De har ju en livslängd i vilket fall som helst men nog tål de att eldas på alltid!
//MartinL
Robzter
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor mar 12, 2009 9:51 pm
Ort: Stockholm

Re: Bredbandslambda trasig?

Inlägg av Robzter »

Ok! Denna är använd ca ett år. Provar och bränna ur den och ser om det blir nån skillnad.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Bredbandslambda trasig?

Inlägg av mauser240 »

Har själv en 4.2 och den har jag inte fått sönder trots flera år av aktivt pinande på alla tänkbara AFR. Tycker din borde hålla ändå bättre...

Vad visar den om du inte startar?
//MartinL
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Bredbandslambda trasig?

Inlägg av MVA-Productions »

Kompisen köpte även han en bbl med lsu4.9 sond och den pajja efter bara kanske 2 månaders bruk på helt normala lambda värden. Började visa lambda 1,52 hela tiden vilket är så magert den kan visa. Vi fick igång den efter att ha dränkt den i brakecleen och diverse andra vätskor samt tror vi värmde den lite med.. Fungerar nu men verkar bara mäta typ var tionde sekund så är inte direkt tillförlitlig längre.
Skriv svar