Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 5:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 20, 2017 1:05 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5114
Ort: Lykksällä
Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 2:31 pm 
Online
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 42
Kan vara så men vågar inte säga jag häller men på torsdag ska jag prova lite igen :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 3:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
Steve skrev:
Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert :)


Just så är det!

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 8:12 pm 
Online
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 42
Precis som ni sa så fanns det en justerskruv till spjället! Justera upp det kvartsvarv i omgångar tills den gick på ca 1000rpm. Så började ändra lite parametrar men jag får inte någon direkt reaktion på lambdavärdet, det ligger på ca 0,7-0,8 och höjer eller sänker bränsleparametern så dör motorn tillslut utan att egentligen ändra lambdavärdet något märkvärt.... Men har jag den på grundmappen så går den på tomgång ganska så jämt. Vad gör den dumma pojken för fel nu då? :'(

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
Känner inte till systemet i fråga men 0,7 till 0,8 är ett STORT spann. Om du vill ha den att gå tomgång på lambda 1 får du helt enkelt skruva upp tomgången mer och ev. justera tändning. Lambda 0,7 kan vara okej på en riktigt kall motor men varm ska den ju bevisligen klara lambda 1.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 9:00 pm 
Online
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 42
På 13 graders tändning och motorn varm (ca 80 grader) ungefär 1000rpm så är lambdavärdet 0,75 vilket känns lågt efter vad jag förstått?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 10:28 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5114
Ort: Lykksällä
Vilken bränsleparameter är det du ändrar? Req. fuel?
Du ska iaf ge den mindre bränsle eftersom den går fett

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 8:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8898
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag är lite kass på Ve mappning.
Men prova runt 70% på låglast.
Och rampa av soppan i vattentemp tabellen.

Kan hända du har justerat tokigt till en början då du hade ett stort luftläckage eftersom slangen var lös till servon.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 8:49 am 
Online
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 42
VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 9:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 788
Ort: Nordmaling
Har du kollat inställning smalbands/bredbandslambda så att det är rätt inställt. Något fel i kalibreringen av lambdasensorn? Kolla MAP-signalen så att du har normalt vacuum på tomgång.
Det har hänt mig ett par gånger i början att jag glömt ansluta vacuumsignalen till styrburken, men lyckats med visst besvär få igång motorn och sen har jag börjat sabba alla inställningar innan jag upptäcker att vacuumslangen ligger lös... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 9:18 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5114
Ort: Lykksällä
Kompisen hade två tunna gummislangar under instrumentbrädan i sin bil just där styrenheten sitter
En gick till till insuget och en till vindrutespolarna :whistle: :doh: Jaja, den startade ju iaf fastän jag hade satt fel :hihi:

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 10:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8898
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kolla om du har nån bränslekorrigeringstabell som är med och stör.
kallstart
lufttemp
vattentemp

Och kolla som de andra skriver att du har map signal korrekt
I maxxecu, finns det konfigurering för lambdasonden?
bredband/smalband.
Jag har inte hållit på sådär supermycket i Maxxecu, men de kommer ju komplett med bredbandssond, så jag antar den är 'färdigkonfigurerad'.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 11:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1320
Antonlarsson skrev:
VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Du menar lambda 0,9 va?

Har du provat höja tomgången nu då?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 12:34 pm 
Online
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm
Inlägg: 42
Har slang riktigt kopplat till boxen. Boxen är inställd på bredbands 4.2 lambdasond som jag kör med. Inte ändrat något annat i lambdasond väg. Finns extra bränslekorrigeringstabeller för vattentemp, tps värde och lufttemp men dom är inaktiv så borde inte vara det som spökar heller. Och justeringar utan vakuumslangen till servot är slängd då dom ändå var missvisande så återgick jag till startmappen dom har

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 24, 2017 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1351
Ort: Umeå
Antonlarsson skrev:
VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk

När du öppnade spjället lite mer med tomgångs skruven, kalibrerade du om TPS:n efter det?
Hur mycket reagerar den på tomgången när du är och ändrar i VE tabellen?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010