Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 3:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 06, 2017 12:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Kan jag få lite hjälp och tips vad man kan ha för olika bb lamdor för att kunna mäta ned till 0.55-0.60 i lamda?

har sett att olika efi system kan få olika låga värden med samma sond hur kan det vara?

för och nackdelar med olika sonder och mätnoggrannhet?

jag har ett vems nu med lsu 4.2 sond och i det systemet så är 0.72 fetaste värdet. har hört att det går att sänka nån gång? går det köra fetare med nyare 4.9 sonden?

vill helst fortsätta med att köra med vems inbyggda system.

Mattias har nog förklarat detta för mig nån gång men jag har glömt bort svaret men kan ju va andra som klurat på detta så lika bra ta det här kanske? :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 06, 2017 4:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1324
Ort: Umeå
Enligt produkt bladen på Bosch Motorsport hemsida så klarar
Både 4.2 och 4.9 värden ner till 0.65

http://www.bosch-motorsport.de/en/de/pr ... 779009.php

NTK sonden verkar det vara svårare att hitta några uppgifter på hur fet blandning den klarar av


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 9:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Bild

Haltech rekommenderar NTK sensor.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 10:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Haltech-mätaren ovan är en rebrandad Bosch LS+ som använder en helt vanlig LSU4.2 sond!

http://www.lsplus.eu/LS-Manual_ver3.0.pdf

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 11:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ja, men de rekommenderar fortfarande NTK sonden.
Mao, det funkar med LSU sonden också, dock skall de inte hålla lika länge enligt haltech.

Vart beställer man dem('styrenheten') hos bosch?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 12:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Bild

Är väl bara att köra en NTK sond rakt in i vemset annars Jens?
Använd lambda som mätvärde, som du har i sprutet, vilket du även är van med.
När du har lambda 1, så har du ju stökiometriska förhållandet på ditt bränsle.
Måste ju bli att räkna som vanligt från AFR till Lambda.
Istället för 14.7 så tar du 6.6(eller vad nu stökiometriska förhållandet på bränslet är)

Mao mappa för metanol blir(exempel)
Lambda 0.9 för 6.0 AFR om stökiometriska är 6.6
Lambda 0.75 för 5.0 AFR osv osv.

Vi måste ju komma ihåg att sonderna mäter inte bränslemängden, de mäter mängden syre.
Om inte siffrorna omvandlas i mätaren kommer de visa AFR för bensin, trots att du kör metanol.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 1:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Jag vet inte om de rebrandade lådorna visar AFR, men när det står Bosch på lådan så visar displayen värdena i lambda!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ja,, men det är egentligen rätt ointressant.
Bara du använder 0-5v signalen till vad du vill ha den till.

Tror inte det är Bosch som tillverkar dem, det är nog bara en dekal, sitter NGK dekal på de som har NTK sond.
Det är nog en tredjepartstillverkare som kluddar dit dekal efter vilken sond de skickas med.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 10:26 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
afr det får jänkarna rappla runt med om de vill tillsammans med sina tum, fot och mått i bråkform system :hihi: undra hur många motorer som är sprängda på grund av olika missuppfattningar och omräkningar av olika afr värden och tum system igenom åren?? :hihi:

lamda värden är det jag alltid kommer jobba med :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 11:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
En grej är iaf bra att minnas då man joxar med AFR och Psi.
'14.7'

14.7Apsi = 1bar absolut
14.7AFR = Lambda 1

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 12:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
skulle man inte köra tok för fett om man kör på 0.55-0.6 i lambda?
även metanol? en bensinmotor vill ju knappt gå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 12:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
en bra target är kring 0.6 man tappar lite vid 0.55 och över 0.65 kan det börja gå sönder saker har jag hört nu när jag forskat runt lite.

det är fördelen med metanol det går och man ska köra fett. men på tomgång och låg last är det liknade lamda som med e85 och bensin

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 1:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Metanolmotorer kan gå aslungt och fint på tomgång/dellast fast det skvätter oförbränt ur avgasröret.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 1:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
De värsta alkoholdragsters i staterna laddar uppemot 4bar(beroende på kompressor laddar de mer ibland) på 12-1 i kompression.
Så,, metanol är bra =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 1:56 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Metanolmotorer kan gå aslungt och fint på tomgång/dellast fast det skvätter oförbränt ur avgasröret.


en sån motor nöts extremt mycket då oljan blir som visp grädde och metanolen sjöljer bort oljan på cylinder väggarna .

så det är inget att eftersträva men det går och det är därför mekaniska råbarkade system som hilborn mm fungerar i dragrace om man byter olja ofta och byter lager och kolvar mm med jämna mellanrum. med efi och nära lamda 1 på delast så blir det inte onormalt gällande olje byten och slitage mot e85 eller bensin.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010