Hej!
När jag kör med med bilen i lugn fart ca 80-90 2500rpm så är grenröret rött efter en kort stund.
Har låst tändningen för att kolla så det stämmer.
Jämfört lite olika tändmappar för att se om det är för låg tändning i det registret, men det verkar det inte som.
Har läst mig till att det ev kan vara en tomgångsreglering som kan vara boven?
Jag undrar då vad det ska vara inställt på i tunerstudio. Ska tillägga att jag kör utan tomgångsmotor.
Sprutet är ett ms1 v3 och jag använder tunerstudio.
Motorkoncept:
B230
E85
Klr t3 kam
531 portad planad tre tiondelar
Kl racing grenrör
extern wg.
Gtbb30 turbo
470hp/580nm
Hög avgastemp låglast tomgångsreglering?
Moderator: backeliten
Re: Hög avgastemp låglast tomgångsreglering?
Det är väl bara att se till att du har all tändningsbaserad reglering av tomgången avstängd, vet inte hur det ser ut i just ditt MS (finns ju några varianter).
Exakt hur mycket förtändning har du du när du ligger på jämn last som du nämner?
35-40 grader vore lämpligt kan jag tänka mig.
Är det den här kamaxeln du har?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t3-2.html
Exakt hur mycket förtändning har du du när du ligger på jämn last som du nämner?
35-40 grader vore lämpligt kan jag tänka mig.
Är det den här kamaxeln du har?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t3-2.html
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Hög avgastemp låglast tomgångsreglering?
Skickar en bild på tändmappen:
Är det här någon tomgångsreglering:
Ja precis en sån kam är det jag har Mattias.
Är det här någon tomgångsreglering:
Ja precis en sån kam är det jag har Mattias.
Re: Hög avgastemp låglast tomgångsreglering?
Tabellen verkar ju vettig, men jag frågade mer efter vad styrboxen säger att den använder för "ignition angle" när du ligger på jämn last.
Tomgångsregleringen ser ut att vara helt avslagen, inga gränsvärden uppnås. Den kan ju vara praktisk att aktivera när du känner det är läge.
Är toppen bearbetad på något sätt så du saknar klämspalt? Det kan bli väldigt dåligt fart på förbränningen. Jag får känslan av att den kanske skulle haft mer tändning på tomgång till och med.
Var är resten av tändtabellen om du säger du har "470hp/580nm" ?
Eller uppnår du den effekten redan på kilot så är jag imponerad.
Tomgångsregleringen ser ut att vara helt avslagen, inga gränsvärden uppnås. Den kan ju vara praktisk att aktivera när du känner det är läge.
Är toppen bearbetad på något sätt så du saknar klämspalt? Det kan bli väldigt dåligt fart på förbränningen. Jag får känslan av att den kanske skulle haft mer tändning på tomgång till och med.
Var är resten av tändtabellen om du säger du har "470hp/580nm" ?
Eller uppnår du den effekten redan på kilot så är jag imponerad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.