Sida 2 av 3

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: mån feb 20, 2017 1:05 pm
av Steve
Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert :)

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: mån feb 20, 2017 2:31 pm
av Antonlarsson
Kan vara så men vågar inte säga jag häller men på torsdag ska jag prova lite igen :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: mån feb 20, 2017 3:01 pm
av mauser240
Steve skrev:Har för mig att det ska sitta en justerbar stopp med låsmutter på gasspjället som armen på spjällaxeln vilar på när man släppt gasen...men ska inte säga säkert :)
Just så är det!

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: tor feb 23, 2017 8:12 pm
av Antonlarsson
Precis som ni sa så fanns det en justerskruv till spjället! Justera upp det kvartsvarv i omgångar tills den gick på ca 1000rpm. Så började ändra lite parametrar men jag får inte någon direkt reaktion på lambdavärdet, det ligger på ca 0,7-0,8 och höjer eller sänker bränsleparametern så dör motorn tillslut utan att egentligen ändra lambdavärdet något märkvärt.... Men har jag den på grundmappen så går den på tomgång ganska så jämt. Vad gör den dumma pojken för fel nu då? :'(

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: tor feb 23, 2017 8:27 pm
av mauser240
Känner inte till systemet i fråga men 0,7 till 0,8 är ett STORT spann. Om du vill ha den att gå tomgång på lambda 1 får du helt enkelt skruva upp tomgången mer och ev. justera tändning. Lambda 0,7 kan vara okej på en riktigt kall motor men varm ska den ju bevisligen klara lambda 1.

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: tor feb 23, 2017 9:00 pm
av Antonlarsson
På 13 graders tändning och motorn varm (ca 80 grader) ungefär 1000rpm så är lambdavärdet 0,75 vilket känns lågt efter vad jag förstått?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: tor feb 23, 2017 10:28 pm
av Steve
Vilken bränsleparameter är det du ändrar? Req. fuel?
Du ska iaf ge den mindre bränsle eftersom den går fett

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 8:01 am
av Kadett4wd
Jag är lite kass på Ve mappning.
Men prova runt 70% på låglast.
Och rampa av soppan i vattentemp tabellen.

Kan hända du har justerat tokigt till en början då du hade ett stort luftläckage eftersom slangen var lös till servon.

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 8:49 am
av Antonlarsson
VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 9:04 am
av Performance_seeker
Har du kollat inställning smalbands/bredbandslambda så att det är rätt inställt. Något fel i kalibreringen av lambdasensorn? Kolla MAP-signalen så att du har normalt vacuum på tomgång.
Det har hänt mig ett par gånger i början att jag glömt ansluta vacuumsignalen till styrburken, men lyckats med visst besvär få igång motorn och sen har jag börjat sabba alla inställningar innan jag upptäcker att vacuumslangen ligger lös... :hihi:

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 9:18 am
av Steve
Kompisen hade två tunna gummislangar under instrumentbrädan i sin bil just där styrenheten sitter
En gick till till insuget och en till vindrutespolarna :whistle: :doh: Jaja, den startade ju iaf fastän jag hade satt fel :hihi:

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 10:19 am
av Kadett4wd
Kolla om du har nån bränslekorrigeringstabell som är med och stör.
kallstart
lufttemp
vattentemp

Och kolla som de andra skriver att du har map signal korrekt
I maxxecu, finns det konfigurering för lambdasonden?
bredband/smalband.
Jag har inte hållit på sådär supermycket i Maxxecu, men de kommer ju komplett med bredbandssond, så jag antar den är 'färdigkonfigurerad'.

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 11:47 am
av mauser240
Antonlarsson skrev:VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Du menar lambda 0,9 va?

Har du provat höja tomgången nu då?

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 12:34 pm
av Antonlarsson
Har slang riktigt kopplat till boxen. Boxen är inställd på bredbands 4.2 lambdasond som jag kör med. Inte ändrat något annat i lambdasond väg. Finns extra bränslekorrigeringstabeller för vattentemp, tps värde och lufttemp men dom är inaktiv så borde inte vara det som spökar heller. Och justeringar utan vakuumslangen till servot är slängd då dom ändå var missvisande så återgick jag till startmappen dom har

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 12:36 pm
av super7
Antonlarsson skrev:VE table är det jag är inne och ändrar på. Ja att den ska ha mindre har jag förstått men sänker jag bränslet där så dör den tillslut innan jag får den till lambda 9 äns

Skickat från min D5803 via Tapatalk
När du öppnade spjället lite mer med tomgångs skruven, kalibrerade du om TPS:n efter det?
Hur mycket reagerar den på tomgången när du är och ändrar i VE tabellen?