saab t5

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

hjulsnurr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 22, 2017 9:00 pm

saab t5

Inlägg av hjulsnurr »

Hallå
Skulle behöva lite hjälp med lite handledning i att koppla in motorstyrningen på en saabmotor i en annan bil,t5 ska vara enklast efter vad jag förstått?Behöver bara använda själva motorhärvan.Det mekaniska fixar jag men jag och el är inte riktigt kompatibla,men jag är nog medelbegåvad :? så jag kan ju förstå om nån talar om hur jag ska göra och ett har ett lättförstått kopplingsschema :doh: .
Vilken modell på Saab ska jag ha som donator,900ng,9-3,9000,årsmodeller?
Hoppas det finns någon vänlig själ som har tid och lust att ge mig lite elhjälp.
Tack på förhand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: saab t5

Inlägg av David Herbertsson »

900 NG är enklast då motorelen är helt separerad från övriga elen.
Jag ska koppla in en kortmotor i min Kadett C så jag har gjort en del av jobbet redan, men inte allt. Låter på din beskrivning som att vi är på samma nivå vad gäller elen :) Jag kan posta upp lite länkar och någon bild på det jag har imorgon kväll, om ingen annan hinner före.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: saab t5

Inlägg av Dennis M »

Lika smidigt med 9000
hjulsnurr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 22, 2017 9:00 pm

Re: saab t5

Inlägg av hjulsnurr »

Va bra med kunnigt folk :thumbright:
Men med 9000 ska man sprätta upp elhärvan och bara ta ut elen till motorstyrningen,är det mycket jobb jämfört med ng 900?Vad skiljer mellan motorerna ,lågtryck ,fulltryck ,är det bara mjukvara?
Är det skillnad i hållbarhet i lådorna ng900 vs 9000,med orginaleffekt+kanske lite till?
Ta ur diffen ur de lådorna,måste hela lådan delas?Mycket frågor nu :doh: ,men kunskapsbanken som finns här så ordnar det sig nog.
Tack på förhand
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: saab t5

Inlägg av David Herbertsson »

Som utlovat:

Bild

Kontakten till vänster heter R33-4 på Saab språk, det är i denna du gör all inkoppling. Den högra är kontakten som styrboxen sitter i.
Plockar du en kabelhärva från skroten så gör du enklast i att ta med motsvarande kontakten från bilen och klipper av den med så långa kablar du kan, då är det enklare att koppla in utan att skarva massa och när du vill lyfta ur hela paketet behöver du bara lossa två kontaktstycken.

LÄNKTEXT
Här är pinout:en på kontakten.

LÄNKTEXT
Här är en lista på vad som ska kopplas och matas med ström.

Min kabelhärva var från en 97:a tror jag och det var bara en kabel som hade annorlunda färg. Listar upp kablarna på Svenska om det är enklare än ovanstående.

Grov röd/grön: Tändkasett och spridare, matas med 12 v. från huvudrelät.

Vit/rosa, detta är två kablar som går in i samma kontakt: Ska ha 12v. från batteriet.

Gul/grå (I min kontakt var denna Grå/vit): Förvärmning lambdasond. Matas med 12v. från +15 på tändlåset.

Vit: Till 85 på bränslepumpsrelät.

Blå/grå: Till 85 på huvudrelät.

Gul/grå: 12v. från +15 tändlås.

Grön/grå: 12v. från +15 tändlås.

Detta är som jag har listat ovanför är minimum att koppla in för att få igång motorn. Sen kan man ju koppla in lite mer saker om man vill, fläkstyrning, diagnosuttag osv. Skulle det vara så att någon bild inte funkar så får du hojta till så mailar jag över dom istället.
Tilläggas bör att jag håller på med detta själv och alltså inte har kommit så långt att jag kan starta motorn, utan detta är vad jag har pusslat ihop från massa googlande och eget mätande.


