Nira i3 frågor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

Tjenixen !

behöver lite snabba svar, inte rätt avdelning men här sitter dom med mest kunskap.

Är gamla i3 svårt att mappa? dom flesta talar gott om Nira men de har ju några år på nacken å hittar ingen vettig information eller spec på sprutet på nätet.

hur stor är tabellen etc på dom ?
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Jens Gustavsson »

har inte så mycket erfarenhet men några saker att fundera på...

har den inbyggd lamda? har den inbyggdt minne för loggning? fins det bra support på dem i dag?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

okaj Jens.

Ingen som helst aning å de hade inte säljaren heller.

Men jag köpte skiten så är väl bara å lära sig och titta vad som sitter i bilen. . fick som tur var orginal manualen till å de pratades de inte om från början så där kan jag i alla fall hitta mycket av infon jag söker :)
Jens Hedlund.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av quattro »

Jag höll på och slet i flera år med mitt NIRA innan jag bytte det mot ett EMU.

Lambda vill jag minnas inte är ett problem. Man kan lägga in helt fritt vilken kurva som helst - dvs spänning från sonden och motsvarande lambdavärde. Det är egentligen gjord för smalbandslambda men jag tror bredbandslambda också skall fungera.

Inbyggt minne för loggning finns inte, man får logga med pc ansluten. Uppkopplingen i sig är lite gammal och kräver adapterkabel. Det finns inte heller någon intern MAP-sensor.

Det som jag hade problem med var att möjligheterna är lite begränsade, t.ex. när det gäller styrning av WG. Det gick inte köra wasted spark heller. Tydligen skall det ha hängt ihop med dwelltiden, enligt en tråd här på STS.
Sen läser den bara kamgivare vid uppstart. Hamnar den fel i räkningen pga vevtriggermissar under drift så hittar den inte automatiskt rätt igen. Det var därför jag ville köra wasted spark, men jag fick aldrig det att fungera. Kör man passiva spolar måste man ha tändförstärkare. Men sprutet är fullsekventiellt upp till 6 cylindrar.

Support finns inte alls. Men det är väldigt användarvänligt i grunden. Minns inte hur stora tabellerna är men de kändes helt tillräckliga. Det lär dessutom vara bra på att interpolera mellan rader och kolumner.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

okej Quattro tackar för svar.

Jag började läsa manuaelen lite igår å den e ju väldigt lättläst i alla fall.
men de lär ta tid å lära sig i alla fall.

Sitter en Zeitronix bredbandslambda i kärran nu vad jag vet, huruvida den är kopplad till nirat vet jag ej. Ska försöka slå ett getöga i bilen idag när tid finnes.

Vi får se hur de går att få kontakt med sprutet. har bara en Mac nu också så får nog köpa mig en Pc med Xp eller dyl.

Tabellen verkar vara typ 16*20 eller något i den stilen. Dock varvar bilen bortåt 9k så misstänker att de är lite kompromiss över de hela.

Allting är bara ett enda stort frågetecken nu om både sprutet å bilen men de ska vi råda bot på :)
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Johan Lindberg »

klarar inte 0-5v utan den vill ha 0-1.5v så på t.ex en innovate bredbandslambda kan man programera om utgången till det. Har du ingen kabel med så kom ihåg att det är en "nollmodem" kabel du skall ha, förutom usb adaptern då eftersom du antagligen inte har en seriel utgång.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

Okej nu är alltså problemet som sådant.

Tog med mig Nirat hem från bilen och kopplade 12v å tänkte prova de på datorn här hemma. De går så långt som att jag får kontakt med det men den säger att de är fel firmware.

Har nira rk 1.061 och hittar inget nyare men efter en del googling så finns de 2.05.16.. antagligen har någon uppdaterat firmwaren i sprutet och den gamla versionen som jag fick med å cd skivan till bilen är inte längre kompatibel ?

På niras hemsida finns bara 1.061 för nerladdning.. Å enligt min cd skiva är den programvaran ca 12 år gammel.

Nån som har den nyare versionen och skulle kunna mejla den ?

Mvh
Jens Hedlund.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av The »

Har inte nirat någon Såndär kul grej att man måste ha rätt programvaruversion i förhållande till firmware?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

The, de har du säkert helt rätt i !

Går ju knappt å hitta någon info alls om nira på nätet..

De verkar vara lite som jesus. alla har hört talas om de men ingen har sett han.
Jens Hedlund.
Niceemil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jul 08, 2010 4:29 pm
Ort: Kolsva

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Niceemil »

jag har nira rk 2.10 installerat på en hårddisk..

ska ja testa zippa ihop den mappen och mejla ?
Emil Sjöberg
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Xuri »

Tack emil för ditt försök å hjälpa mig :)

Jag lyckades dock få tag på samtliga versioner igår av Nira Rk 1.061, 2.01, 2.04, 2.05, 2.10, 2.20

Ingen av dessa fungerade utan gav mig bara förslag på Firmware update.
Så nu är boxen helt nollad med ny Firmware och de går att få kontakt med den.
Enda programvara som stödjer boxen är 1.061.
Vet inte vad som låg i boxen tidigare men nu går de att få kontakt med den utan att den klagar på att i alla fall.
Så nu e jag ett steg längre i å koppla upp mig mot bilen och se om nån givare spökar eller ej och kanske kunna starta den.
Jens Hedlund.
Niceemil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jul 08, 2010 4:29 pm
Ort: Kolsva

Re: Nira i3 frågor

Inlägg av Niceemil »

vad skönt att det typ "löste" sig

Mvh Emil
Emil Sjöberg
Skriv svar