Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 4:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 09, 2017 2:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8877
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
en bra artikel:
http://www.dragnews.com.au/news-all/loc ... ricks.html

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 2:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8877
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ja att de går fett är väl inte bra på dellast och låglast, men det ger en indikation om hur lättunat det blir med mettis.
vräk i bara (på fullast) ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Senast redigerad av Kadett4wd fre mar 10, 2017 5:45 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 4:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 928
Ort: Flisa, norge
värför vill man så mycket överskottsbränsle? på fullgas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 7:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
kylning :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
Kadett4wd skrev:
De värsta alkoholdragsters i staterna laddar uppemot 4bar(beroende på kompressor laddar de mer ibland) på 12-1 i kompression.
Så,, metanol är bra =)

Magnus motorsports körde 2-litersmotorer på över 1500Hp med nära 5Bar ladd (turbo) och 14:1 i komp. förhållande.

Ställer samma fråga som DreRacing@, varför ska man köra så onödigt fett? Jag ser inga fördelar, letar man kylning finns det bättre sätt.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 09, 2017 11:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 531
Ort: Ljusdal
Jag gissar att det kyler luften så pass att det får plats med mer luft, å då blir lite mer effekt än med "optimal" blandning? Fler orsaker kanske finns också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 5:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8877
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Big Al skrev:
Kadett4wd skrev:
De värsta alkoholdragsters i staterna laddar uppemot 4bar(beroende på kompressor laddar de mer ibland) på 12-1 i kompression.
Så,, metanol är bra =)

Magnus motorsports körde 2-litersmotorer på över 1500Hp med nära 5Bar ladd (turbo) och 14:1 i komp. förhållande.

Ställer samma fråga som DreRacing@, varför ska man köra så onödigt fett? Jag ser inga fördelar, letar man kylning finns det bättre sätt.


Jag tog exempel från en V8(med med liknande teknik som Jens maskin), självklart kan en liten pentroofad 4v 4cyl med mindre kolvdiam ha extremare värden, helt normalt i vanliga bensinmotorer också, så.. vart vill du komma?
Jens frågar om metanol, min tankegång är att då hjälpa just Jens, inte skryta om hur bäst jag vet.

Berätta för oss vad det bättre kylsättet är istället för att anamma härskarteknik(vilket jag iofs skrattar mig harmynt åt)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 9:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Nu kan jag verkligen inget om detta men finns det inte en risk för att de blir "fuel washing" om man fettar på för mycket och att de så blir extra slitage på motorn?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 9:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8877
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Givetvis blir det så.
Därav man kan med nyare motorstyrningar köra snålare på dellast och låglast för att minimera bekymrena som uppstår med väldigt fet blandning som 'gamla' mekansprut ger.
Men på full mutter vill man dra nytta av alkoholens egenskaper.
Man kan exempelvis göra trycksystemet väldigt litet då man inte behöver nån Intercooler(lättare bil, motor med mer respons).
Beroende på hur långt bort från ventilen man sätter spridarna kan man få väldigt hög densitet på luften som rusar in i cylindrarna, detta pga kylningen är långt mer effektiv än intercoolers.
Man kan få frysningsbekymmer så spjällplattor fryser fast.
Därav har de i dragracing regler med hur gasreglaget ska se ut.
Du ska kunna 'dra igen' gasspjället också om det fryser.

Att nyttja alla dessa fördelar och sen försöka få ut all effekt kräver hög kompression för att sprätta igång förbränningen riktigt.
Det vill inte tända så bra om man kyler för mycket på lågkompade maskiner.
Eller ja.. det tänder men det förbränner inte så snabbt som det bör.
Jag håller på just nu att tuna in min dragracing tvåtakt för metanol.
Även om det är en tvåtakt så finns det massvis med liknelser som en 4 taktsmotor då det gäller setup fr bränslet.
Jag har 16-1 i grundkompression och på bensin ville den inte riktigt varva.
Men då jag tippade i mettis i tanken vaknade den till rejält, så rejält att jag tordes inte köra vidare i dynon utan en 'renovering' av maskin.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 12, 2017 7:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Har man inget kylvatten i motorn så blir det svårt att kyla med nått annat än mettisen.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010