Bonuslänk:
http://www.trionictuning.com/forum/view ... f=3&t=3486

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
hjulsnurr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 22, 2017 9:00 pm

Re: saab t5

Inlägg av hjulsnurr »

VA BRA :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
När jag såg första bilden av elhärvan fick jag en rysning,likt Gustav Vasa borde ha haft när han gömde sig i dasset :shock: ,men läste vidare och blev lite lugnare.Jättebra förklaringar,tack tack
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: saab t5

Inlägg av David Herbertsson »

Bra om det kan vara till hjälp :thumbright:
Tänkte ta mig tid och göra en ännu bättre instruktion längre fram, men först vill jag få igång grejerna själv så att man inte lurar någon annan.
Vad är det för motor/bil du ska ha systemet på?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: saab t5

Inlägg av SRyLul »

Så enkelt som i 900 är det inte i mitt 9000-kablage. Men det går naturligtvis att få till om man tycker att det är kul med lite mer pyssel.
Satsa hursomhelst på en hel donatorbil så har du resten av grejerna senare. Tex allt du inte visste att du behövde få med.
Nackdelen med 900 är att det knappt finns några kvar som har turbo. Alternativet är då en tidig 9-3. Det viktiga är att motorkoden slutar på 4L fulltrycksturbon, 4R aero eller åtminstone lättrycksturbon 4E, tex B204L eller B234L. 4I saknar turbo så den vill du inte ha?

Som jag sa till dej tidigare så tror jag att en Saab kortmotor (-95 och nyare) bultar direkt på din låda även om den lådan inte är så hållbar? Dom är ju kusiner och har GM som mamma. Betydligt enklare om du ska försöka få ut den innan det tinar i år.
Eller gör det ännu smidigare: köp Saaben nu och kör den tills det tinar och bygg den nya nästa vinter.
Det finns säkert flera i dina trakter som kan mappa Saabmotorn billigt?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
caper
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 04, 2011 11:40 pm

Re: saab t5

Inlägg av caper »

hjulsnurr skrev:Va bra med kunnigt folk :thumbright:
Men med 9000 ska man sprätta upp elhärvan och bara ta ut elen till motorstyrningen,är det mycket jobb jämfört med ng 900?Vad skiljer mellan motorerna ,lågtryck ,fulltryck ,är det bara mjukvara?
Är det skillnad i hållbarhet i lådorna ng900 vs 9000,med orginaleffekt+kanske lite till?
Ta ur diffen ur de lådorna,måste hela lådan delas?Mycket frågor nu :doh: ,men kunskapsbanken som finns här så ordnar det sig nog.
Tack på förhand
9000 motorhärva är helt skild ifrån bilens så det är inget problem
Gå in på locostswedens forum där får du mkt hjälp med dina ,vi är många som byggt sjuor med saab kortmotor 94-98 t5.
Min egen är 9000 motor på omegalåda RWD på ca 225hk och ca 350Nm på 730kg bil

Jörgen
hjulsnurr
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 22, 2017 9:00 pm

Re: saab t5

Inlägg av hjulsnurr »

Ni verkar ha lite skilda åsikter i detta :lol: ,så vet inte riktigt hur jag ska göra i jakt på donatorbil.Men har man väl köpt bil å är det väl som med yxan i båtbotten,man får se till att ro iland :thumbright:
Inga som vet med lådorna,vilka är mest pålitliga,måste de delas för att få ur diffen?
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Re: saab t5

Inlägg av SRyLul »

Jag tycker åxå att det är konstigt med så olika svar om kabelhärvorna.
Blev tvungen att gå ut i garaget och kolla hur mina grejer ser ut. Har en 9000-härva i hobbybilen och en 900-härva på hyllan
Jag skulle inte vilja påstå att det är lika enkelt med 9000 som med 900. Det går att nysta upp allt i 9000, men det är en behaglig motorhärva till 900. Hade jag bara behövt härvan för motorn så skulle jag ha valt 900.
Dock skulle jag kanske ändå välja en 9000 som donator bla pga insugets form.
När det gäller lådor så är de tydligen ganska lika i 900/9000 förutom utväxlingen, men drivaxlarna är kraftigare på fulltryckarna.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Skriv svar