Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 7:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: fre mar 17, 2017 9:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
Inlägg: 59
Ort: Åkers styckebruk
Jag har en b28E med krånglande k-jet och har ett vems liggande.
Jag tänkte i första steget bara styra bränsle med vems, men funderar på hur jag ska göra med trigger?
Ska man sätta triggerpunkterna mellan dom två verkliga tändpunkterna?
Är det överhuvudtaget möjligt att styra tändningen på en oddfire-motor med vemset?
Blir ju som att styra två motorer..
För tillfället är jag nöjd om det går att styra bränsle med vemset, har planer på att byta till evenfire i framtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: fre mar 17, 2017 10:06 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Det är inga problem, även t.ex Maserati V6 med sin special-trigger fungerar.

Du måste ha kamsynk (precis som på t.ex en 5 cyl motor).
Vad du har på vevaxeln är inte lika viktigt tror jag, det räcker med tre trigger-punkter på varvet. Ska man ändå göra något är det vettigare med 36-1 eller 60-2 på en gång.
Tricket är att man anger att var annan cylinder har 30 grader förskjuten TDC (finns en tabell "cylinder spark delay").

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 7:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
måste man värkligen ha kam trigger om man har 60-2 / 36-1?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 8:40 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
DreRacing@ skrev:
måste man värkligen ha kam trigger om man har 60-2 / 36-1?


Bild

EDIT: Eeeh, känns inte som den där bilden har riktigt rätt perspektiv, ska väl vara:
Oddfire: 0-150-240-390-480-630-720(0)
Evenfire: 0-120-240-360-480-600-720(0)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 9:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
jag menar om man kör wasted spark. man kan ju tända en harley utan kam trigger.
men jag kör ju aldrig fullsekv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 9:58 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Vilka två cylindrar ska du tända samtidigt?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
varje sylinder får egen tändkanal, måste ha cop då


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:19 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Du skrev ju wasted spark, dvs tända två cylindrar samtidigt varav en är "wasted"

På t.ex. en evenfire sexa så tänder du 0-360, 120-480, 240-600 samtidigt och kan då använda en trigger som inte vet vilket vevaxelvarv motorn är på

Hur menar du att en oddfire ska tända utan kamsynk?

Jag har väl fel som vanligt, så vill gärna få förklarat för mig :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Man kör en tändspole per cylinder men konfigurerar waste spark.
Då kommer varje cylinder att tända varje gång kolven är i TDC och motorn går även utan kamsynk.
Eventuellt måste man även konfigurera att motorn har dubbelt så många cylindrar som verkligheten.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
Steve skrev:
Du skrev ju wasted spark, dvs tända två cylindrar samtidigt varav en är "wasted"

På t.ex. en evenfire sexa så tänder du 0-360, 120-480, 240-600 samtidigt och kan då använda en trigger som inte vet vilket vevaxelvarv motorn är på

Hur menar du att en oddfire ska tända utan kamsynk?

Jag har väl fel som vanligt, så vill gärna få förklarat för mig :)


Wasted spark betyder att man tänder på båda avgas och kompressionstakt, därav den ena gnistan wasted.
alla 4-takt gräsklippare gör så.

att man då kan dela av en coil på motsvarande sylinder (coilsharing) är då bara en bonus. MÅNGA missuppfattar detta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 11:15 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Att man kan köra wasted spark med cop är jag med på, och att det funkar utan kamsynk på en vanlig sexa

Men på en som är oddfire utan kamsynk skulle man väl bli tvungen att skicka dubbelt så många tändimpulser som på en vanlig sexa? Och det funkar alltså?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 1:09 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9659
Ort: Sävar
Vid närmare eftertanke så borde man med VEMS kunna ställa in som en vanlig 6 cyl (kan bli 12) med 60-2, men var annan rad i "trigger tooth table" är satt till "128" för att då aktivera tabellen "rotary spark delay" som man normalt använder till wankel och skriver då in 30 grader i den tabellen.
Då kör man alltså utan kamsynk.

Ja.. det går lösa på olika sätt med olika styrsystem beroende på vilka algoritmer och metoder som används.

Ritade en bild :)

Bild

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 3:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
jag är van med MS, men jag tänker på samma sätt som mattias. tror det skulle gå med MS, men inget jag provat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 4:27 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
mattias skrev:
Vid närmare eftertanke så borde man med VEMS kunna ställa in som en vanlig 6 cyl (kan bli 12) med 60-2, men var annan rad i "trigger tooth table" är satt till "128" för att då aktivera tabellen "rotary spark delay" som man normalt använder till wankel och skriver då in 30 grader i den tabellen.
Då kör man alltså utan kamsynk.

Ja.. det går lösa på olika sätt med olika styrsystem beroende på vilka algoritmer och metoder som används.

Ritade en bild :)

Bild


Hur vet den att den ska tända på dom gröna och inte dom gula? :scratch:

Bild

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VEMS på oddfire prv?
InläggPostat: lör mar 18, 2017 5:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
triggerhjulet. man ställer inn grader mellan sylinderna, oddfire vinkeln då kan man säga.
alla sylindrar befinner sig ju relativt till veven


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010