Redundans N+1

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Redundans N+1

Inlägg av dahla »

Jag är kanske lite överdriven i mitt funderande nu och det kommer sig nog av mitt yrke som IT-tekniker. I en serverhall där driften inte får sluta fungera arbetar man oftast med redundanta system. Exempelvis kylaggregaten, om man klarar av att kyla utrymmet med ett aggregat så har man ett i stand-by som startar ifall det första slutar fungera. Eller om vi tar strömtillförseln som exempel, all el går via en batteribackup, försvinner strömmen från ställverket drivs serverhallen av batterier en stund... när strömmen försvinner från extern källa startar en dieselgenerator och driften av serverhallen påverkas inte så länge det finns diesel i tanken. Är det en kritisk anläggning som ett större sjukhus har man oftast tre dieselgeneratorer men oftast körs bara två när det behövs och det krävs endast en för att driva hela sjukhuset. Stannar en så fungerar allt ändå och den tredje startar ifall även den andra skulle sluta fungera.

Jag har funderat lite över det här när det gäller fordon som går i tävlingar. Man vill ju inte bryta tävlingen bara för att en bränslepump lägger av.

Är det möjligt att styra flera bränslepumpar i exempelvis VEMS med tryckvakt eller liknande där endast en pump körs vid behov, om den pumpen slutar funka ska en andra kunna ta vid.

Och i förlängningen då, kan VEMS hantera behovet av flera pumpar och endast koppla in en när endast en behövs och starta flera pumpar för att upprätthålla ett angivet tryck i systemet vid behov?
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Redundans N+1

Inlägg av super7 »

Jag tror man behöver nån PDM modul liknade http://www.motec.com.au/pdm-current/pdm-directory/
det finns flera olika märken som säkert fungerar på liknande sätt.

Där är "säkringarna" på utgångarna övervakade och man programmerar olika funktioner/villkor vad som
skall hända om tex en bränsle pump börjar att dra för ström mot för vad den borde dra.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Redundans N+1

Inlägg av Daniel-635 »

Det finns ingen dedikerad inbyggd funktion för styrning av flera pumpar.

Däremot finns ju generella utgångar som man kan ange olika funktioner till.
Vilket i sin tur kan skapa viss funktionalitet.

Tex. för behovsstyrning av en extra pump vid högre bränsle flöden.

Misc 1 Output till vid följande villkor.
TPS över 60%
Varvtal över 3200 Rpm.
Laddtryck över 120 kPa.

Sen kan man också göra lite enklare varnings system.

På min bil där jag kör Flexifuel mellan E85 och Bensin, hänger hela mappningen lite i luften, för att säkra upp lite har jag byggt lite varnings system.

Om lambdavärdet blir magert på laddtryck, tänder VEMS en varningslampa, men även ett relä drar.
När reläet drar kopplas laddtrycks regleringen ur, och motorn går ner på grundladd.

I båda fallen får man ju bygga på logik utanför boxen.

Kanske inte riktigt svar på frågan angående redundans, men då har du ju Nisses svar här ovan.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Redundans N+1

Inlägg av The »

Sen blir ju frågan villken tävlingsgren man vill ha monterade dubletter av diverse komponenter för att de kan gå sönder.
Ska man dra det till sin spets måste man ju då ha dubbelt eller trippelt av allt.
Är ju inte jättevanligt att fräscha komponenter av bra kvalitet lägger av (bränslepump tex), lite svårare att skapa redundans på drivaxlar, motor eller växellåda..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Redundans N+1

Inlägg av DreRacing@ »

http://www.liferacing.com/?page_id=27

det sprutet här kan man ha dubbla givare av alt och funksjoner för detta. men det kostar
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Redundans N+1

Inlägg av dahla »

Jag tänkte på dom som kör långlopp eller rally men det kanske blir överkurs.

För egen del skulle jag vilja köra en bränslepump vid låglast och en andra som kopplas in automatiskt vid behov men det behöver ju inte styras via VEMS så klart. Det är ju lite onödigt att hela tiden ha två eller flera 044 igång om man inte behöver ha det trycket och flödet som fler än en ger vid låglast.
Patrik Dahlström
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Redundans N+1

Inlägg av nkro »

Eller så har du dubbelt av all motorstyr och när du får ngn fel indikering byter du system. Hur övergången mellan systemen går får man säkert testa sig fram.

Men som i datorhallar brukar man inte ha redundans på allt för att det blir för krångligt eller dyrt.
Vet att hallar gått ner sig pga div fel även fast alla tänkt på allt och provat allt.

