Sida 3 av 3

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 12:38 pm
av Antonlarsson
Och ja mauser240 jag mena 0,9. Justera jag upp spjället något mer så får jag en tomgång som är på tok för hög...

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 12:41 pm
av Kadett4wd
varmkört?

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 1:16 pm
av super7
Antonlarsson skrev:Finns extra bränslekorrigeringstabeller för vattentemp, tps värde och lufttemp men dom är inaktiv så borde inte vara det som spökar heller.
Varför är inaktiv?

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 2:36 pm
av Antonlarsson
Varnkört ligger på ca 70-80 grader när jag håller på. Dom är nollade på alla parametrar i startmappen vet inte varför det är så?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 5:38 pm
av mauser240
Antonlarsson skrev:Justera jag upp spjället något mer så får jag en tomgång som är på tok för hög...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Men den sjunker väl sedan när du magrar av blandningen?

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 8:27 pm
av Antonlarsson
Då har den dött för mig när jag sänkt bränslet innan jag får upp lambdavärdet. Men det du menar är alltså att motorn får för lite luft för att orka gå med magrare blandning och att jag borde öppna spjället mer och prova sänka bränslet då så kanske den går med lambda 1? Dum fråga kanske men hur mycket bör spjället vara öppet?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 9:40 pm
av Steve
Den går väl inte från 1000rpm till stendöd på en gång när du magrar av? Sjunker tomgången eftersom medans du ger den mindre bränsle?

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: fre feb 24, 2017 9:44 pm
av Antonlarsson
Det är det som irriterar mig, sänker i steg och väntar en stund så den ska få reagera men den svarar inte på mina justeringar men tillslut så reagerar den och dör...

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: sön feb 26, 2017 11:37 am
av mauser240
Antonlarsson skrev:Då har den dött för mig när jag sänkt bränslet innan jag får upp lambdavärdet. Men det du menar är alltså att motorn får för lite luft för att orka gå med magrare blandning och att jag borde öppna spjället mer och prova sänka bränslet då så kanske den går med lambda 1? Dum fråga kanske men hur mycket bör spjället vara öppet?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jepp.

Dock skall du inte behöva öppna spjället hemskt mycket mer, men några varv kan du allt få skruva.

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: sön feb 26, 2017 12:57 pm
av super7
Jag förutsätter att du laddat ner start mappen till Volvo B230
http://www.maxxecu.com/downloads

//Nisse

Re: Maxxecu hjälp med startmapp.

Postat: tor maj 25, 2017 8:08 am
av sandqvist
Hur många ms på spridaren visar det på tomgång precis innan den stannar ?

Vad har du för bränsletryck ? har du mätt och kollat ?
Väldigt små spridare så de är inga problem där. Har man gamla stora 1680cc spridare är de inte ovanligt att man står på lambda +-0.80 på 1ms på tomgång.

Lägg upp din mapp så vi kan se den och kolla om nåt är tokigt där.