Maxxecu hjälp med startmapp.
Moderator: backeliten
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Kan vara så men vågar inte säga jag häller men på torsdag ska jag prova lite igen
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Just så är det!Steve skrev:Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert
//MartinL
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Precis som ni sa så fanns det en justerskruv till spjället! Justera upp det kvartsvarv i omgångar tills den gick på ca 1000rpm. Så började ändra lite parametrar men jag får inte någon direkt reaktion på lambdavärdet, det ligger på ca 0,7-0,8 och höjer eller sänker bränsleparametern så dör motorn tillslut utan att egentligen ändra lambdavärdet något märkvärt.... Men har jag den på grundmappen så går den på tomgång ganska så jämt. Vad gör den dumma pojken för fel nu då? :'(
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Känner inte till systemet i fråga men 0,7 till 0,8 är ett STORT spann. Om du vill ha den att gå tomgång på lambda 1 får du helt enkelt skruva upp tomgången mer och ev. justera tändning. Lambda 0,7 kan vara okej på en riktigt kall motor men varm ska den ju bevisligen klara lambda 1.
//MartinL
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
På 13 graders tändning och motorn varm (ca 80 grader) ungefär 1000rpm så är lambdavärdet 0,75 vilket känns lågt efter vad jag förstått?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Vilken bränsleparameter är det du ändrar? Req. fuel?
Du ska iaf ge den mindre bränsle eftersom den går fett
Du ska iaf ge den mindre bränsle eftersom den går fett
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Jag är lite kass på Ve mappning.
Men prova runt 70% på låglast.
Och rampa av soppan i vattentemp tabellen.
Kan hända du har justerat tokigt till en början då du hade ett stort luftläckage eftersom slangen var lös till servon.
Men prova runt 70% på låglast.
Och rampa av soppan i vattentemp tabellen.
Kan hända du har justerat tokigt till en början då du hade ett stort luftläckage eftersom slangen var lös till servon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Har du kollat inställning smalbands/bredbandslambda så att det är rätt inställt. Något fel i kalibreringen av lambdasensorn? Kolla MAP-signalen så att du har normalt vacuum på tomgång.
Det har hänt mig ett par gånger i början att jag glömt ansluta vacuumsignalen till styrburken, men lyckats med visst besvär få igång motorn och sen har jag börjat sabba alla inställningar innan jag upptäcker att vacuumslangen ligger lös...
Det har hänt mig ett par gånger i början att jag glömt ansluta vacuumsignalen till styrburken, men lyckats med visst besvär få igång motorn och sen har jag börjat sabba alla inställningar innan jag upptäcker att vacuumslangen ligger lös...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Kompisen hade två tunna gummislangar under instrumentbrädan i sin bil just där styrenheten sitter
En gick till till insuget och en till vindrutespolarna Jaja, den startade ju iaf fastän jag hade satt fel
En gick till till insuget och en till vindrutespolarna Jaja, den startade ju iaf fastän jag hade satt fel
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Kolla om du har nån bränslekorrigeringstabell som är med och stör.
kallstart
lufttemp
vattentemp
Och kolla som de andra skriver att du har map signal korrekt
I maxxecu, finns det konfigurering för lambdasonden?
bredband/smalband.
Jag har inte hållit på sådär supermycket i Maxxecu, men de kommer ju komplett med bredbandssond, så jag antar den är 'färdigkonfigurerad'.
kallstart
lufttemp
vattentemp
Och kolla som de andra skriver att du har map signal korrekt
I maxxecu, finns det konfigurering för lambdasonden?
bredband/smalband.
Jag har inte hållit på sådär supermycket i Maxxecu, men de kommer ju komplett med bredbandssond, så jag antar den är 'färdigkonfigurerad'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Du menar lambda 0,9 va?Antonlarsson skrev:VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Har du provat höja tomgången nu då?
//MartinL
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
Har slang riktigt kopplat till boxen. Boxen är inställd på bredbands 4.2 lambdasond som jag kör med. Inte ändrat något annat i lambdasond väg. Finns extra bränslekorrigeringstabeller för vattentemp, tps värde och lufttemp men dom är inaktiv så borde inte vara det som spökar heller. Och justeringar utan vakuumslangen till servot är slängd då dom ändå var missvisande så återgick jag till startmappen dom har
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Maxxecu hjälp med startmapp.
När du öppnade spjället lite mer med tomgångs skruven, kalibrerade du om TPS:n efter det?Antonlarsson skrev:VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Hur mycket reagerar den på tomgången när du är och ändrar i VE tabellen?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM