Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 6:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 19, 2017 4:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Är en nybörjare inom mappning och nu har jag kopplat in mitt första styrsystem för att komma ifrån orginal sprutet.
Suttit och provat att ändra lite men får inte motorn att gå på tomgång....
Motorn i fråga är en b230
530 topp med a-kam
Siemens deka 630cc (107961)
Orginal insug
Och styrsystemet är ett maxxecu street
Helt färsk som sagt så uppskattar all hjälp jag kan få!
Mvh Anton

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 5:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1435
Ort: Timrå
Grundmappen ska vara tillräckligt bra för att bilen ska gå.

Har du ställt in alla grundparametrar som motorstorlek och spridarstorlek?

Har du kört med stroblampa och verifierat tändpunkt?

Tänder den på rätt varv? Ett enkelt test är att gänga ur ettans tändstift och stoppa fingret för hålet. Sedan stroblampa på ettand kabel. Blinkar det i takt med kompression, eller kommer lampan mellan?

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 5:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Alla givare är inställd korrekt, spridarstorlek är vald. Har strobbat in den. Bilen starta och gick sen såg jag att jag glömt vakuumslangen till bromsservon.... Koppla in den sen fick jag den inte att gå på tomgång... Höll jag gas och släppte av så hoppa den igång men gick bara på gas då

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 7:08 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Har du tomgångsmotor? Om inte, har du höjt tomgången?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 7:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Ingen tomgångsmotor. Inte rört nån justering på insuget? Man bör alltså justera gasspjället så den får mer luft utan tomgångsmotor? Korrekt tänkt?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 7:49 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Ja det är därför du hade tomgång med slangen till bromsservot lös
Kan du inte styra original tomgångsmotor med Maxxecu:t?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 8:12 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Borde ju gå men får kolla hur det ser ut, är det bättre med en tomgångsmotor än uppjusterat spjäll?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 8:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 28
Ort: Rimforsa
Under Ignition fliken har du IGN idle angel, där kan du aktivera ignition idle control, funkar rätt bra utan tomgångsmotor då, om man inte har för vassa kammar

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo
http://www.msls.info
Seriesegrare 2011 2012 2013
Ascona B 2,3 16V RIP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 9:17 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Beror väl på vad man ska ha bilen till men tomgångsmotor är inte dumt, är ju så enkelt att koppla in också
Tråkigt att köpa dyra insprutningar och inte använda dom funktioner som finns

Jag har ingen tomgångsmotor på min bil(än) och det är det enda som saknas för att den ska vara lika bra som en originalbil att kallstarta och köra

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 9:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Okej! Tack för tipsen! Ska prova inställningen som Jonas tipsa om och se hur det funkar annars får det bli tomgångsmotor. Men hur mycket bör man justera spjället om man kör utan tomgångsmotor? Och ska tpsen nollas om då när man justerar spjället antar jag?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 9:40 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Ja du måste ju justera spjället med varm motor så du får den tomgång du vill ha. Aktivera inte tändningsstyrd idle control förrän du fått den att gå fint på tomgång på det varv du vill ha..ska inte vara nåt problem med den motor och kam du har
Och ja, TPS ska kalibreras med justerat spjäll

Största vitsen med tomgångsmotor är nog att man kan starta bilen när den är kall utan att behöva hålla gas

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 10:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Okej! Tack för hjälpen! Ska tillverka en justering till spjället och försöka justera till det så det. Ska passa på att säga att säva turbo är det bästa formet jag varit med om! Mycket kunnigt folk som delar med sig till glada amatörer som är lite tröga.. Roligt att vara inne och läsa här!

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 11:22 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Sitter väl en justering på spjället original?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 7:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1261
Måste säga att jag är smått chockerad över att du lyckats koppla in ett sprut och starta maskin fast du inte ens har koll på tomgången :D

Tomgången ställs lite lägre än den bör vara, med tomgångsventilens stöpsel urkopplad. I detta läge släpper ventilen igenom lite luft och har du bara pluggat portarna utan att ställa upp vid spjället så blir det förstås för lite. Om du kopplar in ventilen så kom ihåg att den stänger vid ökad DC för att börja öppna på riktigt vid ca. 20%, lite beroende på frekvens.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 9:01 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 35
Jo jag tror faktiskt att länkaget mellan gasrullen och spjället är justerbarat. El är jag relativt duktig på, men har inte grejat nått med styrsystem så är ganska färsk inom det området. Så mottar alla tips och råd med glädje!

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010