Kamaxel

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Lasseg
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 03, 2003 6:48 pm

Kamaxel

Inlägg av Lasseg »

Jag vill inte starta upp ett nytt ämne, så jag ställer frågan här istället.
Jag undrar hur mycket en K-kam räcker till och hur den beter sig med turbo. skulle den gå att använda med mitt bygge(bra lågvarvsegenskaper) eller finns det någon annan kam som kan rekomenderas?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

på en b23a funkar en k-kam bäst mellan 3000 & 5500 typ.. en nackdel kan väll vara att den inte räcker så mkt längre upp i registret.. känns rätt dött uppåt varvstoppet.. så du kan väll räkna med det på din motor oxå.. mina erfarenheter av k-kam är att man bara vinner av att montera den.. snack om att tomgången blir ryckig, svag på låga varv osv tar jag som skitsnack.. vet många som kör me k-kam me mycket fin tomgång helt stilla på 800-900 varv
mvh
Lasseg
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 03, 2003 6:48 pm

Kamaxel

Inlägg av Lasseg »

Ursäkta, det blev något fel på vägen ändå, det var meningen att den skulle hamna under B21ET-sprut rubriken, men nu är det för sent!
(Det är en b20 som jag har)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, tyckte det låg lite under fel topic men skitsamma nån får väll flytta det sen.. k-kammen i B20 är den vassaste kammen som satt i orginal.. funkar väll bra när man har låga laddtryck sen blir den nog för slö många
en 200 häst borde nog funka iaf.. många använder ju k-kammen till sugmotorer.. köp en slö/billig sugkam & stoppa i annars..
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Kamaxel

Inlägg av Martin »

Har inte själv provat, men en del säger att k-kammen funkar bra med turbo. Och det gör den antagligen om man tittar på värdena. D-kammen är aningen vassare men skillnaden är troligen knappt märkbar. Personligen tycker jag att C-kammen är bra om man vill ha en motor med bra bottenvrid och inte allt för hög effekt.
Lasseg
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 03, 2003 6:48 pm

Kamaxel

Inlägg av Lasseg »

Jag har en fråga till,
Har 2 k-kamaxlar inklusive lyftare, och råkade förståss snubbla på dessa så typ 6 st lyftare blandades ihop... är det noga att lyftarna sitter på exakt samma ställe och på samma kamaxel?

och när ska man börja använda ståldrev?
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Kamaxel

Inlägg av Martin »

Har provat att blanda olika lyftare och det viktigaste är att de inte är slitna. Då fungerar det.

Ståldrev behövs om du skall varva mycket med hårdare ventilfjädrar. För K-kam, originalfjädrar och 6500 varv behövs inget ståldrev.
Skriv svar