Sida 2 av 2

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: tor mar 09, 2017 2:01 pm
av Kadett4wd

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: tor mar 09, 2017 2:02 pm
av Kadett4wd
ja att de går fett är väl inte bra på dellast och låglast, men det ger en indikation om hur lättunat det blir med mettis.
vräk i bara (på fullast) ;)

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: tor mar 09, 2017 4:54 pm
av DreRacing@
värför vill man så mycket överskottsbränsle? på fullgas

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: tor mar 09, 2017 7:07 pm
av Jens Gustavsson
kylning :thumbright:

Postat: tor mar 09, 2017 9:29 pm
av Big Al
-

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: tor mar 09, 2017 11:50 pm
av Thunderbo1t
Jag gissar att det kyler luften så pass att det får plats med mer luft, å då blir lite mer effekt än med "optimal" blandning? Fler orsaker kanske finns också?

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: fre mar 10, 2017 5:05 am
av Kadett4wd
Big Al skrev:
Kadett4wd skrev:De värsta alkoholdragsters i staterna laddar uppemot 4bar(beroende på kompressor laddar de mer ibland) på 12-1 i kompression.
Så,, metanol är bra =)
Magnus motorsports körde 2-litersmotorer på över 1500Hp med nära 5Bar ladd (turbo) och 14:1 i komp. förhållande.

Ställer samma fråga som DreRacing@, varför ska man köra så onödigt fett? Jag ser inga fördelar, letar man kylning finns det bättre sätt.
Jag tog exempel från en V8(med med liknande teknik som Jens maskin), självklart kan en liten pentroofad 4v 4cyl med mindre kolvdiam ha extremare värden, helt normalt i vanliga bensinmotorer också, så.. vart vill du komma?
Jens frågar om metanol, min tankegång är att då hjälpa just Jens, inte skryta om hur bäst jag vet.

Berätta för oss vad det bättre kylsättet är istället för att anamma härskarteknik(vilket jag iofs skrattar mig harmynt åt)

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: fre mar 10, 2017 9:23 am
av Oskar Johansson
Nu kan jag verkligen inget om detta men finns det inte en risk för att de blir "fuel washing" om man fettar på för mycket och att de så blir extra slitage på motorn?

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: fre mar 10, 2017 9:41 am
av Kadett4wd
Givetvis blir det så.
Därav man kan med nyare motorstyrningar köra snålare på dellast och låglast för att minimera bekymrena som uppstår med väldigt fet blandning som 'gamla' mekansprut ger.
Men på full mutter vill man dra nytta av alkoholens egenskaper.
Man kan exempelvis göra trycksystemet väldigt litet då man inte behöver nån Intercooler(lättare bil, motor med mer respons).
Beroende på hur långt bort från ventilen man sätter spridarna kan man få väldigt hög densitet på luften som rusar in i cylindrarna, detta pga kylningen är långt mer effektiv än intercoolers.
Man kan få frysningsbekymmer så spjällplattor fryser fast.
Därav har de i dragracing regler med hur gasreglaget ska se ut.
Du ska kunna 'dra igen' gasspjället också om det fryser.

Att nyttja alla dessa fördelar och sen försöka få ut all effekt kräver hög kompression för att sprätta igång förbränningen riktigt.
Det vill inte tända så bra om man kyler för mycket på lågkompade maskiner.
Eller ja.. det tänder men det förbränner inte så snabbt som det bör.
Jag håller på just nu att tuna in min dragracing tvåtakt för metanol.
Även om det är en tvåtakt så finns det massvis med liknelser som en 4 taktsmotor då det gäller setup fr bränslet.
Jag har 16-1 i grundkompression och på bensin ville den inte riktigt varva.
Men då jag tippade i mettis i tanken vaknade den till rejält, så rejält att jag tordes inte köra vidare i dynon utan en 'renovering' av maskin.

Re: lamda för metanol eller feta blandningar?

Postat: ons apr 12, 2017 7:32 am
av Tjernell
Har man inget kylvatten i motorn så blir det svårt att kyla med nått annat än mettisen.