Tex vad händer om soppaledningen går av. Ska man ha dubbla soppa system allt från tank till spridare.

Tror att fabriks teamen håller sina utbytes intervaller. Förvånande är dock barnsjukdomarna som i montecarlo. Var det servon som var dålig i Citroën?
Niklas
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Redundans N+1

Inlägg av The »

Att styra flera bränslepumpar utifrån t.ex laddtryck kan ju tillochmed mitt gamla haltech
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Redundans N+1

Inlägg av mauser240 »

Kan ju vara att vikten spelar in lite också. Dessutom finns det ju bränslepumpar med egen styrning som går på nedsatt effekt när detta är möjligt.

Men en reservpump är nog piece of cake så länge inte motorn hinner rasa före den startar.
//MartinL
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Redundans N+1

Inlägg av super7 »

dahla skrev:Jag tänkte på dom som kör långlopp eller rally men det kanske blir överkurs.

För egen del skulle jag vilja köra en bränslepump vid låglast och en andra som kopplas in automatiskt vid behov men det behöver ju inte styras via VEMS så klart. Det är ju lite onödigt att hela tiden ha två eller flera 044 igång om man inte behöver ha det trycket och flödet som fler än en ger vid låglast.
På kompisens rally bilar har det suttit dubbla bränsle pumpar men han har byggt om så det bara sitter en pump på den ena bilen, blir kanske så på den andra också. Det är fd fabriksbilar
som tävlat i VM för länge sen och då var det ju lite mer viktigt att komma i mål :checkered_waving:

Du har inte funderat på att PWM styra bränslepumpen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Redundans N+1

Inlägg av Pacman »

En biffig bränslepump drar uppåt 13-15A och att PWM-styra den strömmen är det inte många styrsystem som klarar. Nya EMU Black ska ha styrning för det, men om man kan köra det direkt från boxen, eller måste driva pumpen över deras PDM (Power Distributor Module, som då ersätter alla relän och säkringar i bilen) vet jag inte än.

I WRC är det väl normalt med redundans på iaf bränslesystemet och vissa av givarna till motorn, allt för att slippa bli ståendes på vägen och missa målpoäng.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Redundans N+1

Inlägg av super7 »

Pacman skrev:En biffig bränslepump drar uppåt 13-15A och att PWM-styra den strömmen är det inte många styrsystem som klarar. Nya EMU Black ska ha styrning för det, men om man kan köra det direkt från boxen, eller måste driva pumpen över deras PDM (Power Distributor Module, som då ersätter alla relän och säkringar i bilen) vet jag inte än.
Det är som du säger inte så många styrsystem som klarar att PWM styra så mycket ström, men är man lite finurlig så finns det lösningar på det med.
Tar man tex Volvo v70 kylfläkten så sitter det en fin styrenhet på den som går att använda :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Redundans N+1

Inlägg av Pacman »

Du kanske tänker på nyare V70. De har jag inte helt koll på hur kylfläken jobbar.
På 850 och första gen V70 sitter det ett dubbelrelä och dubbla lindningar i fläkten för två olika hastigheter.

Men visst kan man bygga saker själv!
Man kan köpa färdiga pwm-styrkort till t.ex Arduino ifrån Kina för några dollar styck och snickra ihop en egen pwm-styrning där man styr in med en analog 0-10V signal och får en pwm-styrd matning ut.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Redundans N+1

Inlägg av Lövet98 »

Pacman skrev:En biffig bränslepump drar uppåt 13-15A och att PWM-styra den strömmen är det inte många styrsystem som klarar. Nya EMU Black ska ha styrning för det, men om man kan köra det direkt från boxen, eller måste driva pumpen över deras PDM (Power Distributor Module, som då ersätter alla relän och säkringar i bilen) vet jag inte än.

I WRC är det väl normalt med redundans på iaf bränslesystemet och vissa av givarna till motorn, allt för att slippa bli ståendes på vägen och missa målpoäng.

Har man bosch 044 drar dom runt 20-30A säger dom flesta, men man får montera ett solidstate relä mellan pumpen och styrsystemet eftersom dom inte klarar dom höga strömmarna som du säger. Solidstate relät klarar av pwm signalerna de gör inte ett vanligt relä. Så där är lösningen om man har en eller flera pumpar som drar mycket ström. Vet dock inte vad PMD från emu klarar de glömde jag fråga när jag prata med jocke på gz om pdm :)
Skriv svar